Vervoerregio Limburg
De Vervoerregio Limburg is op een aantal vlakken uniek in Vlaanderen. In de eerste plaats valt de vervoerregio samen met de grenzen van de provincie. Daarnaast is de vervoerregio met 42 steden en gemeenten ook de grootste vervoerregio van Vlaanderen.
Het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Limburg in vogelvlucht.
De vervoerregio telt ongeveer 871.000 inwoners gespreid over een oppervlakte van 2.414 km². De regio genereert ca. 243.000 voltijdse arbeidsplaatsen. Dagelijks pendelen 73.000 Limburgers, vooral naar Antwerpen en Brussel. Die pendelstroom is mede verantwoordelijk voor de dagelijkse files van en naar beide tewerkstellingspolen, omdat duurzame alternatieven zowel binnen de regio als grensoverschrijdend onvoldoende aanwezig en/of aantrekkelijk zijn.
Zoals bij elke vervoerregio zijn er binnen de Vervoerregio Limburg specifieke mobiliteitsproblemen en -uitdagingen, waarvan een aantal met een rijke geschiedenis. Bijvoorbeeld de noord-zuidverbinding, de ontsluiting van Haspengouw naar de E40, de leefbaarheid van de kernen van Neerpelt en Hamont-Achel, de ondermaatse openbaarvervoerontsluiting van het Maasland en noordoost Limburg …
Het ontbreken van grote steden, de uitgestrektheid van de provincie, het grote buitengebied en vooral de suboptimale openbaarvervoerontsluiting hebben ertoe geleid dat vandaag de auto nog steeds de overhand heeft.
De laatste decennia heeft de provincie zich meer en meer ontwikkeld als dé fietsprovincie van Vlaanderen. Die bewering klopt, maar geldt slechts voor het recreatieve verkeer. De omslag naar het duurzaam functioneel verkeer moet nog komen. Naast de definitieve doorbraak van de e-bike en de steeds groeiende duurzame bewustwording bij de Limburgers zal de uitbouw van een volwaardig fietssnelwegennetwerk hierbij een cruciale rol spelen.
Processchema en officiële documenten
- Stap 15/62020
Vervoerregio Limburg heeft op 15 juni 2020 het korte termijnplan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer voorlopig vastgesteld. Het plan wordt definitief afgeklopt eind oktober en treedt in werking in december 2021. De komende maanden wordt het plan voorgesteld aan stakeholders en gemeenteraadsleden en zal er verder gewerkt worden aan de invulling van vervoer op maat.
Bekijk:
- Stap 15/62020
De vervoerregio Limburg is volop bezig met het opstellen van een plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie voor alle vervoermiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dat regionaal mobiliteitsplan werd op 15 juni 2020 tijdens de Vervoerregioraad Limburg de oriëntatienota goedgekeurd.
Nu gaat de 2de fase van start: de synthesefase.
Bekijk:
bijlage 1: bouwstenen verkeersmodel(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 2: methodiek mobiliteitsmagneten(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 3: methodiek voorzieningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 4: kaarten voorzieningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 5: inventarisatie plannen en studies(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (fiets boven 20)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 300)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 2500)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 5000)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 10.000)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 8: lijst van afkortingen.(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 26/102020
Het openbaar vervoerplan 2021 werd op 26 oktober 2020 definitief goedgekeurd door de vervoerregioraad. Daarmee zijn het kernnet en het aanvullend net (inclusief de haltelocaties) gefinaliseerd en werd het kader voor Vervoer op Maat bepaald. De gedetailleerde uitwerking voor Vervoer op Maat krijgt de komende maanden nog verder vorm.
Bekijk:
- Openbaar vervoerplan 2021 - hoofddocument(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - bijlagenboek(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - lijnennetkaart(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - kaart met haltes en mobipunten(PDF bestand opent in nieuw venster)
- De schematische voorstelling (kernnet/aanvullend net).(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 14/122020
Tijdens de vervoerregioraad van 14 december 2020 werd de Hoppinkaart 1.0(PDF bestand opent in nieuw venster) voor de korte termijn goedgekeurd. Vanaf nu kunnen de gemeenten voor deze hoppinpunten een subsidie aanvragen.
