Vakbekwaamheid beroepschauffeur
- Opleidingsverstrekker
SYNTRAPXL
- Registratienummer
ODB-1003003
- Geregistreerd
op: 17 november 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 220 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Bestuurders van voertuigen (categorieën C, C+E, D, D+E) en rechtstreekse medewerkers van bestuurders (Planner – Dispatcher – Logistiek bediende)
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Modules
Personenvervoer + hoe omgaan met klanten van personenvervoer
• wat is klantgerichtheid?
• sociale veiligheid
• communicatiekenmerken
• storingen in communicatie + hoe deze voorkomen
• communicatietechnieken
• communicatiestijlen
• lastig gedrag
• agressief gedragDoorheen de opleiding worden voorbeeldsituaties geschetst waarop de cursist zijn mening dient te geven.
De chauffeur leert anticiperen en correct reageren op verschillende situaties uit de dagelijkse werkomgeving.Tijdens dit onderwerp komen minstens onze buurlanden Nederland, Frankrijk, Duitsland en
Luxemburg aan bod. Afhankelijk van de deelnemers kan ook de wetgeving van andere landen
behandeld worden.
• massa's van de voertuigen
• snelheden
• afstanden tot de voorligger en afstanden in tunnels (Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk)
• stilstaan en parkeren
• voorrang
• busstroken, bijzonder overrijdbare beddingen, andere soorten wegen in het buitenland, ...
• andere verkeersborden dan in België
• inhalen en inhaalverboden
• gedrag aan verkeerslichten
• In landen zoals Duitsland en Nederland mag u bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht naar rechts
afslaan als u voorrang hebt.
• gedrag tegenover andere weggebruikers zoals fietsers, tractoren en bromfietsen: wat mag en
wat mag niet?
• drugs en alcoholbeleid
• voertuigeisen: fluohesje, gevarendriehoek, reservemateriaal, banden, …
• rechten van de chauffeur bij controles
• milieuzones
• tolTheorie, minimaal 3 uur
• wat is brand?
• brandverloop en types brand
• wetgeving
o codex
o wegcode/technisch reglement
• alarmeren en hulpdiensten inroepen
• brand in de transportsector
o vormen van brand
o banden
o lading
o brandstoftank
o motor
o cabine
o brand in een tunnel
• oorzaken en hoe reageren
o standverwarming
o lekken
o tanken
o preventie
o vervoer van gevaarlijke goederen
• beschermingsmiddelen tegen brand
• blusmiddelen en blustechnieken
• eerste hulp bij brandwonden
• evacuatie van een bus
• Praktijk, minimaal 3 uur
• blusoefeningen met kleine brandblusapparaten: poeder-, CO2-, water- en schuimblussers
simulatie van situaties die zich kunnen voordoen in en rond de vrachtwagen: de deelnemers
moeten handelingen uitvoeren die zo veel mogelijk aansluiten bij de handelingen die ze in de
realiteit moeten uitvoeren.verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
o illegale migratie
o ladingdiefstal
o inbraak in de cabine
o overval
o diefstal van materieel
o brandstofdiefstal
o vandalisme
o agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
o kopiëren van brandstofkaarten
• preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading,
planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
• aansprakelijkheid van de chauffeur
• wie verwittigen bij problemen?
• praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspel
• omdat er altijd andere vormen van criminaliteit de kop opsteken, spelen we in op actuele
ontwikkelingen.verschillende vormen van criminaliteit waarmee de chauffeur geconfronteerd kan worden:
o illegale migratie
o ladingdiefstal
o inbraak in de cabine
o overval
o diefstal van materieel
o brandstofdiefstal
o vandalisme
o agressie tegen en bedreiging van de chauffeur
o kopiëren van brandstofkaarten
• preventie: hoe criminaliteit herkennen en voorkomen? Bijvoorbeeld: discretie over de lading,
planning van de rit, waar parkeren, checklist illegale migratie, ...
• aansprakelijkheid van de chauffeur
• wie verwittigen bij problemen?
