Master of Business Administration (MBA)
- Opleidingsverstrekker
NCOI Learning
- Registratienummer
ODB-1003831
- Geregistreerd
op: 1 september 2025
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal uren: 361 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Onze MBA-opleiding richt zich op ambitieuze professionals die werk, privéleven en studie op een haalbare manier willen combineren. Deelnemers komen uit uiteenlopende sectoren en functies, met diverse ambities â van doorgroeien naar leidinggevende rollen tot het verbreden van hun expertise in een bestaand of nieuw domein.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Modules
Intro
De masterclass Business Development richt zich op het succesvol ontwikkelen en realiseren van
nieuwe businessinitiatieven die waarde creëren voor zowel de organisatie als haar stakeholders.
Deelnemers leren hoe ze de haalbaarheid van een idee kunnen beoordelen op strategisch,
markttechnisch, organisatorisch en financieel vlak, met aandacht voor duurzaamheid en
maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er wordt gewerkt met zowel klassieke als âleanâ methodes,
waarbij het testen van minimum viable products centraal staat. De masterclass behandelt het
volledige ontwikkelproces â van idee tot marktintroductie â inclusief positionering, waardeketen,
klantacquisitie en groeistrategieën. Deelnemers vertalen hun inzichten in een onderbouwd
businessplan dat investeerders overtuigt door grondige analyse en realistische
rendementsperspectieven.Lesonderwerpen
⢠Succes in business development
⢠Technologie en innovatie
⢠Businessmodel en businessplan
⢠Strategie en klantwaarde
⢠Waardeketen en waardecreatie
⢠Branding en klantacquisitie
⢠Organisatie en funding
⢠Verdedigen en implementeren van het businessideeMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-business-development.html(opent in nieuw venster)Intro
De uitdagingen voor zowel de maatschappij als individuele organisaties zijn aanzienlijk. Met ingrijpende ontwikkelingen gekoppeld aan onder andere arbeidsmarkt, digitalisering en duurzaamheid is het cruciaal om innovatief te denken. In de masterclass Innovatiemanagement leer je hoe je innovatie planmatig kunt toepassen binnen jouw organisatie. Je analyseert innovatie als een bedrijfsproces en verdiept je in het ontwikkelen van een onderzoeksaanpak voor innovatieprojecten. Na het voltooien van deze masterclass beschik je over de nodige tools om innovatie in jouw organisatie te beheren en het succes ervan te vergroten.
Lesonderwerpen:
⢠verschillende perspectieven op innovatie en innovatiemodellen beoordelen;
⢠innovatie als bedrijfsproces analyseren;
⢠een verbeterplan ontwikkelen voor het vergroten van het innovatiemanagement binnen de organisatie;
⢠de relevantie van netwerken beoordelen voor het tot stand brengen van innovatie;
⢠op strategisch en op tactisch niveau analyses uitvoeren ten behoeve van innovatiemanagement;
⢠een onderzoeksaanpak ontwerpen voor innovatiemanagement en innovatieprocessen.Meer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-innovatiemanagement.html?tab=algemeen(opent in nieuw venster)Intro
Deze MBA professionaliseringslijn belicht het essentiële belang van levenslang leren en professionele ontwikkeling in een dynamische arbeidsmarkt. Dit programma benadrukt de noodzaak voor zowel individuen als organisaties om een cultuur van voortdurende groei te omarmen. Het curriculum is ontworpen om deelnemers voor te bereiden op hedendaagse uitdagingen en hen uit te rusten met de competenties om toekomstige kansen te benutten in een onvoorspelbare wereld.
Het programma richt zich op het bevorderen van:
- Masterprofessionaliteit: Diepgaande expertise ontwikkelen in het vakgebied.
- Menselijke basisvaardigheden: Soft skills cultiveren die cruciaal zijn voor professioneel succes.
- Inclusief samenwerken: Bouwen aan en onderhouden van diverse en inclusieve werkplekken.
- Samenwerken en resultaatgerichtheid: Effectief functioneren binnen en leiden van teams naar gezamenlijk succes.
- Levenslang leren: Een mindset van continue persoonlijke en professionele groei internaliseren.