- Stap 1/32021
De vervoerregio Limburg heeft op 1 maart 2021 de verdere concretisering van het vervoer op maat unaniem goedgekeurd. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet om het nieuwe openbaar vervoersysteem in te voeren.
Bekijk:
- Stap 1/32021
Tijdens de vervoerregioraad van 1 maart 2021 werden de lokale Hoppinpunten vastgelegd. Daarnaast werd ook beslist om in 17 Hoppinpunten in 17 gemeenten een back-to-one deelfietssysteem te installeren (waarbij u de deelfiets terugbrengt naar uw oorspronkelijk vertrekpunt). De locaties werden gekozen op basis van het vervoerspotentieel. Daaruit is de Hoppinkaart 2.0 voortgekomen. Na evaluatie kunnen bijkomende locaties worden toegevoegd.
Bekijk:
- Stap 29/32021
De vervoerregio Limburg heeft op 29 maart 2021 de uitwerking van de reizigerstarieven van het vervoer op maat en de tarieven voor het doelgroepenvervoer unaniem goedgekeurd.
Deze tarieven zijn voorlopig vastgesteld, in afwachting van de afstemming op Vlaams niveau.
Bekijk:
Reizigerstarieven en doelgroepenvervoer(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 14/62021
Op 14 juni 2021 organiseert de Vervoerregio Limburg een creatieve online vervoerregiodag voor iedereen die zich wil informeren over én wil bijdragen aan een meer duurzame mobiliteit in Limburg.
Tijdens deze vervoerregiodag worden alle ideeën verzameld rond de kansrijke scenario’s die in het toekomstige Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 in de vervoerregio Limburg worden uitgewerkt om een kwaliteitssprong te maken in de mobiliteitsnetwerken.
Bekijk:
Vervoerregiodag Limburg Brochure Scenario’s RMP(PDF bestand opent in nieuw venster)
Vervoerregiodag Limburg Verslag(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 27/92021
Binnen het Nieuwe Openbaar Vervoerplan 2021 nemen de Hoppinpunten een belangrijke rol op om de overstap naar Vervoer op Maat te faciliteren. Voor de Vervoerregio Limburg worden er op 17 Hoppinpunten deelfietsen voorzien. Tijdens de vervoerregioraad van 27 september 2021 werd de Unieke Verantwoordingsnota van deze 17 Hoppinpunten unaniem goedgekeurd. Deze nota beschrijft de prestatie-eisen per type Hoppinpunt waaraan minimaal dient voldaan te worden volgens het BVR en geeft daarbij de kostenraming en de eraan gekoppelde subsidies weer.
Bekijk:
Unieke Verantwoordingsnota Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 25/102021
De synthesenota van het regionaal mobiliteitsplan Limburg werd op 25 oktober 2021 unaniem goedgekeurd door de leden van de vervoerregio Limburg. Deze synthesenota vormt een gedragen visie wat betreft doelen en ambities voor de vervoerregio Limburg en de bouwstenen die hieraan bijdragen. Verder legt het de kansrijke scenario’s vast die het startpunt vormen om kennis te vergaren en zo een beleidsscenario te bouwen in de volgende fase. De kansrijke scenario’s zullen in de volgende maanden door het verkeerscentrum gemodelleerd worden, om te onderzoeken of de scenario’s de doelstellingen, zoals o.a. de realisatie van de 40/60 modal shift behalen. Op basis van de resultaten van de doorrekeningen zal er in de schoot van de vervoerregioraad een voorkeursscenario ontwikkeld worden. Dit voorkeursscenario zal ook onderwerp uitmaken van later te organiseren openbaar onderzoek in het kader van de Mer-procedure.
Bekijk:
Regionaal mobiliteitsplan Synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 1: Kritische Prestatie-Indicatoren(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 2: Maatregelen scenario’s en resultaten MOVE meter(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 28/62022
Tijdens de vervoerregioraad van 28 juni 2022 werd de hoppinkaart 3.0 goedgekeurd. Vanaf nu kunnen de gemeenten voor deze hoppinpunten een subsidie aanvragen.
