Gedaan met laden. U bevindt zich op: Geïntegreerd investeringsprogramma Mobiliteit en Openbare Werken Mobiliteitsinfrastructuur in Vlaanderen

Geïntegreerd investeringsprogramma Mobiliteit en Openbare Werken

Met het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) bouwt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) aan een vlotte, veilige en slimme mobiliteit.

Wat is het geïntegreerd investeringsprogramma?

De 7 entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) investeren jaarlijks in een groot aantal infrastructuurprojecten voor vracht- en personenverkeer, openbaar vervoer, fietsen, binnenvaart en waterbeheersing.

Vroeger had elke entiteit haar afzonderlijk investeringsprogramma. Met het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) maakt het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken een overkoepelend overzicht van al die investeringen.

Waarom een geïntegreerd investeringsprogramma?

Fietsbrug Harelbeke

Om deze 3 redenen is het geïntegreerd investeringsprogramma een onmisbaar instrument:

  1. Er kan veel beter opgevolgd worden of de middelen slim besteed worden. Via het GIP wordt in één oogopslag duidelijk hoeveel er uitgegeven wordt per beleidsdoelstelling en per regio. Zo worden conflicterende investeringen uitgesloten.
  2. Mogelijke samenwerkingen tussen de entiteiten van Mobiliteit en Openbare Werken kunnen sneller opgemerkt worden. Zo worden middelen bespaard en kunnen de werken vlotter tot een goed einde gebracht worden.
  3. De trends op korte en op lange termijn kunnen beter omschreven worden. Die kennis is nuttig voor een beleid dat zich richt op de toekomst.

Welke investeringen zijn er nodig?

Het GIP bundelt alle investeringen van het beleidsdomein MOW in een gemeenschappelijk kader dat financieel onderbouwd is en beleidsmatig wordt afgestemd.

Het GIP is zo opgebouwd dat er een duidelijke link is naar de thematische beleidsdoelstellingen, die inspelen op de economische en maatschappelijke uitdagingen in het mobiliteitslandschap. De focus van de investeringen moet liggen op projecten die bijdragen tot de Vlaamse welvaart, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en die een antwoord bieden op de onderhoudsnood van onze infrastructuur. Daarnaast wordt gekeken naar investeringen die bijdragen tot de modal shift.

Daarom baseert het GIP zijn keuzes op de volgende zeven doelstellingen:

  • Een doorgedreven asset management voor performante infrastructuur
  • Grote infrastructuurprojecten voor de verschillende modi
  • Investeringen in verkeersveiligheid
  • Duurzaam personenvervoer
  • Duurzaam goederenvervoer
  • Investeren in waterbeheersing
  • Investeren in onze luchthavens

Investeringen in 2025-2027

Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) beschikt bij het begin van deze legislatuur over een budget van ongeveer 2 miljard euro voor investeringen. Vanuit het Regeerakkoord werden 1,78 miljard euro extra investeringsmiddelen toegewezen aan het beleidsdomein MOW voor de periode 2025-2029. Binnen deze budgettaire contouren wordt het GIP opgemaakt.

GIP 2025-2027

Op 14 juli 2025 heeft de Vlaamse Regering het meerjarig-GIP goedgekeurd. Het voorliggend GIP omvat het investeringsplan voor de drie jaren 2025 tot en met 2027. Het vijfjarig GIP wordt opgemaakt parallel met de opmaak van de begrotingsaanpassing in 2026, als een rollend programma dat een doorkijk zal geven voor investeringen van 2026 tot 2030.

Een GIP is geen statisch gegeven. In de jaarlijkse actualisatie van het GIP zal monitoring van de uitvoering van het GIP van het lopende jaar en de advisering vanuit de vervoerregioraden op de doorkijk voor de volgende jaren een belangrijk element vormen.

Opmaak van het geïntegreerd investeringsprogramma

Met het Regeerakkoord 2024-2029 drijft de Vlaamse Regering de ambitie naar een geïntegreerd meerjarenprogramma verder op en kiest daarbij voor de oprichting van een investeringscel onder leiding van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Deze cel verankert de verdere ontwikkeling en uitbouw van het GIP duurzaam in de governance van het beleidsdomein.

Met de oprichting van deze investeringscel neemt het departement een mandaat op binnen het beleidsdomein om de coördinatie en integratie van investeringsprojecten over verschillende vervoersmodi heen te versterken.

Een nieuw initiatief van de investeringscel is de uitwerking van een methodiek voor de prioritering van projecten binnen de gegeven uitdagingen en doelstellingen. Met deze aanpak neemt de investeringscel zijn rol van ‘modusneutrale regisseur’ op. Het gebiedsgericht werken zal de kern vormen om vanuit MOW één investeringsprogramma te kunnen aanbieden aan externe partners. Met de invoering van een meerjarig-GIP zullen ook de principes van programma- en portfolio management actiever worden toegepast en zal dit leiden tot een maturiteitsgroei in de interne werking van het beleidsdomein MOW. Budgettaire prioriteringen en een lange-termijndoorkijk van de uitvoering van portfolio’s, programma’s en projecten wordt transparant gemaakt.

Daarnaast worden ook de Teams MOW binnen de vervoerregio’s om advies gevraagd over de voorstellen van projecten om zo de link met de regionale mobiliteitsplannen te kunnen bewaken.