Code 95 - Vakbekwaamheid
- Opleidingsverstrekker
VAN MOER GROUP
- Registratienummer
ODB-1002621
- Geregistreerd
op: 13 maart 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 147 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Vrachtwagenchauffeurs die hun code 95 - vakbekwaamheid op peil willen houden
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Weerstanden: rol-, lucht-, klimweerstand
Koppel, vermogen en specifiek brandstofverbruik
Remmen, remcircuit en inertie
Overbrengingsverhoudingen
Gecombineerd gebruik van remmen en hulpremsystemen
Aandrijflijn
Versnellingsbak en schakelen
Controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten, voorbespreking en feedback van de rit
Rit op de openbare weg waarbij de theoretische kennis wordt omgezet in de praktijkWetgeving uitzonderlijk vervoer België
Categorieën
Vergunningen
Signalisatie
Verkeersvoorwaarden
Begeleidingen
Controles
PraktijkvoorbeeldenDe arbeidswet
EG verordening 561/2006 en AETR
Vrijstellingen
Vervoer voor eigen rekening
Definities
Tijdsgroepenregistratie (rijtijd, arbeidstijd, beschikbaarheidstijd, rusttijd)
Maximale rijtijden
Minimale rusttijden
Aansprakelijkheid en controle
De tachograaf
Praktijkoefeningen aan de hand van simulatoren en/of demoboxenWondverzorging
Reiniging en ontsmetting
De verschillende type wonden
Kneuzing, verstuiking, breuk en ontwrichting
De wervelkolom en bijhorende letsels
Verkeersongevallen
Basishandelingen bij ongevallen met lichamelijk letsel
Verschillende houdingen en technieken
Stoornissen in de vitale functies
Benadering van het slachtoffer
Hartmassage en beademen
De automatische externe defibrillator (AED)
Specifieke situaties
FAQ over de hulpdiensten
Oefeningen aan de hand van ongevalssituatiesTheorie :
EHBO:
inschatting van de situatie
erger voorkomen
hulpdiensten waarschuwen
hulp verlenen en eerste hulpverlening
Inzittenden redden
veiligheid van de passagiers waarborgen
Praktijk:
De Rautec techniek
het juist benaderen van een slachtoffer.
stabiele zijligging
hoe een kruisverband leggen
hoe een scharnierverband leggenInhoud van de training
• Verschillende vormen van criminaliteit in de sector transport en logistiek.
• Het vroegtijdig herkennen van afwijkend gedrag.
• De technieken die dieven gebruiken bij ladingdiefstal.
• Hoe reageer je bij een overval.
• Wat kun je zelf doen tegen criminaliteit.Onderwerpen
• Onderkennen afwijkend gedrag: bewustwording criminaliteit.
• Ladingdiefstal.
• Soorten overvallen en vaardigheden om met een overval om te gaan.
• Illegale immigratie.
• Verkeerscriminaliteit.
• Interne criminaliteit.
• Brandstofdiefstal.
• Signalement en aangifte.
• Voorkomen van criminaliteit.
• Speciale locaties; haven en vliegveld.Vrachtwagenbestuurders worden regelmatig geconfronteerd met lichamelijke klachten. In deze opleiding leert uw chauffeur met enkele concrete technieken en houdingen hoe hij een pijnlijke rug kan voorkomen. Bovendien wordt hun gezondheid onder de loep genomen en gekeken hoe zij met eenvoudige tips ook gezonder en alerter achter het stuur zijn.
Een opleiding voor alle personen uit de transportwereld die meer willen halen uit hun business door de juiste inzichten en de juiste omgangsvormen te verwerven m.b.t. klantvriendelijkheid, alsook het besef van de impact die klantvriendelijkheid kan hebben op het imago van het bedrijf en van jezelf
Inzichten verwerven in het belang van de kwaliteit van:
• de dienstverlening door de bestuurder
• de uitvoering van taken van de bestuurder
• de contacten waarmee de bestuurder te maken krijgt
• de organisatie van het werk
• de commerciële en financiële gevolgen van een geschil
Aanscherpen van klantgerichte competenties.
