Vervoerregio Kempen rolt breed aanbod elektrische deelfietsen uit: 485 e-bikes op 95 locaties
De inwoners en bezoekers van vervoerregio Kempen kunnen voortaan rekenen op een nieuw netwerk van elektrische deelfietsen. In totaal zijn er 485 e-bikes van Hoppy verspreid over 95 locaties, vooral aan Hoppinpunten in de vervoerregio. Voor deze uitrol krijgt de vervoerregio sterke ondersteuning van intercommunale IOK. Deze uitrol van deelfietsen past volledig binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.
Hoppin, een initiatief van de Vlaamse overheid
Deelmobiliteit speelt een belangrijke rol in Hoppin(opent in nieuw venster), de Vlaamse visie op mobiliteit die inzet op efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer voor iedereen. Vraag en aanbod worden daarvoor beter op elkaar afgestemd met de aanwezigheid van deelfietsen, deelwagens en aansluitingen van openbaar vervoer met bus, trein of tram. Hoppinpunten staan centraal in Hoppin. Dat zijn vervoerknooppunten waar trein, bus, tram, flexvervoer en deelsystemen samenkomen. Ze zijn herkenbaar aan de paarsgroene Hoppinzuil en maken het makkelijker om vlot van het ene naar het andere vervoermiddel over te stappen.
In een regio als de Kempen, met veel kernen en grote afstanden, is het cruciaal dat we alternatieven aanbieden voor de wagen. Deze elektrische deelfietsen zijn comfortabel, snel en voor iedereen toegankelijk. We zijn trots dat we als vervoerregio dit project konden realiseren, samen met alle betrokken gemeenten en partners.
Waarom elektrische fietsen?
De keuze voor een volledig elektrisch aanbod werd bewust gemaakt. In de Kempen zijn verplaatsingen vaak langer en vraagt het landschap soms een extra duwtje in de rug. Elektrische fietsen verlagen de drempel om vaker voor de fiets te kiezen, zowel voor werk- als vrijetijdsritten. De fietsen zijn uitgerust met verwisselbare batterijen, zodat ze vlot beschikbaar blijven en efficiënt kunnen worden herverdeeld door Hoppy.
Hoppy als partner
Voor de uitrol van deelfietsen krijgen de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. Vervoerregio Kempen heeft intercommunale IOK aangesteld als penhouder. IOK ondersteunt het project en zal naast de uitrol van de deelfietsen de coördinatie voor de opvolging en eventuele uitbreiding(en) van het systeem op zich nemen. Hoppy, een Belgische aanbieder van gedeelde e-fietsen en steps, actief in Vlaanderen, Spanje en Griekenland, werd gekozen als leverancier.
Na succesvolle samenwerkingen in andere regio’s zijn we blij dat we ook in de Kempen het vertrouwen krijgen. We zetten in op gebruiksgemak, operationele kwaliteit én zichtbaarheid. Door dagelijks te monitoren en fietsen te herverdelen waar nodig, zorgen we voor een betrouwbaar systeem.
Zo werkt het
Gebruikers kunnen via de Hoppy-app een fiets lokaliseren, ontgrendelen met een QR-code en op het einde van hun rit correct parkeren in een aangeduide zone. U kunt uw rit enkel beëindigen als u zich in een officiële Hoppy-parkeerzone bevindt, die duidelijk zichtbaar is in de app en op het terrein.
De prijzen zijn laagdrempelig:
- 1 uur = 1 euro
- 4 uur = 3 euro
- 12 uur = 5 euro
- 24 uur = 7 euro
Er zijn ook verschillende abonnementen mogelijk: een weekpas voor 7 euro of een maandpas van 10 euro. Ritten kunnen tijdelijk gepauzeerd worden of vooraf gereserveerd, wat het systeem flexibel maakt voor dagelijks gebruik.
Ontdek de locaties
De 95 locaties liggen verspreid over de hele vervoerregio Kempen, voornamelijk aan Hoppinpunten. Ontdek het volledige overzicht per gemeente.(opent in nieuw venster)
Van A(rendonk) tot B(alen)
Dankzij de vele parkeerzones kunt u uw rit starten waar u wil, en eindigen waar het u uitkomt. Handig én helemaal in lijn met hoe mobiliteit vandaag zou moeten werken: flexibel, elektrisch en deelbaar.