10 juli 2025 - Vlaanderen lanceert tweede proefproject voor bredere fietsaanhangwagens
Persbericht - 10 juli 2025 - Bedrijven kunnen opnieuw een vergunning aanvragen om met een bredere fietsaanhangwagen te rijden voor het vervoer van goederen. Dat heeft de Vlaamse Regering beslist op voorstel van Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport. Het tweede proefproject zal aanvullende input opleveren bovenop de gegevens die verzameld werden tijdens het eerste proefproject dat in januari 2023 van start ging.
Met het proefproject willen we duurzame stadslogistiek stimuleren. Fietslogistiek kan een deel van de verkeerstromen in de stad opvangen en heeft zo een positieve impact op files, ongelukken, ruimtebeslag en het milieu. We zullen de ervaringen en kennis die we opdoen in dit project analyseren en bekijken of bredere fietsaanhangwagens permanent kunnen toegelaten worden in het verkeer.
Het eerste proefproject, dat in januari 2023 van start ging, resulteerde in tien vergunningen. De verzamelde input was echter te beperkt om de regelgeving beter af te stemmen op de praktijk. Met een tweede oproep wil het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid extra data verzamelen. Het tweede proefproject heeft een gelijkaardige opzet als het eerste: bedrijven krijgen tot eind 2027 de mogelijkheid om fietsaanhangwagens te gebruiken die breder zijn dan de huidige wettelijke limiet van 1 meter, tot maximaal 1,2 meter. Dit proefproject kadert binnen de Vlaamse ambitie om stedelijke distributie efficiënter en groener te maken. De vraag naar meer kleinschalig goederenvervoer zal de komende jaren blijven groeien en daarnaast zal de transportsector de komende jaren verder vergroenen.
Dit proefproject is een belangrijke stap vooruit voor de ontwikkeling van duurzame stedelijke logistiek. Door het vervoer van grotere ladingen en het gebruik van standaardformaten zoals Europallets mogelijk te maken, verhogen bredere fietstrailers de efficiëntie van cargofiets leveringen in de last mile. Cyclologistiek heeft een groot transformatief potentieel: het vermindert de stedelijke overlast van transport (lawaai, vervuiling, congestie) en creëert tegelijk lokale, toegankelijke jobs.
Voorwaarden
Om een vergunning te krijgen, moeten bedrijven aan meerdere voorwaarden voldoen. Zo komen speedpedelecs niet in aanmerking, moet de bestuurder minstens 16 jaar oud zijn en mag de fiets slechts één fietsaanhangwagen hebben. Daarnaast zijn er verplichtingen die te maken hebben met de route, de plaats op de weg en de lading. Bedrijven mogen zelf hun route uitstippelen, maar de route moet wel voldoende veilig zijn voor alle weggebruikers. Fiets je langs een weg waar sneller gereden wordt dan 50 km/uur, dan is het verplicht om op het fietspad te rijden. Op wegen van 50 km/uur of minder mag je als bestuurder van een fiets met een fietsaanhangwagen kiezen of je op het fietspad of de weg rijdt. Laden en lossen gebeuren in de parkeerzones. Het is ook verboden om je op de weg te begeven met een lading die in de breedte uitsteekt. Tot slot mogen gevaarlijke goederen niet vervoerd worden met de fietsaanhangwagen.
Vergunning aanvragen
Alle informatie over hoe bedrijven een vergunning kunnen aanvragen vind je op de webpagina rond fietsaanhangwagens. Vergunningen zijn geldig tot eind 2027. Bedrijven kunnen een vergunning aanvragen via het aanvraagformulier op de website.
Evaluatie en toekomstperspectief
Tijdens het proefproject leveren deelnemende bedrijven gegevens aan over hun routes, ritten, ladingen, positie op de rijweg en eventuele knelpunten in de infrastructuur. Deze data wordt geanalyseerd door een evaluatiecommissie en gedeeld met andere gewesten en de federale overheid, die bevoegd is voor de wegcode.
De opgedane kennis en ervaringen vormen waardevolle input om de regelgeving rond aan te passen. Ook de ervaringen van het lopende Fietslogistiek XXL-project van het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek), dat onderzoek doet naar nieuwe, grotere types fietsen en aanhangers, worden meegenomen in de bredere analyse. Achterliggend is het doel om fietsaanhangwagens tot 1,2 meter breed permanent toe te laten in het verkeer.
Beeldmateriaal
Hieronder vindt u twee beelden die u mag gebruiken mits gebruik van het copyright.