• praktijkoefeningen onder de vorm van een rollenspel
Omdat er altijd andere vormen van criminaliteit de kop opsteken, spelen we in op actuele
ontwikkelingen.• reglementering mbt het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de klassen, voorschriften, houders voor gevaarlijke goederen en boorddocumenten
• signalisatie
• voorschriften voor tijdens het vervoer
• uitrusting van de voertuigen
• beschermingsuitrusting
• vrijstellingen
• preventie en noodmaatregelen in geval van incident of ongeval
• EHBO
• brandblusoefeningen
• soorten voertuigen
• boorddocumenten
• signalisatie
• uitrusting van het voertuig• colli en Tank
• reglementering mbt het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de klassen
• houders voor gevaarlijke goederen
• voorschriften voor tijdens het vervoer
• uitrusting van de voertuigen
• beschermingsuitrusting
• vrijstellingen
• preventie en noodmaatregelen in geval van incident of ongeval
• EHBO
• brandblusoefeningen
• soorten tanks
• gedrag van een tankvoertuig
• boorddocumenten
• signalisatie
• uitrusting van het voertuig
• laden en lossen van tanks
• vervoer van gassen
• vervoer van vaste stoffen en vloeistoffenHet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? geïllustreerd met voorbeelden hoe het fout kan lopen en hoe te vermijden.
• basisprincipes van de fysica
o wrijvingskrachten
o traagheidskrachten
o wetten van Newton
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
o kantelen van de lading
o wandelen van de lading
o schuiven van de lading
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor het multimodale aspect
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
o welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
o aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
o spanbanden
o middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels,
hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, …
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
o opsluiten
o directe stuwing
o neerwaartse stuwinghet effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
o eenvoudige berekeningen
o gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
o goede voorbeelden
o European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?,
• praktische demohet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met
voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
• basisprincipes van de fysica
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
• het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, …
• verschillende soorten vrachtbrieven
• wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening
van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
• begrippen, definities en principes van de CMR-vrachtbrief: bijvoorbeeld afzender, vervoerder en
ondervervoerder
• begrippen, definities en principes van het CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
• de CMR-vrachtbrief invullen en controleren
• controle van de CMR-vrachtbrief:
• de voorbehouden op de vrachtbrief die de chauffeur moet noteren, en de termijnen ervan
• digitale vrachtbrief
• controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
• niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
• praktijkoefeningen:algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het
CMR-verdrag
• verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
• basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschadehet doel van ladingzekering: waarom moet een lading goed vastgezet worden? Illustreer met
voorbeelden hoe het fout kan lopen en geef aan hoe u dat kunt vermijden.
• basisprincipes van de fysica
o wrijvingskrachten
o traagheidskrachten
o wetten van Newton
• wat zijn de risico’s bij slechte ladingzekering?
o kantelen van de lading
o wandelen van de lading
o schuiven van de lading
• welke verplichtingen heeft de bestuurder volgens de wetgeving?
• internationale context (de wetgeving van andere EU-lidstaten en minstens van de buurlanden)
• aandacht voor het multimodale aspect
• aandacht voor aslastenverdeling, onder andere het zwaartepunt van het voertuig
• opbouw van voertuigen
o welke normen bestaan er en wat betekenen ze?
o aan welke eisen moeten verankeringspunten voldoen?
• welke middelen zijn er om een lading vast te zetten en hoe gebruik je ze correct?
o spanbanden
o middelen die de wrijving verhogen zoals antislipmatten, kettingen, kabels,
hoekbeschermers, stuwbalken, luchtkussens, …
• welke informatie vind je op het etiket van spanbanden? (Onder andere neersjorren versus
kopsjorren)
• welke ladingzekeringsmethodes zijn er?
o opsluiten
o directe stuwing
o neerwaartse stuwing
• het effect van een goede transportverpakking, bijvoorbeeld vormvaste verpakkingen
• hulpmiddelen om een juiste ladingzekering te bereiken
o eenvoudige berekeningen
gebruik van tabellen/schijven/apps van leveranciers
o goede voorbeelden
o European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport
• artikel 45
• uitstekende lading: signalisatie, wanneer is het uitzonderlijk vervoer?, …risico’s bij het niet naleven van de regels, het belang van deze regels
• definities en symbolen
• dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden
• dubbele bemanning
• sancties
• tachograaf
• werking van de digitale tachograaf, inclusief lezen van een print en de analoge tachograaf
• rechten en plichten van de ondernemer en de chauffeur
• verlies, beschadiging en slechte werking
• correct toepassen van uitzonderingen
• recente wijzigingen in regelgeving of techniek
• manuele invoering
• onderbrekingen (pauzes)
• afwijkingen: overmacht, …
• richtsnoeren
• vrijstellingen tachograaf
o oefeningen: demosoftware en andere combinaties, uitgezonderd de 3/4-1/4-combinatie,
die volledig vrij is.Theorie
• de wervelkolom en de werking van de rug
• risicofactoren voor overbelasting
• gevolgen van overbelasting
• een correcte lichaamshouding
• een correcte zithouding, ook in functie van deelname aan het verkeer
• in en uit de bestuurderscabine en de laadruimte stappen
• de laadruimte openen en sluiten
• heffen en tillen
• trekken en duwen
• oefeningen en oefenschema om rugspieren te verstevigen
• stretchoefeningen (en wanneer je die moet doen)
• gebruik van hulpmiddelen
Praktijk:
o heffen en tillen
o trekken en duwen
• Lichaamshouding
• slechte gewoonten en te vermijden bewegingen
• werken met de rug
• persoonlijke bescherming
• soorten PBM’s
• luchtverversingCMR
• verschillende soorten vrachtbrieven
• wanneer is een vrachtbrief of CMR-vrachtbrief nodig, waarom CMR?: enkel vervoer voor rekening van derden, welke uitzonderingen bestaan er?
