Communicatie en sales
- Opleidingsverstrekker
Embuild Limburg
- Registratienummer
ODB-1003013
- Geregistreerd
op: 17 november 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 77,5 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Goed samenwerken begint met een goede communicatie.
We starten bij onszelf en leren ons op een assertieve, respectvolle manier uitdrukken. We krijgen inzicht in onze persoonlijke stijl en leren van hieruit de brug te bouwen naar de ander.Wat neem je mee uit de opleiding
Inzicht in je persoonlijke communicatiestijl
Inzicht in de andere communicatiestijlen
Je leert communiceren vanuit je eigen persoonlijkheid
Je wordt je bewust van je valkuilen in de communicatie
Je leert op een correcte en respectvolle manier het gesprek aan te gaan
Je krijgt allerhande technieken en inzichten om moeilijke gesprekken te voerenProgramma
Sessie DISC/WHOWH:
Tijdens deze sessie hebben we uitgebreid aandacht voor wie we zijn en waarvoor we staan. Wat zijn mijn persoonlijke eigenschappen? Wat zijn mijn talenten? Waaraan erger ik me? Wat vind ik belangrijk? En hoe communiceer ik daarover?Sessie Helder communiceren
Hier zoomen we op interactieve wijze in op de basisprincipes van communicatie. Wat is goede communicatie? Zeggen we altijd wat we willen zeggen? Hoe goed kan ik luisteren? Hoe ontstaan misverstanden? Hoe kan ik mijn communicatie nog beter afstemmen op de ander?Sessie Respectvol feedback geven en ontvangen
Hoe kan je op een duidelijke, maar toch respectvolle manier zeggen dat het gedrag van iemand niet ok is? Hoe en wanneer geef ik feedback? En hoe vertrouwd zijn we met het geven van positieve feedback. Daarvan krijg je meer dan genoeg in deze sessie.Sessie Moeilijke gesprekken voeren
Wat als het toch fout loopt? Hoe voer je een moeilijk gesprek? Wat doe je wel? Wat doe je niet ? Hoe kan je een moeilijke boodschap brengen en toch in verbinding blijven met de ander?Omschrijving
Onderhandelen doen we dagelijks. Soms kan het best wel moeilijk zijn om de goede win-winsituatie te vinden voor alle partijen. Wil je daar toch naar streven, ga dan tactisch te werk. Het is een beetje zoals schaken: twee zetten vooruit denken dus.
Deze training reikt je via enkele handvaten een kader en de vaardigheid aan, om op een integere manier zakelijk te onderhandelen met klanten, leveranciers, opdrachtgevers, hoofd- en onderaannemers. We werken met praktijkvoorbeelden en situaties, aangeleverd door de deelnemers.Programma
Elke deelnemer kiest een reële case om te gebruiken tijdens de training. We bespreken reële cases en bekijken de 5 essentiële elementen in de voorbereiding en aan de onderhandelingstafel.
De voorbereiding:- Doel voor ogen houden - SMART.
- Herkennen van de behoeften/noden van de ander of van de onderneming
- Wat is negocieerbaar?
- Best case en Worst case, alternative case
- Je voorkeur-onderhandelstijl en wat de sterktes en valkuilen zijn.
Doelstellingen
• Begrijpen van het belang van een goede voorbereiding voor een geslaagde onderhandeling, eigen maken van technieken en goede invalshoeken.
• Onderhandelingen leiden naar win-win oplossingen
• Integreren van de diverse fasen van het negociatieproces.
• Ontdekken van de eigen onderhandelingsstijl en deze kunnen aanpassen aan de gesprekspartner(s).
• Herkennen van de valkuilenIedereen kan een top verkoper worden met deze training. Van jong tot oud zal je iets bijleren over jezelf, het salesproces, de deal sneller sluiten en onderhandelingstechnieken. Je eigen kracht inzetten om een hoger verkooprendement te behalen is het geheim met de tips & tricks van deze training. Ben je klaar om je verkooptechnieken te finetunen?
We geven theoretische inzichten van een verkoopproces en na elk thema heb je de tijd om je voor te bereiden en de leerstof in te oefenen. Je krijgt een aantal tools mee naar huis die je achteraf kan gebruiken in je dagdagelijkse job. Je zal op een andere manier kijken naar verkopen en meer succesvol zijn.