De cursus biedt niet alleen vaardigheden en kennis voor huidige en toekomstige rollen, maar leert ook effectieve samenwerking, conflicthantering, omgaan met werkdruk, en invloed uitoefenen zonder hiërarchische macht. Technieken voor remote samenwerken en heldere communicatie bereiden deelnemers voor op de moderne, gedigitaliseerde werkplek.
De MBA professionaliseringslijn is meer dan een investering in professionele toekomst; het is een reis naar persoonlijke groei en het cultiveren van een levenslange passie voor leren.Intro
Onderzoek kan gedefinieerd worden als het systematisch verzamelen en interpreteren van gegevens met een duidelijk doel om bewust op zoek gaan naar nieuwe inzichten/kennis, vertrekkende vanuit een afgebakende onderzoeksvraag.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van onderzoeksmethoden, zoals case studies, experimenten, econometrische analyses e.a., voor het verzamelen van gegevens en onderbouwing van analyses, om zo een beter inzicht of nieuwe informatie te verwerven in de materie en een antwoord te kunnen formuleren op de vraag.
De Masterclass Research Methoden heeft als doel om de verworven basiskennis omtrent onderzoeksmethoden effectief toe te passen binnen de context van een bedrijfsprobleemgericht onderzoek. Zowel op gebied van afbakenen van plan van aanpak, probleemstelling, literatuurstudie en onderzoeksmethoden. Alsook bestaand onderzoek kritisch te evalueren op gebied van validiteit, betrouwbaarheid en generaliseerbaarheid van de bijhorende onderzoeksresultaten.Lesonderwerpen:
⢠Onderzoekend vermogen
⢠Verkenning van vraagstukken
⢠Methodologische aanpak en verantwoording
⢠Onderzoekstechnieken (datacollectie)Intro
De masterclass focust op financieel beleid en een aantal financiële onderwerpen waar elke leidinggevende/ manager (dagelijks) mee te maken heeft. De kennis die je in deze masterclass opdoet, zal je ondersteunen bij het nemen van besluiten in je rol van leidinggevende of manager. Om gemotiveerde en gefundeerde besluiten te kunnen nemen, is een overzicht van het vakgebied van financieel management in de eigen organisatie onontbeerlijk. Meer achtergrondinformatie is van groot belang om de strategie van de organisatie in duidelijke financiële en niet financiële
doelstellingen te vertalen. In de sterk veranderende omgeving is het van belang dat de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is. Dan maakt het niet uit of het nu een profit- of non-profitorganisatie is.Om de belangrijkste (maar niet de enige) doelstelling van een bedrijf na te streven (nl. het creëren van aandeelhouderswaarde) neemt een (financieel) manager investeringsbeslissingen en financieringsbeslissingen. Om investeringen te kunnen beoordelen, zal je eerst leren de financiële jaarrekening van de onderneming met balans, resultatenrekening en cashflowstatement te analyseren. De cruciale vraag bij een investeringsbeslissing is of deze rendabel is: levert de investering meer op dan er geïnvesteerd wordt? Zoja moet deze investering doorgevoerd worden omdat ze zal bijdragen aan het verhogen van de aandeelhouderswaarde (en dus de waarde van het bedrijf).
Er zijn echter verschillende methodieken om investeringen te beoordelen die elk voor-en nadelen hebben. Daarnaast beslist een financieel manager hoe een bedrijf zich financiert: doet men dat uitsluitend met eigen vermogen (aandelenkapitaal) of ook met vreemd vermogen (bankleningen, obligatieleningen etc.)? De manier van financieren heeft een invloed op de waarde van het bedrijf: meer vreemd vermogen genereert belastingvoordelen (omdat rentebetalingen op schuld fiscaal aftrekbaar zijn) maar verhoogt mogelijk ook het kredietrisico van uitstaande schuld
en dus de financieringskost van de schuld. Tevens betekent meer schuld op de balans dat de financieringskost van het eigen vermogen toeneemt. De financieel manager moet deze tegengestelde effecten tegen elkaar balanceren om zo tot een optimale vermogensstructuur te komen. Tot slot moet de financieel manager een inschatting kunnen maken van het bedrijfsrisico (risico van het eigen vermogen en het vreemd vermogen). De investerings-en financieringsbeslissing zijn immers beslissingen onder onzekerheid die een goede inschatting vereisen van het (geprijsde) risico van de financieringsbronnen van het bedrijf.De vier key words van deze Masterclass zijn daarom: investeren, financieren, waarderen, risico.