• begrippen, definities en principes van de CMR-vrachtbrief: bijvoorbeeld afzender, vervoerder en ondervervoerder
• begrippen, definities en principes van het CMR-verdrag: bijvoorbeeld vertraging en vervolgschade
• de CMR-vrachtbrief invullen en controleren
• controle van de CMR-vrachtbrief:
o douane
o btw
o cabotage.
• de voorbehouden op de vrachtbrief die de chauffeur moet noteren, en de termijnen ervan
• digitale vrachtbrief
• controleren of de vrachtbrief overeenstemt met de lading
• niet-standaardsituaties: bijvoorbeeld de chauffeur is niet aanwezig bij het laden
• praktijkoefeningen:
o voorbeeldvrachtbrieven invullen
o fouten in verkeerd ingevulde vrachtbrieven detecteren
• algemene vervoersvoorwaarden op de achterzijde van de vrachtbrief en de verhouding tot het
CMR-verdrag
• verhouding CMR-vrachtbrief tegenover CMR-verdrag
• basisprincipes van het CMR-verdrag: vertraging, 10 euro per kilo, vervolgschade.
Ongevalsaangifte
• A & B
• wetgeving
• invullen
• communicatie met de tegenpartij• Zorg voor veiligheid.
o Ga na wat er gebeurd is en wat de gevaren zijn voor uzelf, de slachtoffers en de
omstanders.
o Zorg voor veiligheid: evalueer de situatie en de gevaren, plaats een gevarendriehoek,
parkeer uw vrachtwagen veilig, maak de weg vrij als dat mogelijk is, …
• Beoordeel de toestand van het slachtoffer.
o Controleer het bewustzijn en de ademhaling.
o Maak de ademhalingswegen vrij (hyperextensie en kinlift)..
o Wees alert voor een wervelletsel.
o Bel de hulpdiensten.
o Wat is er gebeurd en wat zijn de gevaren?
o Waar worden de hulpdiensten precies verwacht?
o Wie zijn de slachtoffers en in welke toestand bevinden ze zich?
• Verleen verdere eerste hulp. .
• Verleen na de alarmering gepaste eerste hulp tot de gespecialiseerde hulp er is:
o reanimatie en AED
o stabiele zijligging
o halfzittende houding
o situaties waarbij vitale functies ernstig bedreigd zijn
• Controleer regelmatig het bewustzijn en de ademhaling.
• Vermeld uw bevindingen aan de gespecialiseerde hulp.
• Handel altijd volgens de basisprincipes van eerste hulp:
o Blijf rustig in een noodsituatie.
o Vermijd besmetting: trek indien mogelijk wegwerphandschoenen aan.
o Handel als eerstehulpverlener.
o Zorg voor het comfort van het slachtoffer: bescherm het bijvoorbeeld tegen koude of
warmte.
o Verleen psychosociale eerste hulp.
o Houd rekening met emotionele reacties nadien.