Programma
• Alles start met de juiste mindset & vitaliteit! Zelfvertrouwen, angsten overwinnen,….
• Opportuniteitenselectie
• prospectie: van cold naar warm calling:
o hoe prospecteren
o hoe omgaan met objectie
o prospectie via telefoon, netwerken, warme leads, Linkedin & andere sociale media
• Afspraak voorbereiden
• Eigenlijke afspraak: hoe een relatie opbouwen, connectie maken
• Welke vragen stel je best? Hoe doe je de behoeftebepaling en neem je de lead tijdens de gesprekken
• Offerte verdedigen en vragen voor de deal (closure)
• Omgaan met prijsbezwaren
Wat neem je mee uit de opleiding?Sales proces beter structureren en je eigen kracht inzetten om een hoger verkooprendement te behalen.
Aan de hand van voorbeelden en achtergrondtheorie gaan we met oefeningen en reflectie aan de slag om je verkooptechieken te optimaliseren. Er wordt ingespeeld op de noden van elke deelnemer en de hele groep. Dit moet ertoe leiden dat je jouw zelfzekerheid en bekwaamheid zal verhogen om zo je verkoopdoelstellingen te bereiken.
• Je leert prospecteren (cold en warm calling via sociale media/growth hacking) – 1 tot 3 afspraken maken
Je krijgt de hele dag door tips en tools om je verkoopsproces beter voor te bereiden en uit te voeren
• Je wisselt ervaringen uit en doet rollenspellen
• Je maakt je eigen salesplan op en gaat er 100% voor
• Je leert de verschillende kleuren kennen ‘insights) en hoe je hier op kunt inspelen als salespersoon- Verschillende vormen van communiceren: verbale en non-verbale communicatie
- Vergissingen vermijden door goede communicatie: rekening houden met referentiekader van de andere persoon
- Feedback geven en ontvangen: gebruik IK-Boodschap
- Algemene communicatietechnieken
- Hoe stel ik goede vragen?
- Welke rollen kan ik innemen?
- Aansluiten praktische oefeningen
Deze cursus leert anderstaligen hoe zich in het Nederlands verstaanbaar maken bij activiteiten op bouwwerven.
Programma
• Omgeving en bouwplaats
• Mijn ploeg
• Persoonlijke uitrusting
• Mijn gereedschap
• Machines en apparaten
• De omgeving van de bouwplaats
• Werkactiviteit
• Materialen
• Een werkdag
• Onderhoud en dienst van het materiaal
• En meer...Dat e-mail een essentiële tool in onze dagelijkse professionele werking is geworden kunnen we niet ontkennen. Wel worden velen van ons bedolven door een tsunami van e-mails. En dat zorgt voor de nodige ongemakken. Maar zijn we daar , zonder het zelf soms te beseffen ook niet mee de oorzaak van ? Wanneer kunnen we beter iemand opbellen i.p.v. een mail te versturen ? En hoe meer gericht antwoorden op ontvangen e-mails ? Wanneer wel en niet andere mensen in “cc” in de mail zetten ? Moet ik eigenlijk wel antwoorden op mails waarbij ikzelf in “cc” sta ? Want zo kunnen we “ping-pong”- mailconversaties vermijden ! En dus veel tijd winnen. We behandelen in deze opleiding ook communicatieve aspecten op zich. Hoe bijvoorbeeld in e-mails betere vragen kunnen stellen teneinde meer duidelijke antwoorden te krijgen ? Wat zetten (schrijven) we in een mail en wat zeker niet ? En hoe reageren wanneer een mail ons emotioneel raakt ? U herkent de zaken waarschijnlijk wel … ? Met deze opleiding krijgt u op een boeiende manier de antwoorden en de tools aangereikt.