Lesonderwerpen:
⢠Typen bedrijven; doelstellingen van bedrijven; opbouw jaarrekening (balans, resultatenrekening,
⢠kasstroomoverzicht).
⢠Evaluatie financiële cijfers; beoordeling ratio-analyse.
⢠Tijdswaarde van geld, investeringen en cashflow.
⢠Criteria om investeringsprojecten te evalueren.
⢠De waardering van obligatieleningen.
⢠De waardering van aandelen.
⢠Het prijzen van risico en de bepaling van financieringskost van het kapitaal.
⢠Het bepalen van de optimale vermogensstructuur.Meer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-financieel-management.html(opent in nieuw venster)Intro
Een strategie is de koers en afbakening van de activiteiten van een organisatie op de lange termijn. De realisatie van de strategie gebeurt door deze te vertalen naar middellange en korte termijn doelstellingen. Door de adequate inzet van strategische middelen (resources) kom t de organisatie in een veranderende omgeving tegemoet aan de behoeften van markten, en biedt zij antwoord aan verwachtingen van belanghebbenden (stakeholders).
In de Masterclass Strategisch Management staat de vraag centraal hoe organisaties hun strategie kunnen ontwikkelen en implementeren om hun (markt)positie te verbeteren, te bestendigen of kosteneffectief op te bouwen.
Theoretisch uitgangspunt is de 'Resource-Based View' (RBV), een wetenschappelijke stroming die de uniciteit van de combinatie aan kernbekwaamheden (core capabilities) waarover de onderneming beschikt en die tevens als waardevol wordt beschouwd door de klanten, als bouwsteen ziet voor strategievorming. Zodoende bouwt de onderneming een competitief voordeel op binnen diens industrie.
Lesonderwerpen
⢠Strategie als integraal proces
⢠Perspectieven op strategisch management
⢠Industrie- en Contextanalyse: externe factoren
⢠Interne factoren: resources en core capabilities
⢠Ontwikkeling van competitieve voordelen
⢠Keuzemodellen bij strategievorming
⢠De ondernemingsstrategie: het Business Model Canvas
⢠De ondernemingsstrategie: implementatie en -realisatieMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via: https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-strategisch-man(opent in nieuw venster) agement.html
Intro
Naast manager neem je ook de rol van coach en leider op. In de masterclass Strategisch Leiderschap staan we stil bij de basisbegrippen en diverse invalshoeken van leiderschap. Daarnaast is inzicht in de eigen leiderschapsstijl onmisbaar. Op die manier krijg je perspectief, (h)erken je je eigen sterktes en zwaktes als leider. Zo kan je in diverse situaties of contexten beter en sneller schakelen.
Op het einde van de masterclass ben je in staat om je team in de actuele hybride werkcontext op een efficiënte en doelgerichte manier te managen en ze mee te bewegen.
Lesonderwerpen
⢠Basisbegrippen van leiderschap en kenmerken, stijl en gedrag van leiders
⢠Leiderschapsontwikkeling en de 4 impactniveauâs: zelf, team, organisatie, hybride wereld
⢠(H)Erkennen eigen leiderschapsstijl en voorkeurgedrag
⢠Het belang van aandacht en connectie
⢠Authentieke leiders en hun volgers
⢠Hoe ontwikkel je geconnecteerd leiderschap in onze hybride wereld
⢠Benaderingen van leiderschap in een complexe omgeving
⢠Ethische en maatschappelijke aspecten van leiderschap
⢠Leiderschap in teams en bij organisatieverandering
⢠Hoe strategisch leiderschap bijdraagt aan impact en groeiMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-strategisch-leiderschap.html(opent in nieuw venster)Intro
Operations management betreft de levering van goederen en diensten aan klanten op tijd en met de juiste kwaliteit. Om dit succesvol te doen, is het voor organisaties noodzakelijk om een operationele strategie te ontwikkelen die zowel de algemene doelstellingen van de organisatie weergeeft als aansluit bij de marketingstrategie. Na het ontwikkelen van deze strategie is het vervolgens noodzakelijk om consequent te leveren volgens de eisen van de klant, terwijl tegelijkertijd gezocht wordt naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering te optimaliseren.