• Uitleg over materiaal dat in het voertuig aanwezig is (wettelijk verplicht en bijkomend)
Aansprakelijkheid / verantwoordelijkheden bij een ongeval
• Na de klap.. vermijd dat het erger wordt
• Wie verwittigen bij een ongeval
• Het Europees aanrijdingsformulier + Het correct invullen van het Europees aanrijdingsformulieroefeningen waarmee de deelnemer de nodige vaardigheden en attitudes kan oefenen
• aandacht aan zelfreflectie
• gebruik van voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers
• omgaan met de feedback van klanten
• omgaan met een ontevreden klant
• (financiële) gevolgen van klachten
• de rol van de chauffeur in het hele proces
• hoffelijkheid in het verkeer
• diversiteit
• gevolgen van stress voor klantvriendelijkheid
• persoonlijk voorkomen
• uitzicht van het voertuig
• de werkomgeving proper houden
• omgaan met agressie in het verkeer, rekening houdend met het imago van de onderneming en de sector
• feedback geven en ontvangen• personenvervoer
• hoe omgaan met klanten van personenvervoer
• wat is klantgerichtheid?
• sociale veiligheid
• communicatiekenmerken
• storingen in communicatie + hoe deze voorkomen
• communicatietechnieken
• communicatiestijlen
• lastig gedrag
• agressief gedrag + Doorheen de opleiding worden voorbeeldsituaties geschetst waarop de cursist
zijn mening dient te geven
• de chauffeur leert anticiperen en correct reageren op verschillende situaties uit de dagelijkse
werkomgeving.Theorie
• wat is kracht
• koppel, vermogen en optimaal schakelgedrag
• belang van toerenteller
• veiligheidsvoorzieningen op de voertuigen
• verschillende rijomstandigheden
• de kern van dit onderwerp draait rond attitude en zelfreflectie. Vóór de instructeurs met de
deelnemers de weg opgaan, controleren ze de voertuigen.
• het belang van defensief rijden
• oorzaken van ongevallen
• anticiperen
• afleiding en stress
• kijktechniek
• remafstand, reactietijd en stopafstand
• snelheid aanpassen en afstand houden
• kennis van het voertuig: staat van het voertuig, veiligheidssystemen en correct gebruik van het
voertuig
• zelfkennis
Praktijk
• zithouding
• spiegelafstelling
• veiligheidsgordel
• voertuigcontrole
• in- en uitstappen
• technologische hulpmiddelen
• controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten,
voorbespreking en feedback van de rit• wat is en waarom economisch rijden?
• gevolgen en oorzaken van een ongeval
• preventie van ongevallen
• externe factoren
• technologische hulpmiddelen
• weerstanden: rol-, lucht-, klimweerstand
• koppel, vermogen en specifiek brandstofverbruik
• remmen, remcircuit en inertie
• gecombineerd gebruik van remmen en hulpremsystemen
• aandrijflijn, versnellingsbak en schakelen
• controle voertuig, instellen zithouding, afstellen spiegels, werking bedieningsinstrumenten,
voorbespreking en feedback van de rit.
• rit op de openbare weg waarbij de theoretische kennis wordt omgezet in de praktijk
• prestatiediagram
• schakelen op vlakke weg of helling
• traagheid en weerstanden: lucht, parcours, rol, helling
• tips om zuinig te rijden: route plannen, vertrek met warme motor, toerental, stationair draaien,
uitbollen, bandenspanning, boordcomputer, cruisecontrol, remvertrager en motorrem
• milieuvriendelijk rijden: euronormen (AdBlue), …
• recente voertuigontwikkelingen: hybride, …• reglementering over het vervoer van gevaarlijke goederen
• indeling van de gevaarlijke goederen:
o klassen van gevaarlijke goederen
o UN-nummer en officiële vervoersnaam
• houders voor vervoer van gevaarlijke goederen
o colli
o verpakkingen
o intermediate bulk containers (IBC)
o oververpakking
o bergingsverpakking
o grote verpakkingen
o tanks
• het vervoerdocument
o vorm en inhoud
o speciale gevallen
o taalgebruik
o rol als chauffeur
• signalisatie
o signalisatie van de colli bij oververpakking
• voorschriften tijdens het vervoer
o nationale verkeersreglementering
o bemanning van het voertuig
o colli samen laden, levensmiddelen en dierenvoeding vervoeren
• preventie en noodmaatregelen
o belangrijkste oorzaken van ongevallen
o schriftelijke richtlijnen toepassen
o brand, brandbestrijding en EHBO
• stuwing en beveiliging van de lading
o oorzaken van ladingverlies en omkanteling van een voertuig
o maatregelen
• vrijstellingen
o voor vervoer in beperkte hoeveelheden (limited quantities)
o voor vervoer in uitgezonderde hoeveelheden (exempted quantities)
o voor vervoer volgens de vervoerde hoeveelheden (1000 punten)
o wat blijft er van kracht en wat niet?• wetgeving uitzonderlijk vervoer België
• categorieën
• vergunningen
• limieten voor standaardvervoer
• technische documenten
• de ‘brugwet’
• wetgeving over uitzonderlijk vervoer
• categorieën van uitzonderlijk vervoer
• vergunningen voor uitzonderlijk vervoer
• transporttijden
• eisen voor voertuigen die gebruikt worden voor uitzonderlijk vervoer
• signalisatie
• veiligheidsuitrusting
• routes
• begeleiding
• verkeersborden
• attitude
• praktijkvoorbeeldenHet doel van dit onderwerp: bedacht zijn op de gevaren van het verkeer en op arbeidsongevallen.
