Gedaan met laden. U bevindt zich op: Crisisbeheer en weerbaarheid Ondersteuning van de Vlaamse Regering voor een betrouwbare en transparante overheid

Crisisbeheer en weerbaarheid

In het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken (DKBUZA) vormt crisisbeheer een strategische hefboom om de crisisparaatheid van de Vlaamse overheid te verhogen. DKBUZA faciliteert overleg, coördineert acties en versterkt de weerbaarheid van entiteiten via het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO). 

Wist je dat?
  • Het CCVO kan rekenen op de onmiddellijke ondersteuning van meer dan 25 crisismanagers van andere entiteiten bij een grootschalige crisis?
  • Het CCVO een netwerk heeft opgericht dat alle crisiscoördinatoren van de Vlaamse overheid samenbrengt?
  • Het CCVO een verbindende rol heeft gespeeld op het vlak van veiligheid bij het transport van de elementen voor de Scheldetunnel?

De kracht van verbinding

Kick-off van de Vakgroepgemeenschap

Dat het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO) onder het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken (DKBUZA) valt, is geen toeval. DKBUZA biedt de ideale omgeving voor het CCVO om snel verbanden te leggen en bruggen te bouwen, iets wat essentieel is als er zich een crisis voordoet. Het departement heeft heel wat horizontale taken en dat bevordert ook de samenwerking tussen het CCVO en de verschillende beleidsdomeinen.

Het CCVO is geen eiland. Het is een netwerkorganisatie die entiteiten binnen de Vlaamse overheid met elkaar verbindt, en met externe partners zoals het Nationaal crisiscentrum. In uitzonderlijke crisissituaties modereert het CCVO overleg en coördineert het crisisbeheer en crisiscommunicatie. Het heeft op zo’n momenten de volledige beslissingsbevoegdheid binnen de Vlaamse overheid.

Om de weerbaarheid van de Vlaamse overheid als geheel te versterken, heeft het CCVO een Vakgroepgemeenschap opgericht. Dat netwerk brengt crisis-, communicatie-, risico- en BCM-profielen uit verschillende entiteiten samen. Het is een actieve leer- en werkgemeenschap waar de deelnemers via werkgroepen, kennisdeling en gezamenlijke oefeningen bouwen aan een gedeeld referentiekader en een snellere, gecoördineerde respons bij crisissen. Zo groeit niet alleen de weerbaarheid van individuele entiteiten, maar ook die van de Vlaamse overheid als geheel.

Ons werk draait om vertrouwen en het vermogen om snel de juiste mensen bij elkaar te kunnen brengen en actie te ondernemen.

Tillo Baert

Teamverantwoordelijke CCVO

Een blik achter de schermen

Katrien, crisisexpert bij het CCVO

Interview met Katrien, crisisexpert bij het CCVO

Wat houdt jouw functie als crisisexpert precies in?

“Als crisismanager bij het CCVO houd ik de crisisbeheerplannen actueel, organiseer ik oefeningen en identificeer ik aankomende risico’s. Op die manier ondersteun ik alle entiteiten van de Vlaamse overheid bij hun crisisbeheer. Tijdens een crisis speel ik een actieve rol in het CCVO-crisismanagementteam. Dat team bestaat uit 5 leidend ambtenaren en de CCVO-crisismanagers. Zij hebben tijdens een uitzonderlijke crisissituatie het mandaat om alle noodzakelijke strategische beslissingen te nemen die overkoepelend zijn voor alle personeelsleden en de werking van de Vlaamse overheid. Ik ondersteun de leden van het crisismanagementteam met informatie, advies en coördinatie. Ik kan ook de liaisonrol opnemen tussen de Vlaamse overheid en onze externe stakeholders, bijvoorbeeld bij crisissen die gecoördineerd worden door het Nationaal Crisiscentrum.”

Wat motiveert jou in deze job?

“Het pionierswerk en het fijne team geven mij veel voldoening. Het is een complex werkveld en dat vind ik een leuke uitdaging. Ik houd er immers van om steeds mijn grenzen te verleggen. Door de COVID-19- en Oekraïnecrisis heb ik het terrein van crisisbeheer heel goed leren kennen en ik vind het fijn om als mentor te fungeren, te inspireren en aandachtspunten aan te brengen.”

Hoe ziet de toekomst van het CCVO er voor jou uit?

“Ons doel is om de spil te zijn op het vlak van crisisparaatheid van de Vlaamse overheid. Ik denk dat we op die tendens verder moeten werken. Voor een doeltreffend crisisbeheer en een zorgvuldige risicobeoordeling is het belangrijk dat we niet alleen slimme manieren vinden om informatie te verzamelen, maar ook het belang van ons netwerk blijven erkennen. Onze sterkte is dat we de mensen in verschillende organisaties écht kennen en daar moeten we ook in de toekomst op blijven inzetten.”