18 september 2025 - Vervoerregio Westhoek rolt 120 deelfietsen uit op 13 locaties
Vervoerregio Westhoek lanceert een nieuw netwerk van elektrische deelfietsen. In totaal staan er sinds begin september 120 elektrische deelfietsen van Hoppy aan 13 Hoppinpunten, verspreid over 10 gemeenten. Voor deze uitrol krijgt de vervoerregio sterke ondersteuning van intercommunale WVI. Deze uitrol van deelfietsen past volledig binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.
“Met dit nieuwe deelfietsensysteem maken we onze regio nog beter bereikbaar”, zegt Koen Meersseman, voorzitter van vervoerregio Westhoek en burgemeester van Zonnebeke. “Het is een belangrijke stap naar duurzamere mobiliteit en biedt inwoners, bezoekers en pendelaars een vlot, betaalbaar en flexibel alternatief voor de wagen.”
“Vandaag gebeurt al 18,5% van alle verplaatsingen in Vlaanderen met de (elektrische) fiets“, zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Daarmee staan we op de tweede plek in Europa. Dat toont hoe sterk de fiets aan belang wint. Met dit nieuwe netwerk van deelfietsen spelen we daarop in: we geven mensen nog meer keuze en gemak om hun verplaatsingen flexibel te organiseren. Hoe ruimer het aanbod, hoe vanzelfsprekender de fiets wordt.”
Deelfietsen in 10 gemeenten
Het systeem werkt volgens het back-to-many-principe: je leent een fiets op één locatie en kan die zonder meerkost achterlaten op een ander Hoppinpunt in de regio. Zo wordt fietsen een flexibel en duurzaam alternatief voor korte verplaatsingen of de laatste kilometers van een langer traject.
De deelfietsen zijn beschikbaar in Alveringem, De Panne, Diksmuide, Ieper, Kortemark, Lo-Reninge, Poperinge, Veurne, Vleteren en Zonnebeke. Gebruikers kunnen hun fiets meenemen naar een andere gemeente en achterlaten in eender welke Hoppy-parkeerzone. Ook een tijdelijke pauze is mogelijk, handig voor wie gaat winkelen of een tussenstop maakt.
“Voor een uitgestrekte stad als Ieper is dit een grote meerwaarde”, benadrukt Katrien Desomer, burgemeester van Ieper. “Met de elektrische deelfietsen kunnen inwoners, bezoekers en pendelaars zich vlot verplaatsen – zowel binnen het stadscentrum als naar de omliggende gemeenten. Zo kan je een fiets oppikken aan het station van Poperinge en hem hier, aan het ziekenhuis in Ieper, achterlaten. Zo wordt duurzaam en flexibel verplaatsen een pak eenvoudiger.”
Hoe werkt Hoppy?
Download de Hoppy-app en selecteer een vrije fiets in je buurt. Scan de QR-code op het stuur om je rit te starten. Aan het einde van je rit sluit je die af in een van de Hoppy-parkeerzones. Je neemt een foto als bewijs van correcte plaatsing. De zones zijn duidelijk aangeduid in de app en op het terrein. Je betaalt per rit (€0,50 voor een halfuur) of kiest voor een abonnement van slechts €5 per maand. Tijdens je rit kan je de fiets tijdelijk pauzeren. Je kan je rit ook vooraf reserveren.
“We zijn trots dat we met Hoppy in de vervoerregio Westhoek kunnen starten”, zegt Hélène De Meester, Communication Manager bij Hoppy. “Dankzij de elektrische deelfietsen bieden we een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk systeem dat perfect aansluit bij de dagelijkse mobiliteitsnoden van de inwoners.”
Eén systeem in drie vervoerregio’s
De uitrol van de deelfietsen in de Westhoek maakt deel uit van een gezamenlijke aanpak met de vervoerregio’s Brugge en Midwest. Samen bieden de drie vervoerregio’s 575 fietsen aan, verspreid over 66 Hoppinpunten.
“Als penhouder begeleiden we de gemeenten van A tot Z in dit project”, zegt Ann Tack, codirecteur van WVI. “Door samen te werken in de vervoerregio en met één aanbieder te werken, zorgen we voor gebruiksgemak, schaalvoordelen en een uniform systeem over de regiogrenzen heen.”
De Vlaamse overheid ondersteunt de uitrol van deelmobiliteit binnen de 15 vervoerregio’s. Elke regio duidt een penhouder aan die de aanbesteding organiseert en een aanbieder selecteert. Voor de vervoerregio Westhoek nam WVI die rol op zich. In juni werd de Vlaamse aanbieder Hoppy geselecteerd als leverancier.
WVI volgt de budgetten voor deelmobiliteit nauwgezet op. Omdat de deelwagens steeds vaker gebruikt worden, dalen de ondersteuningskosten voor de aanbieder. Het vrijgekomen budget wordt opnieuw geïnvesteerd in uitbreiding. Begin november komen er in Houthulst 10 extra deelfietsen bij en vanaf januari 2026 volgen 8 bijkomende deelwagens, verspreid over de regio.
Gouden fietslabel voor Jan Yperman Ziekenhuis
“Met het behalen van het Europese gouden label ‘Fietsvriendelijkste Werkgever’ onderstrepen we onze ambitie om duurzame mobiliteit structureel te verankeren in onze organisatie”, zegt Cornille Cientia, personeelsdirecteur Jan Yperman Ziekenhuis. “De komst van de deelfietsen in de regio sluit hier naadloos bij aan: het biedt onze medewerkers én bezoekers een extra stimulans om bewust voor de fiets te kiezen. Zo bouwen we samen aan een gezonde, bereikbare en toekomstgerichte werkomgeving, waarin welzijn en duurzaamheid centraal staan.”
Hoppin
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom onder andere in deelmobiliteit, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten. Dat zijn vervoerknooppunten waar trein, bus, tram, flexvervoer en deelsystemen samenkomen. Ze zijn herkenbaar aan de paarsgroene Hoppinzuil en maken het makkelijker om vlot van het ene naar het andere vervoermiddel over te stappen.