Deeltjestellertest bestrijdt roetfilterfraude vanaf 1 juli 2022 in keuringscentra
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit. Naar schatting rijden er vandaag in Vlaanderen zo’n 150.000 dieselwagens op de weg met een gefraudeerde of defecte roetfilter. Met deze moderne milieutest is Vlaanderen koploper in de Europese strijd tegen roetfilterfraude.
Wanneer krijgt u een rode kaart?
- Wanneer uw voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt u een rode kaart. De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden. Daarna moet u uw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring.
- Als uw voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt u een groene kaart.
- Voertuigen die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes bevinden, krijgen een groene kaart met een melding van de overgangsperiode van 2 jaar.
Overgangsperiode tot 1 juli 2024
Tot 1 juli 2024 geldt een overgangsperiode, met ruime aandacht voor sensibilisering. Concreet betekent dat dat u bij het overschrijden van de fijnstoflimiet (250.000 deeltjes per volume) een opmerking op uw keuringsverslag zal krijgen in plaats van een rode kaart.
Vanaf 1 juli 2024 krijgt u een rode kaart met een geldigheid van 15 dagen. In dat geval werkt de roetfilter niet zoals het hoort en moet u uw roetfilter laten nakijken. Een reiniging van de roetfilter kan al helpen.
Voor bepaalde voertuigen
De nieuwe milieutest is van toepassing op alle dieselwagens van categorie M1 (personenwagens) en N1 (lichte vracht) met een Light Duty dieselmotor vanaf euronorm 5 en hoger. Deze test vervangt de oude roettest en de meting zal bij stationair toerental gebeuren. Het tarief van de milieutest bedraagt 13,20 euro.