Tijdens de masterclass Operations Management krijgen studenten tools, frameworks en ideeën aangereikt over hoe operationele strategieën te creëren, succesvolle operations te runnen en de prestaties van hun bedrijfsvoering te verbeteren. Studenten verkennen manieren om de operations en processen van hun organisatie beter te controleren en te verbeteren. Er wordt ook aandacht besteed aan het elimineren van verspilling en het stroomlijnen van processen zodat kosten, tijd en inspanningen worden bespaard.
Lesonderwerpen:
⢠Operationele strategie
⢠Procesontwerp en procesbeheersing
⢠Capaciteitsmanagement in operations
⢠Procesanalyse en -verbetering
⢠Lean operations
⢠Planning en beheersing
⢠Maatschappelijk verantwoord operations management
⢠Impact van digitale technologie op operations managementMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-operations-management.html(opent in nieuw venster)Intro
Deze masterclass richt zich op de steeds grotere rol van digitale technologieën en artificiële intelligentie (AI) in het businessmodel, operating model en ecosysteem van organisaties. De ingrijpende impact van digitalisering op organisaties kan nauwelijks overschat worden. De opkomst van nieuwe technologieën, waaronder Internet of Things (IoT) en artificiële intelligentie (AI), brengt een overvloed aan kansen en uitdagingen met zich mee voor bedrijven. Nieuwe digitale technologieën veranderen fundamenteel hoe organisaties waarde creëren, beslissingen nemen en klantrelaties beheren. In deze masterclass verkennen de deelnemers de essentiële principes van digitale strategie en digitale transformatie. Door deze principes onder de knie te krijgen, kunnen zij hun organisaties positioneren om een concurrentievoordeel te behalen via een doeltreffend gebruik van data, algoritmes, platformen en ecosystemen.
Tijdens de masterclass worden diverse onderwerpen behandeld, waaronder de invloed van digitale technologieën op de dynamiek binnen bedrijven, de noodzakelijke innovaties in businessmodellen als reactie op digitalisering, strategieën, en de overgang van traditionele producten en diensten naar data gedreven oplossingen. Daarbij besteden we expliciet aandacht aan het strategisch gebruik van AI binnen organisaties, het beheer van AI-initiatieven en de uitdagingen rond ethiek, governance en schaalbaarheid. Verder verkennen we het implementeren van platform- en ecosysteemgerichte benaderingen, waarin AI een katalyserende rol speelt. Hoewel de reikwijdte van deze onderwerpen uitgebreid lijkt voor een vierdaags programma, is het voornaamste doel om deelnemers een overkoepelend overzicht en enkele denkkaders aan te reiken die hen op weg zetten in hun eigen traject rond digitale strategie en transformatie.Lesonderwerpen:
⢠De digitale landschapsverkenning en strategisch kader
⢠Digitale transformatie in organisaties: structuur & cultuur
⢠Gezamenlijke waardencreatie via platforms en ecosystemen
⢠Digitale ecosystemen en governance
⢠Innovatie via AI: van piloot tot schaal
⢠AI-strategie en concurrentievoordeel
⢠Digitalisering in B2C versus B2B: verschillende logicaâs, uitdagingen en kansen
⢠Het managen van digitale transformatieMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-digitale-transformatie-en-ai.html(opent in nieuw venster)Intro
Soms verloopt organisatieverandering emergent, gestaag en zoekend, en in andere gevallen meer geregisseerd met een strakke roll-out aanpak. Hoe dan ook, organisatieverandering vraagt om bewuste coördinatie en geleiding. Organisatieverandering, in welke vorm dan ook, vergt verandering van gedrag, zowel op individueel niveau, als op groepsniveau, alsook organisatiebreed. Daarnaast is organisatieverandering niet los te zien van een bredere maatschappelijke context.
In deze masterclass leer je op verschillende manieren en met verschillende perspectieven naar organisatieverandering te kijken en te handelen. Naast het noodzakelijke theoretisch fundament ligt de focus vooral op praktische toepasbaarheid. Het accent ligt op de principes, richtlijnen, en succes- en faalfactoren. Ook worden diverse tools en methodieken toegelicht en toegepast.
