Aanmelden bij de overheid als Belg
Om u aan te melden bij de verschillende e-loketten van de Vlaamse, lokale of de federale overheid, moet u uw identiteit bevestigen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Waarom aanmelden met digitale sleutels?
Met digitale sleutels kunt u zich veilig aanmelden bij de online diensten van de overheid. Vergelijk het met een huis dat beveiligd is met een slot: om binnen te raken hebt u de passende sleutel nodig. En alleen bepaalde personen hebben zo’n sleutel.
Zo werkt het ook met de online diensten van de overheid: ze zijn beveiligd en om toegang te krijgen hebt u een digitale sleutel nodig. Er zijn verschillende digitale sleutels en als eindgebruiker kiest u zelf de optie die het beste bij u past.
Doordat het gebruik van de combinatie gebruikersnaam en wachtwoord als aanmeldmethode minder betrouwbaar is, maakt de overheid gebruik van tweefactorauthentificatie. Dat is een betrouwbare beveiligingsmethode waarbij u twee stappen succesvol moet doorlopen om toegang te krijgen tot een online toepassing.
U woont als Belg in het buitenland en u hebt geen digitale sleutels
U hebt een geldige eID
Via uw eID kunt u uw digitale sleutels activeren. Daarmee kunt u aanmelden bij de digitale overheid.
U hebt geen geldige eID
U kunt zich wenden tot de Belgische ambassade of het consulaat in het land of de regio waar u woont.
Meer informatie: Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland(opent in nieuw venster).