In deze 1-daagse opleiding wordt uw e-mail werking terug ‘ge-reset’ naar het exacte doel van de e-mail technologie als hulpmiddel voor tijdwinst. Het juist gebruik ervan vormt een immers een belangrijk deel van uw persoonlijk time-management (zie ook deze 1d opleiding) waardoor u kostbare tijd wint i.p.v. deze tijd verliest. Na het volgen van deze opleidingsdag zal u van bepaalde gewoontes (die éénieder van ons blijkbaar heeft) ook beter kunnen afstappen om uw e-mail werking een stuk effectiever en efficiënter te kunnen gebruiken en in te zetten naar anderen toe. De opleiding wordt doorweven met praktische oefeningen waarbij de deelnemers tijdens de opleiding verschillende mails zullen ontvangen en waarbij ze ook mails dienen te versturen om de aangeleerde technieken onmiddellijk te kunnen inoefenen. Een boeiende en fascinerende leerervaring.
Na deze opleiding kan de deelnemer zijn e-mail werking ‘resetten’, waardoor deze een meer effectieve en efficiënte werking van zijn/haar e-mail gebruik kan opbouwen. Hierdoor ontstaat er meer tijd om andere zaken beter en meer gericht te kunnen uitvoeren.Ook voor de bedrijven in de bouwsector wordt het steeds belangrijker actief te zijn op de juiste social media kanalen.
Meer dan 4 miljoen Belgen hebben een LinkedIn en/of een Instagram account. Facebook blijft koploper in ons land met meer dan 9 miljoen gebruikers. 90% gebruikt Google om te zoeken. Hoe kan jij ervoor zorgen dat jij met behulp van deze kanalen je professionaliteit en expertise extra in de verf kan zetten online. Een sterke visibiliteit, vindbaarheid en branding is key om te groeien als bedrijf.
Daarnaast is onze manier van business doen, is enorm veranderd. Hard-selling & cold calling is niet meer voldoende om klanten& nieuwe medewerkers te binden en aan te trekken. Het opbouwen van relaties en vertrouwen is altijd de basis geweest van sales & recruiting, maar vandaag is het belangrijker dan ooit. Aandacht krijgen van jouw doelpubliek en omzetten in vertrouwen vraagt een nieuwe en duurzame aanpak voor jou en je bedrijf.
Deze opleiding is hoofdzakelijk praktisch van aard en laat je via gerichte oefeningen kritisch nadenken. Gezien Social media aan een ongelooflijke snelheid blijft schalen is NU het moment om hier intelligent gebruik van te maken.- Google Business
Doel: Het bieden van praktische tools, technieken en inzichten om conflicten te begrijpen, te voorkomen en constructief aan te pakken, en effectieve communicatievaardigheden te ontwikkelen.
Introductie van conflicthantering
- Bespreking van verschillende soorten conflicten, zoals interpersoonlijke conflicten, teamconflicten en organisatorische conflicten
- Het belang van conflicthantering in zowel persoonlijke als professionele contexten
- Inzicht in hoe conflicten ontstaan en escalatie voorkomen
- Identificeren van de mogelijke oorzaken en triggers van conflicten
Preventie van conflicten
- Het belang van situationeel communiceren en het afstemmen van communicatiestijl op de persoon met wie men spreekt
- Kleurcoderingstechnieken om conflicten en discussies effectief te voorkomen
- Het herkennen van mogelijke conflicten en vroegtijdige interventie
- Het ontwikkelen van assertieve communicatievaardigheden om misverstanden en miscommunicatie te voorkomen
Effectieve communicatie bij conflicten
- Het gebruik van de 4 G's (gedrag, gevoelens, gevolgen, gewenst gedrag) bij het geven van feedback tijdens een conflict
- Het belang van het gebruik van ik-boodschappen om op een constructieve manier met conflicten om te gaan
- Het ontwikkelen van empathie en luistervaardigheden om effectief te communiceren tijdens conflicten
- Het omgaan met defensieve reacties en het bevorderen van open communicatie
Omgaan met emotionele intelligentie en zelfbeheersing
- Het begrijpen van emoties en hun rol in conflictsituaties
- Het ontwikkelen van emotionele intelligentie en zelfbewustzijn om conflicten effectief aan te pakken
- Het beheersen van emoties en het vermijden van impulsieve reacties tijdens conflicten
- Het toepassen van stressmanagementtechnieken om kalm en gefocust te blijven tijdens conflictsituaties
Oplossen en bemiddelen van conflicten