Bekijk:
- Stap 19/122022
De synthesenota van het regionaal mobiliteitsplan Limburg werd op 25 oktober 2021 unaniem goedgekeurd door de leden van de vervoerregio Limburg. Deze synthesenota vormt een gedragen visie wat betreft doelen en ambities voor de vervoerregio Limburg en de bouwstenen die hieraan bijdragen. Verder legt het de kansrijke scenario’s vast die het startpunt vormen om kennis te vergaren en zo een beleidsscenario te bouwen in de volgende fase. Deze kansrijke scenario’s werden de daaropvolgende maanden door het verkeerscentrum gemodelleerd, om te onderzoeken of de scenario’s de doelstellingen, zoals o.a. de realisatie van de 40/60 modal shift behalen en het verminderen van het aantal voertuigkilometers met 15%. Op basis daarvan werd een voorkeursscenario ontwikkeld, namelijk het beleidsscenario. Dit beleidsscenario werd nu toegevoegd aan de synthesenota en unaniem goedgekeurd op 19 december 2022.
Bekijk:
Regionaal Mobiliteitsplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 1: Kritische Prestatie-indicatoren(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 2: Maatregelen scenario’s en resultaten MOVE meter(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 17/42023
Op 17 april 2023 werd het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 (RMP) unaniem voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van Vervoerregio Limburg. Dit RMP omvat een beleidsplan alsook een actieplan om dit beleidsplan naar uitvoering te brengen. Het beleidsplan werd opgebouwd rond het beleidsscenario en met de doelen en ambities die in de synthesenota werden vastgelegd. Het RMP 2030-2050 zal Vervoerregio Limburg in staat stellen om de modal shift van 40/60 te realiseren en eveneens het aantal voertuigkilometers maximaal te verminderen. Dit is een grote en mooie stap vooruit, waarvoor wij ook iedereen die hieraan bijgedragen heeft willen bedanken.
Bekijk:
Regionaal Mobiliteitsplan - Duurzaam Beleidsscenario(PDF bestand opent in nieuw venster)
Regionaal Mobiliteitsplan - Bijlage Studie Doorrekeningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
Nieuwe mobiliteitsaanpak voor Limburg
Verslagen vervoerregioraad
- Stap 2019
- Stap 2020
Verslag VVRR Limburg - 30 maart 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 15 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 28 september 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 26 oktober 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 14 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
Verslag VVRR Limburg - 25 januari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 1 maart 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 29 maart 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 26 april 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 31 mei 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 5 juli 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 27 september 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 25 oktober 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
Verslag VVRR Limburg - 7 maart 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 25 mei 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 28 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 3 oktober 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Limburg - 24 oktober 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Limburg - 19 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2023
Verslag VVRR Limburg - 23 januari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 13 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 27 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 27 maart 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVRR Limburg - 17 april 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
Bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan wordt er veel aandacht besteed aan het bouwen van een zo groot mogelijk draagvlak. Het zijn immers wij allemaal die het plan moeten realiseren. De overheid en de structurele partners (De Lijn, De Vlaamse Waterweg, de Werkvennootschap, de Provincie, de Limburgse steden en gemeenten) zorgt voor het kader en de nodige investeringen om de mobiliteitstransitie alle kansen te geven. Het is immers de ambitie van de Vervoerregioraad om door te groeien naar een duurzame regio, waar stappers, trappers en openbaar vervoer veel prominenter in beeld komen.
Deze transitie kan echter maar lukken met de hulp van iedereen, zowel de middenveldorganisaties als de individuele burgers spelen hierbij een belangrijke rol. Daarom wordt in het planproces veel aandacht besteed aan participatie.