Impact van klantvriendelijkheid op het imago van het bedrijf (en van jezelf!).
Opstellen van een persoonlijk actieplan
Klantvriendelijkheid / imago.
Inzicht verwerven in het belang van kwaliteit.
Aanscherpen van klantgerichte competenties.
Concrete tips.
Opstellen van persoonlijke actiepunten.
Rollenspelen.Gezonde en evenwichtige voeding
BMI en levensverwachting
Effecten van alcohol, medicatie en andere stoffen
Invloed op lichaam
Invloed op rijvaardigheid
Gevolgen op lange termijn
Ergonomie, lichamelijke conditie
Risico’s in de transportsector
Belastende houdingen
Heftechnieken
Instappen en zithouding
Beschermingsmiddelen in transport
Effecten van vermoeidheid en stress
Verhouding Werk / Rust
Praktische toepassingenHet risico van een brand schuilt vaak in een klein hoekje. Vrachtwagens en autocars/bussen zijn hierop geen uitzondering. Denk maar aan een brandbare lading, oververhitte remmen of een motorbrand. Een kleine brand kan gelukkig nog vaak in de kiem gesmoord worden door snel en adequaat in te grijpen!
Na deze opleiding zal je als professioneel chauffeur veel beter in staat zijn om de risico's van een beginnende brand in te schatten en zal je op een efficiënte wijze een bluspoging kunnen ondernemen. Je zal merken dat in de praktijk het snel en kordaat optreden bij brand een wereld van verschil kan maken!
Deelnemers verwerven kennis van:
Het ontstaan en de risico's van een brand bij grote voertuigen;
het inschatten en beoordelen van het gevaar bij brand;
op en veilige manier een brand benaderen en blussen met de aanwezige blusmiddelen;
het veilig evacueren en de eerste zorgen toedienen.Theorie:
inleiding en preventie:
schade voorkomen
Controle voertuig
volgafstand stopafstand
statistieken en getallen
juiste kijktechniek
de dode hoek
dode hoeken op vrachtwagen
wettelijke spiegels
de spiegelafstelplaatsPraktijk:
spiegelafstelling en een spiegelafstelplaats gebruiken
camera’s en andere hulpmiddelen gebruiken bij het kijken
stuur- en manoeuvreertechnieken
oefeningen op het meten van de dode hoek en het vermijden van dodehoekongevallen
Voertuigcontrole voor vertrek, gelinkt aan manoeuvreren en dode hoekWat is en waarom defensief rijden?
Gevolgen en oorzaken van een ongeval
Preventie van ongevallen
Externe factoren
Technologische hulpmiddelen
Controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten, voorbespreking en feedback van de rit
Rit op de openbare weg waarbij de theoretische kennis wordt omgezet in de praktijkEen ADR-opleidingsgetuigschrift is verplicht voor alle chauffeurs van voertuigen die niet vrijgestelde hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoeren.
De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:
o Regelgeving vervoer van gevaarlijke stoffen; een overzicht van de verschillende transportregelgevingen
o Klasse indeling van gevaarlijke stoffen. Een overzicht van de verschillende gevaarsklassen, criteria voor classificatie. Classificatiecodes en verpakkinggroepen
o Het gebruik van de juiste vervoersnaam, stoffen met naam genoemd, algemene en specifieke rubrieken
o Het gebruik van de ADR – stoffenlijst
o Houders voor het vervoer van gevaarlijke stoffen: Colli, IBC’s, grote verpakkingen, oververpakkingen, vaste en afneembare tanks, containers, UN mobiele tanks, losgestort vervoer.
o Kenmerking en etikettering van colli
o Signalisatie van transporteenheden
o Documenten die het transport begeleiden : Het vervoersdocument (CMR / verzendnota), schriftelijke richtlijnen, Container / Vehicle Verpakkingscertificaat, ADR keuringdocumenten, ADR opleidingsattest voor de chauffeur,…
o Eisen waaraan de voertuigen en hun uitrusting moeten voldoen
o Vrijstellingen van het ADR : Beperkte Hoeveelheden (LQ ‘s) en Gedeeltelijke Vrijstelling volgens afdeling 1.1.3.6 van het ADR.
