Gedaan met laden. U bevindt zich op: Klachten over een financiële dienst

Klachten over een financiële dienst

Als u een klacht hebt over een financiële dienst of een financieel product, dan kunt u die klacht gratis aan een onpartijdige gespecialiseerde instantie voorleggen. Om precies te weten tot welke instantie u zich moet wenden, kunt u de onderstaande tabel raadplegen.

U neemt altijd in eerste instantie contact op met de klachtendienst van de betrokken financiële instelling, verzekeringsonderneming of pensioeninstelling.

U kunt een beroep doen op de verschillende instanties die klachten over financiële diensten en producten behandelen, maar daarbovenop kunt u ook een gerechtelijke procedure inspannen.

BevoegdhedenInstantie
  • bank-, krediet- of beleggingsdiensten
Ombudsfin, de bemiddelingsdienst voor banken, kredieten en beleggingen
Ombudsman van de Verzekeringen
  • hypothecair krediet
  • aanvullende pensioenen in het kader van uw beroepsactiviteit (tweede pijler)
  • financiële diensten in het algemeen en twijfels over de aanbieder
Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA)
  • consumentenkrediet (zoals een lening op afbetaling of een kredietkaart)
  • handelspraktijken en bescherming van de consument
Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie
  • vergoeding van een arbeidsongeval
Federaal agentschap voor beroepsrisico's (Fedris)

Op de website Wikifin.be van de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten FSMA vindt u gratis onafhankelijke, betrouwbare en handige informatie(opent in nieuw venster) die u helpt bij uw financiële beslissingen.