Onderstaand overzicht geeft het participatietraject weer:
- Stap 21/102019
Goedkeuring participatietraject
- Stap 6/12020
Themadag Vervoer Op Maat
- Stap 7/12020
Stakeholdersoverleg SERR: Openbaar Vervoerplan 2020
- Stap 22/12020
Stakeholdersoverleg Trein-Tram-Bus: Openbaar Vervoerplan 2020
- Stap 21/22020
Persmoment startdag
- Stap 2/62020
Vervoerregiodag Limburg
- Stap 3/72020
Logistiek platform: focusbepaling
- Stap 28/82020
Logistiek platform: visie
- Stap 12/102020
Online Ideation
- Stap 15/122020
Logistiek platform: opmaak bouwblokken
- Stap 25/12021
Stakeholdersoverleg: Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 29/12021
Stakeholdersoverleg: Vervoer Op Maat
- Stap 11/22021
Stakeholdersoverleg (Nederlandse instanties): Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 17/52021
Inspiratiesessie thema Gedrag
- Stap 26/52021
Logistiek platform: Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 8/62021
Afstemmingsoverleg Beleidsplan Ruimte Limburg – Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 14/62021
Vervoerregiodag Limburg
- Stap 7/92022
Mobiliteitsatelier 7 september 2022
Op 7 september 2022 vond het Mobiliteitsatelier plaats van de vervoerregio Limburg. Dit event stond in het teken van “gedragsverandering”. Het was een afwisselend en actief programma met boeiende sprekers en interactieve werksessies. Met een opkomst van meer dan 100 personen, een goede sfeer, inspirerende sprekers en een goede dynamiek was dit een zeer geslaagde namiddag.
Bekijk hier het verslag:
Presentatie Mobiliteitsatelier(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag Mobiliteitsatelier(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 1/22023
Mobiliteitscafés Vervoerregio Limburg
Deze vonden plaats op 1, 2, 7, 8 en 15 februari 2023Het regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 moet van Limburg één van de meest duurzame provincies ter wereld maken. Om dit waar te maken, werd in 2019 vervoerregio Limburg opgericht. Hierin werken we intussen 3 jaar hard aan het plan om dit doel na te streven. Na 3 jaar kunnen we dan ook stellen dat we stillaan de eindmeet in zicht hebben. Zo werd er intussen een beleidsscenario opgemaakt met een bijhorende actielijst. Samen met geïnteresseerde burgers en stakeholders werd dit scenario bekeken en werden opmerkingen verzameld. Deze input wordt nu meegenomen naar de finale afwerken die spoedig aan de vervoerregioraad en minister wordt voorgelegd ter goedkeuring, waarna ook een openbaar onderzoek van start zal gaan.
Bekijk hier:
Presentatie Mobiliteitscafés(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag Mobiliteitscafés(PDF bestand opent in nieuw venster)
Slotevent (gepland in 2023)
Plan-MER
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Limburg wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Limburg op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Vervoerregio Limburg verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 25 mei 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- NIALimburg_advies_Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Borgloon(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Departement Omgeving (Team Mer)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Departement Omgeving (Afdeling GOP en Afdeling BJ0) & Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid) (PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Genk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Hasselt(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Hechtel-Eksel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Landen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Maasmechelen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Limburg BE(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Limburg NL(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Service public de Wallonie(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Tongeren(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_TreinTramBus(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Adviesraad Handicap (NOOZO)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Milieumaatschappij (Team Watertoets)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Waterweg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Wellen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Zonhoven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Limburg.
In opmaak.
Openbaar Onderzoek
Het openbaar onderzoek over het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het Ontwerp plan-MER voor de vervoerregio Limburg liep van 31 mei tot en met 29 juli 2023. Alle info vindt u op: vlaanderen.be/openbaar-onderzoek-vervoerregio-limburg(opent in nieuw venster)
Contact
VERVOERREGIO LIMBURG | |
VAC Hasselt Koningin Astridlaan 50 3500 Hasselt T 011 74 23 11 vervoerregio.limburg@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitters | |
Bert Lambrechts T 011 23 70 37 kabinet.lambrechts@limburg.be(opent in uw e-mail applicatie) | Gedeputeerde Provincie Limburg |
Sven Lieten | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) |
Team MOW | |
Mark Thoelen | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) |
Pamela Uyttendaele pamela.uyttendaele@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Hilde Bellen | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Jan Market jan.market@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Wim Meermans wim.meermans@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Maarten Magis T 011 85 42 29 maarten.magis@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiodeskundige |
Peter Rentmeesters T 011 29 85 26 peter.rentmeesters@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv Adviseur Regio Oost |
Tom Willems tom.willems@dwv.vlaanderen(opent in uw e-mail applicatie) | De Werkvennootschap Integraal projectleider |