o Handhaving, door overheden en controles in bedrijvenDagelijkse denkfouten
De wetgeving
EN 12195-1
Krachten die op een lading inwerken tijdens transport
De hulpmiddelen voor de chauffeur
EN 12642 constructienorm
De spanmiddelen
Methodes om een lading te zekeren
Berekenen ladingzekeringssysteem
Toegestane afmetingen, gewichten en gewichtsverdeling
AansprakelijkhedenToelichting vakbekwaamheid: toepassingsgebied, vrijstellingen, basiskwalificatie, nascholingen
Vervoer voor eigen rekening – vervoer voor derden: vergunningen, douanedocumenten, cmr vrachtbrief
Veiligheidsuitrustingen truck: ABS, ASR, EBS, ACC, AEBS, EPS, PTC
Veiligheidsuitrustingen trailer: ABS, EBS, AEBS
Veilig gebruik truck en trailer: dode hoek, banden
De bestuurder: rol, taken, persoonlijke veiligheid
Laden en lossen met mobiele transportmiddelen: transpalet, heftruck, kraan
Aslastendecreet: overladingen
Uitzonderlijk vervoer: regelgeving en signalisatie
Rij- en rusttijden: tijdsgroepen, gebruik tachograaf.Opfrissing wegcode zwaar vervoer
Verschil MBT - MTM
Snelheid (beperkingen, zones, volg- en stopafstand)
Stilstaan en parkeren
Inhalen
Voorrang/gedrag aan kruispunten
Plaats op de openbare weg
Beknopt overzicht van veiligheidsregels in tunnels
Recente wijzigingen
De ongevalsaangifte
Basisregels
Bijzondere gevallen
Invullen van een aanrijdingsformulier
Praktische oefeningenOpbouw van het voertuig
Uitrusting van het voertuig
Asbelastingen, beladings- of vullingsgraad
Persoonlijke bescherming
Veiligheidsuitrusting en -checks
Gedrag van ladingen tijdens het rijden
Verantwoordelijkheden tijdens het vervoer
Wetgeving, administratieve vereisten, signalisatie en etikettering
Specifieke laad- en/of losmethoden
Deelladingen
Na de lossing (reiniging, spoeling, ...)Wat is BBS ?
Gevolgen en oorzaken van een ongeval
Preventie van ongevallen
Technologische hulpmiddelen
Weerstanden: rol-, lucht-, klimweerstand
Koppel, vermogen en specifiek brandstofverbruik
Overbrengingsverhoudingen
Gecombineerd gebruik van remmen en hulpremsystemen
Uitstoot, euronormen en ecologische impact
Inhoud praktijk (5u):
controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten, voorbespreking en feedback van de rit.
Rit op de openbare weg waarbij de theoretische kennis wordt omgezet in de praktijk.
Veilig manoeuvreren op afgesloten terrein
Eindbespreking, feedback en evaluatie.Veiligheidssystemen in de moderne voertuigen
Mogelijkheden en beperkingen
Correct gebruik van hulpmiddelen
Banden, aandachtspunten
Remcircuit, werking en correct gebruik
Kennis van gebruikte voertuig, de handleiding?
Milieusystemen en correct gebruik
Storingen en onderhoud
Toekomstige ontwikkelingenDe opleiding start met bewustwording over de valkuilen die onaangepast rijgedrag meebrengen en het belang van hoffelijk en veilig rijden. Daarna leren we hoe de huidige veiligheids- en rijhulpsystemen op een correcte manier gebruikt worden en welke impact ze kunnen hebben op rijgedrag.
Tijdens het praktijkmoment passen we de opgedane kennis toe op de openbare weg.
Theorie
Hoffelijk en veilig rijden
Impact van onaangepast rijgedrag Kennis van het voertuig Veiligheids- en rijhulpsystemen
Praktijk
In en rond het voertuig (1u) Controle van het voertuig Zithouding, spiegelafstelling Bediening van het voertuig
Rijden op de openbare weg (3u) Toepassen van de opgedane kennis