Je leert de achtergronden en aanleidingen van organisatieverandering onderkennen. Ook sta je stil bij verschillende mogelijke aanpakken en implementatiescenarioâs. Je doorloopt in het programma zelf een aantal stappen: het stellen van een diagnose van de verandernoodzaak, verandercapaciteit en veranderdynamiek; het bepalen van de aanknopingspunten voor change; het ontwikkelen van een aanpak; en het realiseren en evalueren van de implementatie. Tevens reflecteer je op jouw eigen rol en voorkeurstijl als change agent in het gehele proces.
Lesonderwerpen:
⢠Trends en ontwikkelingen; context
⢠Perspectieven op organisatieverandering: theorieën, modellen en slaagfactoren
⢠Diagnose verandernoodzaak en verandercapaciteit
⢠Organisatiestructuur en wendbaarheid
⢠Gedrag en gedragsverandering
⢠De rol van mindset en cultuur
⢠Veranderdynamiek, weerstand en bereidheid
⢠Aangrijpingspunten voor change
⢠Change strategieën voor implementatie, en interventiemethoden
⢠Realisatie en evaluatie van changeMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-change-management.html?tab=algemeen(opent in nieuw venster)Intro
Om een organisatie succesvol te leiden, te analyseren of te adviseren, is het essentieel om inzicht te verwerven in het gedrag van mensen, en in de dynamiek van teams, groepen en organisaties. Deze cursus vertrekt vanuit die overtuiging en biedt een systematisch overzicht van de belangrijkste inzichten op drie niveaus: het individuele (micro), het groeps- (meso) en het organisatieniveau (macro).
De opleiding is opgebouwd uit drie grote delen, verspreid over vier dagen. Aan de hand van theoretische kaders, praktijkgerichte cases en interactie, zelfreflectie en wetenschappelijke evidentie verdiepen we ons in hoe mensen en structuren functioneren binnen organisaties. Elk opleidingsonderdeel focust op een ander aspect van de organisatie: de individuele medewerker, het team of de groep, en de organisatie als geheel.
Omdat organisaties complexe sociale systemen zijn, vereist het begrijpen en managen ervan een interdisciplinaire benadering. We combineren inzichten uit onder meer Organizational Behavior, organisatietheorie, psychologie, sociale psychologie, sociologie, antropologie, economie, Human Resource Management en Business Administration.
Ons doel is deelnemers uit te rusten met de noodzakelijke kennis en analytische kaders om het functioneren van organisaties en hun medewerkers beter te doorgronden en te beïnvloeden. Het algemene doel van de cursus is dat de studenten inzicht krijgen in de werking van organisaties op drie niveaus: organisatie-, groeps- en individueel niveau.
Meer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-organisatieontwikkeling-en-hr.html(opent in nieuw venster)Intro
Deze masterclass voert je naar de kern van het bestaansrecht van de organisatie waarvoor je werkzaam bent: de afnemer. Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die de waarde ruil met de afnemer heeft verheven tot wetenschap. De visie en de missie van de organisatie zijn het startpunt én de invulling van het marketingbeleid.
Deze masterclass biedt jou een zicht op de eenvoud (het gaat om de klant) en de complexiteit van de vele interacties met de concurrentie, de snel veranderende omgeving en de interne factoren. Van jou zal worden gevraagd steeds de waarde, de dienstbaarheid aan de klant, op langere termijn te bewaken en tegelijk de eigen belangen van de eigen organisatie in te vullen.Lesonderwerpen:
⢠Strategisch marketingmanagement: inspelen op een veranderende marktomgeving
⢠Marktanalyse en de marketingvaardigheden
⢠Vaststellen van de huidige en toekomstige strategische positie
⢠Creëren van een duurzame marktpositie
⢠Concurreren door innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen
⢠Concurreren door uitmuntende dienstverlening en klantrelaties
⢠Internationale marketing en culturele diversiteit
⢠Implementatie en controleMeer informatie over deze MBA masterclass is terug te vinden via:
https://www.ncoi.be/nl/opleiding/mba-masterclass-strategisch-marketingmanagement.html(opent in nieuw venster)