- Verschillende benaderingen van conflictresolutie, zoals samenwerking, compromis, onderhandeling en bemiddeling
- Het toepassen van effectieve onderhandelingsvaardigheden om win-winoplossingen te bereiken
- Het begrijpen van de rol van macht en autoriteit in conflictsituaties en het zoeken naar evenwichtige oplossingen
- Het bevorderen van een cultuur van respect, begrip en samenwerking in teams en organisaties
Praktische workshop met concrete tips en technieken
- Interactieve oefeningen en rollenspellen om de aangeleerde vaardigheden in de praktijk te brengen
- Individuele en groepsreflectie op persoonlijke ervaringen met conflicten en communicatie
- Het delen van succesverhalen en best practices in conflicthantering en effectieve communicatie
- Het opstellen van persoonlijke actieplannen om de geleerde vaardigheden toe te passen in de dagelijkse praktijk
Het lesprogramma is ontworpen om deelnemers te voorzien van een brede reeks kennis en vaardigheden op het gebied van conflicthantering en effectieve communicatie. Door middel van interactieve sessies, oefeningen en praktische toepassingen worden deelnemers aangemoedigd om hun communicatieve vaardigheden te verbeteren en constructief om te gaan met conflicten in diverse situaties
De assertiviteitstraining maakt de deelnemers bewust van hun eigen sub-assertief gedrag. Vanuit dat besef leert u wat assertieve communicatie is en wat u dient te doen om assertiever over te komen in de contacten in uw werkomgeving.
Programma
Volgende sociale vaardigheden stellen u in staat om beter voor uzelf op te komen en u zodanig weerbaarder te voelen:
Herkennen van verschillende soorten communicatie (zowel verbaal als non-verbaal)?, Bewust worden van lichaamstaal en deze verbeteren, Verschil tussen assertief, sub–assertief en agressief gedrag, duidelijk en bewust vragen wat voor u belangrijk is: “Meer ja” zeggen om uw eigen doelen te bereiken, overtuigend je mening geven en durven doorvragen, Grenzen stellen, “neen” durven zeggen, adequaat feedback geven naar uw omgeving, omgaan met kritiek van anderen,waardering en complimenten gebruiken om mensen te overtuigen, assertief delegeren en gedelegeerd worden, emotionele communicatie versus een communicatie berust op feiten, omgaan met lastige gesprekken en conflicthantering, zelfbeeld en zelfvertrouwen verhogen.
De sessies verlopen erg interactief. Er wordt steevast een actieve deelname gevraagd van de deelnemers. Concrete werk gerelateerde cases, vele tips en tricks en persoonlijke behoeften komen vast en zeker aanbod.De assertiviteitstraining maakt de deelnemers bewust van hun eigen sub-assertief gedrag. Vanuit dat besef leert u wat assertieve communicatie is en wat u dient te doen om assertiever over te komen in de contacten in uw werkomgeving.
Effectieve communicatie is nog crucialer in een familiebedrijf. Goed overleg heeft een positieve invloed op vele aspecten: het verstrekt de familiebanden, bevordert onderling vertrouwen, voorkomt en lost conflicten op, stimuleert continuïteit en langetermijngroei, en legt de basis voor professioneel bestuur en besluitvorming. Een belangrijk aspect hierbij is dat het te behandelen topic in het juiste orgaan wordt besproken. Strategische beslissingen op de bestuursvergadering, beslissingen als aandeelhouder op een algemene vergadering en het operationele op een managementoverleg. Minder gekend maar niet minder belangrijk is de familieraad. Een familieraad kan een cruciale rol spelen in het bevorderen van overleg tussen familieleden. De familieraad fungeert als een forum waarin alle betrokken familieleden samenkomen (ongeacht hun eventuele rol in het bedrijf) om belangrijke familie- en vermogensgerelateerde kwesties te bespreken en besluiten te nemen die zowel de familie als het bedrijf ten goede komen. Door het instellen van een familieraad, wordt een gestructureerd platform gecreëerd waarin open communicatie, transparantie en samenwerking worden gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan, wat het familiebedrijf enkel ten goede kan komen. Tijdens deze sessie worden tips & tricks meegegeven om hier zelf mee aan de slag te gaan.