Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen terug over onze werking.
Geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons.
Over Comeb
De Commissie Erkenning en Bemiddeling voor misbruik en geweld (Comeb) biedt erkenning aan slachtoffers van historisch misbruik, geweld of verwaarlozing. Indien gewenst en mogelijk biedt Comeb ook bemiddeling aan. Het gaat om feiten binnen organisaties of in de privésfeer.
Comeb bestaat sinds 2014 en is een initiatief van het Vlaams Parlement.
Je kan bij Comeb terecht als je:
- Meer dan 10 jaar geleden slachtoffer werd van misbruik, geweld of verwaarlozing.
- Op zoek bent naar erkenning en/of een vorm van bemiddeling.
- Informatie over waar je terechtkan voor passende ondersteuning of (juridisch) advies.
- Contact wil met lotgenoten of een lotgenotengroep.
Ook nabestaanden kunnen bij ons terecht.
Bij Comeb mag je rekenen op een warme en deskundige aanpak. De commissieleden hebben verschillende achtergronden en expertise in onder meer welzijn, misbruikproblematiek en bemiddeling. Zij luisteren met zorg en kunnen daarbij rekenen op ondersteuning van het Agentschap Justitie en Handhaving. Je verhaal wordt altijd in vertrouwen behandeld.
Ja. Alle commissieleden en medewerkers hebben beroepsgeheim. Informatie wordt alleen gedeeld met jouw toestemming. Ook bij acuut gevaar voor jezelf of een andere kwetsbare persoon heeft Comeb geen meldplicht, wel spreekrecht.
Nee. Comeb geeft geen juridisch advies. Je kan wel enkele algemene richtlijnen meekrijgen. Voor uitgebreid advies of juridische vertegenwoordiging kan je terecht bij een advocaat(opent in nieuw venster).
Via juridische tweedelijnsbijstand (vroeger pro-Deo) kan je beroep doen op de tussenkomst van een advocaat die - afhankelijk van je inkomen - goedkoper of gratis is.
Neen. Comeb doet geen onderzoek naar aanleiding van een melding en zet geen gerechtelijke stappen. De erkenning die Comeb biedt heeft geen juridische waarde en kan niet als bewijs dienen. Als je wil dat er een onderzoek gestart wordt, dan neem je best contact op met de politie.
Over misbruik en geweld
Met misbruik en geweld bedoelen we elke situatie waarin iemand lichamelijk, emotioneel of seksueel wordt gekwetst of waarbij grenzen worden overschreden. Dat kan eenmalig zijn of langere tijd hebben geduurd. Ook verwaarlozing is een vorm van geweld. De Commissie luistert naar jouw verhaal, in welke vorm het ook heeft plaatsgevonden.
Geen enkele vorm van misbruik of geweld is te rechtvaardigen. Zelfs als je twijfelt, kan je ons contacteren. Comeb luistert zonder oordeel. Zijn we toch niet de juiste plek om je verhaal te delen? Dan krijg je correcte informatie of verwijzen we je passend door.
Onze aanpak
Erkennen
We erkennen dat wat jij meegemaakt hebt nooit had mogen gebeuren en luisteren echt naar jouw verhaal. Zonder oordeel en met respect voor jouw emoties. Samen kijken we welke stappen jij wil of kan zetten en wat wij hierin voor jou kunnen betekenen, zodat jij weer verder kan.
Bemiddelen
Bemiddeling kan helpen om de andere partij te laten horen welk onrecht jou is aangedaan of om onbeantwoorde vragen te bespreken. Samen bekijken we of een gesprek met de pleger of betrokken instantie mogelijk is, op een respectvolle en veilige manier.
Comeb kan contact opnemen met:
- De persoon die verantwoordelijk is voor wat jou overkwam.
- De instantie waar het gebeurde.
Bemiddeling gebeurt altijd op vrijwillige basis. Niemand wordt verplicht deel te nemen, en iedere partij kan op elk moment stoppen zonder nadelige gevolgen.
Informeren
We helpen je waar mogelijk en verwijzen door indien nodig, bijvoorbeeld voor:
- Hulpverlening
- Contact met justitie
- Juridisch advies
- Contact met lotgenoten
Veel slachtoffers vinden steun bij mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt. Comeb kan, indien gewenst, doorverwijzen naar organisaties of groepen voor lotgenotencontact.
De Commissie Erkenning en Bemiddeling luistert niet alleen naar individuele verhalen maar geeft ook signalen over terugkerende patronen of structurele problemen door aan de bevoegde instanties. Zo kunnen ervaringen van slachtoffers bijdragen aan verandering en een veiligere samenleving.
Aanmelding en verder verloop
Je kan zelf contact opnemen of je laten bijstaan door iemand anders (hulpverlener, vertrouwenspersoon, vriend, familielid).
Je kan ons contacteren via:
- Contactformulier
- Telefoon: 02 553 20 50 (ma-do 9-17u, vr 9-16u)
- E-mail: comeb@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Postadres:
Erkennings- en Bemiddelingscommissie Historisch Misbruik, t.a.v. Elke Lagae
Koning Albert II-laan 15 bus 338
1210 Brussel
Na je aanmelding volgt eerst een telefonisch kennismakingsgesprek. Daarin luisteren we naar jouw vragen en verwachtingen. Als je daarna verdere stappen kan en wil zetten, nodigen we je uit voor een persoonlijk gesprek, in alle rust en vertrouwen. Tijdens dat persoonlijke gesprek maak je kennis met één of twee commissieleden die jouw traject verder zullen begeleiden. Je krijgt ook een vaste contactpersoon voor al je vragen.
Dat verschilt van persoon tot persoon. Voor sommigen is één gesprek voldoende, voor anderen zijn meerdere gesprekken nodig om erkenning te vinden. Als je vervolgens ook bemiddeling wil, duurt het traject wat langer. We volgen altijd jouw tempo en draagkracht, maar zorgen ervoor dat het traject niet langer duurt dan nodig is.
Andere vragen
Nee, Comeb biedt gratis ondersteuning aan slachtoffers van misbruik en geweld uit het verleden.
De Commissie registreert bepaalde persoonsgebonden gegevens om vragen goed en zorgzaam te kunnen opvolgen. Deze gegevens worden anoniem verwerkt voor statistieken, jaarrapporten en beleidssignalen. Alles hierover lees je in onze privacyverklaring.
Nee. Je hoeft geen documenten of andere bewijzen te hebben. Jouw eigen verhaal staat centraal en Comeb luistert daarnaar met respect en erkenning. We nemen wat je vertelt voor waar aan. Dat betekent dat we ook zelf geen onderzoek voeren. Indien nodig verwijzen we door naar de juiste instanties.
Comeb probeert je zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over onze aanpak. Laat zo snel mogelijk weten hoe Comeb jou beter kan helpen.
Bespreek je ontevredenheid eerst met je vaste contactpersoon. Als je dat te moeilijk vindt, kan je ook terecht bij de coördinator(opent in uw e-mail applicatie) van Comeb.
Heb je het gevoel dat het probleem niet is opgelost? Dan kan je een klacht indienen(opent in nieuw venster).