• U moet minstens deze onderdelen opnemen:
• Begrip van en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van arbeidsongevallen
o Wat zijn arbeidsongevallen – basisprincipes en definities
o Wettelijk kader
o Statistieken – algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort transport en/of
bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
o Risico’s in en rond het voertuig
• Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van arbeidsongevallen
o Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
o Wat moet de bestuurder doen bij een arbeidsongeval
• Begrip en bewustwording over de oorzaken en gevolgen van verkeersongevallen
o Ongevallenstatistieken - algemeen voor de rijbewijscategorie en specifiek voor soort
transport en/of bedrijfseigen arbeidsongevallenstatistieken
o Risico’s in het verkeer voor professionele bestuurders
• Kennis en vaardigheden voor het voorkomen van verkeersongevallen
o Hoe kan de bestuurder risico’s en ongevallen voorkomen – gedrag en attitude
o Wat moet de bestuurder doen bij een verkeersongeval
• Er wordt aandacht besteedt aan zelfreflectie.
• Er zijn oefeningen die gericht zijn op bewustwording en attitude.
• Voorbeelden uit het dagelijkse leven van de deelnemers worden mee opgenomen
• Kennisactivatie in kleine groepen: de deelnemers worden in groepen verdeeld; er wordt een open
vraag gesteld die relevant is voor het onderwerp dat besproken wordt; elk team kan 5 tot 10
minuten nadenken en antwoorden opschrijven; de papieren van de verschillende groepen worden naast elkaar gelegd en besprokenTheorie
• schade en ongevallenstatistieken
• problematiek dode hoek
• directe en indirecte kijktechnieken en hulpmiddelen om dodehoekongevallen en
manoeuvreerschade te voorkomen
• mentale aspecten bij (voorkomen van) dode hoekongevallen:
o observatietechnieken
o aankomst/vertrek
o vliegende amsterdammertjes
o mentale voorbereiding
o uitstappen en gaan kijken
o mentale hinderpalen
• controles voor vertrek – gebruik van de (bestaande) checklist
• efficiënt sturen
• hoe hulp/begeleiding geven en vragen van magazijniers, buitenstaanders, collega’s, …
• belang van weersomstandigheden om dodehoekongevallen en manoeuvreerschade te
voorkomen
• aan- en afpikken, gelinkt aan schade
o onderdoor rijden
o spoilers beschadigen
o muilkoppeling Rockinger
o geen remdruk, trailer of combinatie gaat lopen
• schade en veiligheidsrisico’s door juist behandelen van deuren (openen, sluiten, bevestiging,
vering, …)
• schade door gebrek aan aandacht voor infrastructuur: omgaan met blokken, aandoksystemen,
wielkeggen, …
• procedures bij bedrijven, melden van schade, ….
• reglementering over stilstaan en parkeren, langdurig parkeren, laad- en losplaatsen
• bestaande spiegelafstelplaatsen
Praktijk
• spiegelafstelling en een spiegelafstelplaats gebruiken
• camera’s en andere hulpmiddelen gebruiken bij het kijken
• stuur- en manoeuvreertechnieken
• oefeningen op het meten van de dode hoek en het vermijden van dodehoekongevallen
• afhankelijk van het voertuig (C/CE) kiest u verschillende van deze oefeningen:
o slang
o kade
o rechte lijn
o garage
o met en tegen de hand
o tot op de centimeter juist manoeuvreren bij heel weinig ruimte
o aan- en af pikken
• voertuigcontrole voor vertrek, gelinkt aan manoeuvreren en dode hoek
o de zitplaats instellen en zithouding
o gesloten deuren
o luchtdruk, luchttanks en ophanging controleren
o onderdelen controleren die de lading van het voertuig beveiligen:
o koetswerk
o plaatwerk
o laaddeuren
o ladingsmechanisme