Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leiderschapsontwikkeling

Leiderschapsontwikkeling

Opleidingsverstrekker

NCOI Learning

Registratienummer

ODB-1002567

Geregistreerd

op: 19 december 2022

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

Op het einde van het traject :
• heb je inzicht in de kenmerken van de verschillende leiderschapsstijlen en ben je in staat deze ook toe te passen in relevante situaties.
• heb je concrete tools gekregen om effectieve feedback te ontvangen en te geven
• kan je optimaal en effectief communiceren met medewerkers
• weet je welke invloed je hebt als leider en coach om een motiverende werkomgeving te creëren
• kan je omgaan met conflicten op een constructieve manier
• heb je zicht over hoe de work-life balans kan bewaken en maximaal kan inzetten op welzijn van jezelf en je team
• ken je je persoonlijke sterktes en ontwikkelingspunten als leider en heb je een actieplan om hiermee aan de slag te gaan.

  1. KICK-OFF
  • Korte intro door de CEO
  • Crystal Leadership© is geen klassiek leiderschapsmodel, maar eerder een manier om naar leiderschap te kijken, erover te reflecteren en hierover in gesprek te gaan. We gaan samen kijken welke leiderschapskwaliteiten (Intelligenties) deelnemers nodig vinden om blijvend succesvol te zijn in een VUCA-wereld.

Het concept is opgebouwd rond 6 “futureproof” Intelligenties (3 rationele & 3 relationele), die leidinggevenden nodig hebben om “klaar” te zijn voor de toekomst. Het zijn met andere woorden 6 verschillende “brillen” die we opzetten om naar het huidige en ook het toekomstig/gewenst leiderschap te kijken.

  1. MBTI® ALS INSTRUMENT VAN ONTWIKKELING
    Deelnemers worden uitgenodigd om de online MBTI® vragenlijst in te vullen. Het model wordt ontdekt tijdens de opleiding, de uitslag van de vragenlijst is een bron om verder na te denken over eigen en andermans voorkeurprofielen.
    Over MBTI®:
  • Veel meer dan een persoonlijkheidstest, biedt MBTI® een constructief, flexibel kader dat kan worden toegepast op alle gebieden van menselijke interactie en persoonlijke ontwikkeling. Het MBTI®-profiel onthult hoe we de wereld zien en ermee omgaan. Dit biedt een sterke basis voor persoonlijke groei en ontwikkeling en ondersteunt een grotere persoonlijke effectiviteit.
  • Beginnend met een goed begrip van het MBTI®-type, ondersteunt het -raamwerk een verreikende en levenslange ontwikkelingsreis die veel voorkomende uitdagingen op de werkplek en ver daarbuiten omvat.
  1. DE MODULES

DAG 1 | IK ALS LEIDER
• Intro & check in – Groepsalliantie voor ons als leergroep
• MBTI® :
o Eigen type ontdekken
o Communicatie en type volgens mentale functies
Inzicht in jezelf als Leider ondersteunt je competenties in helder communiceren afgestemd op de ander en in het begeleiden en coachen van anderen / van je team.

  • Opdracht na module 1

DAG 2 | IK EN DE ANDER
• Intro & check-in
• Terugkoppeling tussentijdse opdracht
• Vier leiderschapsstijlen voor vier ontwikkelingsfasen van mijn medewerker
• Feedback als instrument voor ontwikkeling en motivatie
Begrijpen van ontwikkelingsfasen bij medewerkers, ondersteunt je als Leider om al dan niet meer of minder tussen te komen bij het plannen en organiseren van het werk en bij het managen van prioriteiten.

  • Opdracht na module 2

DAG 3 | IK EN MIJN TEAM
• Intro & check-in
• Recap
• Motiverend coachen van anderen:
• Conflicten en hoe ermee omgaan:
Hier is de link met enerzijds focussen op klanten en anderzijds begeleiden en coachen van eigen medewerkers / teams vanzelfsprekend.

  • Opdracht na module 3
  1. KICK-OUT
    Ter afronding van het traject geven deelnemers individueel of samen met hun buddy’s een voorstelling over hun ervaringen, inzichten, realisaties en open uitdagingen rond hun leiderschap. Ze worden verwacht hier om ownership in de verdere uitbouw van hun rol te nemen. Elke vorm van presentatie is toegelaten behalve PowerPoint ;-) Deelnemers worden hierbij aangemoedigd om hun creativiteit aan te spreken.