22 september 2025 - Vervoerregio Leuven rolt netwerk uit van 700 Blue-bike deelfietsen
Het Blue-bike-netwerk in vervoerregio Leuven breidt fors uit tot ruim 700 deelfietsen verspreid over 62 locaties in 31 steden en gemeenten. Er komen ruim 240 e-bikes. In de volledige Leuvense vervoerregio rolt Blue-bike een flexibel back-to-many-systeem uit. Dat betekent dat je een deelfiets kan ontlenen en deze zonder meerkost kan achterlaten op een ander Blue-bike-punt in de vervoerregio. Dankzij aangepaste tarieven voor de regio kunnen gebruikers nog voordeliger fietsen dan vandaag, ook voor ritten van korte duur. Vandaag zijn al 50 van de 62 locaties operationeel en beschikbaar voor gebruikers. Het Blue-bike-aanbod op de 12 locaties in de stad Leuven wordt vanaf 1 januari 2026 geïntegreerd in regio. Deze uitrol past binnen Hoppin, de toekomstgerichte Vlaamse visie op mobiliteit die de modal shift faciliteert.
Voor de uitrol van deelfietsen krijgen de 15 vervoerregio’s in Vlaanderen subsidies van de Vlaamse overheid. Elke vervoerregio stelt een penhouder aan om een opdracht uit te schrijven en een leverancier aan te stellen. Vervoerregio Leuven heeft streekintercommunale Interleuven(opent in nieuw venster) aangesteld als penhouder. Blue-mobility(opent in nieuw venster), bekend van de Blue-bike-deelfietsen aan vele treinstations in België, werd begin september gekozen als leverancier. Ook de vervoerregio’s Gent en Limburg gunden eerder de concessie voor deelfietsen aan Blue-mobility.
Een ambitieus plan om mobiliteit duurzamer te maken
Mobiliteit duurzamer maken is een essentiële doelstelling binnen het regionaal mobiliteitsplan van vervoerregio Leuven én binnen Hoppin(opent in nieuw venster). De vervoerregio wil gebruiksvriendelijke alternatieven aanbieden voor het gebruik van de wagen, zoals de fiets, het openbaar vervoer en gedeelde mobiliteit. Zo wil de vervoerregio de impact van mobiliteit op het milieu verminderen en de levenskwaliteit van de inwoners verbeteren. In de hele vervoerregio krijgen 40 extra Hoppinpunten Blue-bike-deelfietsen.
“In 2024 heeft de vervoerregio al 56 deelwagens geplaatst. Samen met het grote aantal deelfietsen bieden we de inwoners en bezoekers van de vervoerregio Leuven nu een breed aanbod aan deelmobiliteit. We moedigen iedereen nu om ervan gebruik te maken”, zegt Jonathan Holslag, burgemeester van Tienen en politiek voorzitter van vervoerregio Leuven. “Door deze forse uitbreiding van het netwerk wonen alle inwoners van vervoerregio Leuven nu binnen een straal van 5 km, of dus 20 minuten fietsen, van een Blue-bike-locatie. Dat geldt ook voor alle werkplekken, ziekenhuizen, scholen en opleidingscentra.”
Vervoerregio Leuven heeft Interleuven aangesteld als penhouder voor deze opdracht. Interleuven organiseerde de aanbesteding en selecteerde de aanbieder. “Deelfietsen spelen een cruciale rol in onze modal shift: ze zijn ideaal voor korte én lange verplaatsingen, recreatieve ritten, en ook voor woon-werkverkeer”, zegt Jessica Vandebroek, algemeen directeur van Interleuven. “Als penhouder begeleiden we de gemeenten van A tot Z in dit project en zetten we samen de schouders onder duurzame mobiliteit.”
Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Vandaag gebeuren al 18,5% van alle verplaatsingen in Vlaanderen met de (elektrische) fiets. Daarmee staan we op de tweede plek in Europa. Dat toont hoe sterk de fiets aan belang wint. Met de uitbreiding van dit netwerk van deelfietsen spelen we daarop in: we geven mensen nog meer keuze en gemak om hun verplaatsingen flexibel te organiseren. Hoe ruimer het aanbod, hoe vanzelfsprekender de fiets wordt.”
Meer dan 100.000 fietsritten met Blue-bike in vervoerregio Leuven
Voor de toewijzing aan Blue-mobility waren al 22 Blue-bike-locaties actief in 8 steden en gemeenten binnen de Leuvense vervoerregio, samen goed voor meer dan 392 fietsen. In 2024 waren die goed voor bijna 65.000 ritten. Met de gunning van de concessie-opdracht wordt het aantal locaties uitgebreid tot 62 in 31 steden of gemeenten en 700 fietsen, waarvan 240 e-bikes.
“Met deze forse uitbreiding en aanwezigheid in 31 steden en gemeenten in de vervoerregio verfijnen we de mazen van ons netwerk. Naast 12 nieuwe locaties aan NMBS-stations in de regio zullen gebruikers onze deelfietsen ook aan meer dan 28 andere nieuwe Hoppinpunten (zonder treinhalte) in de regio vinden”, licht Stefaan Butaye, algemeen directeur van Blue-mobility toe.
Een Hoppinpunt is een punt waar verschillende vervoermiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd, zoals de trein, tram, bus, een deelsysteem ((bak)fiets, auto, step, …) of je eigen fiets. Je vindt er informatie over alle vervoermiddelen die op dat Hoppinpunt beschikbaar zijn. Dankzij de uitbreiding van het aanbod én de flexibele tarieven mikt Blue-bike het eerste jaar al op meer dan 100.000 fietsritten in de vervoerregio Leuven.
Uitbouw Hoppinpunten in Rotselaar
De gemeente Rotselaar zet zich volop in voor duurzame mobiliteit. Op meerdere locaties worden Hoppinpunten(opent in nieuw venster) ingericht zodat inwoners en bezoekers zich gemakkelijk kunnen verplaatsen binnen de gemeente. Dat geldt ook voor Hoppinpunt Werchter Rotonde, waar de deelfietsen een aanvulling zijn op de deelwagen die eerder door de vervoerregio werd geplaatst.
Nele Demuynck, schepen van mobiliteit: “Reizigers beschikten hier al over toegankelijke en comfortabele bushaltes, fietsenstallingen, deelwagens en een cashpunt. De deelfietsen vervolledigen nu dit Hoppinpunt. Met die deelfietsen willen we een uitgebreid aanbod van openbare vervoersmiddelen ondersteunen en laagdrempelige deelmobiliteit promoten.”
Nieuw systeem, zelfde betrouwbaarheid
Om nog meer flexibiliteit te bieden, schakelt Blue-bike over op een back-to-many-systeem binnen de volledige vervoerregio Leuven. Gebruikers zullen hun rit zonder toeslag kunnen beëindigen op een andere Blue-bike locatie binnen de vervoerregio. Bovendien heeft Blue-bike eerder dit jaar haar tariefmodel herbekeken waarbij gebruikers zonder vaste instapkost een fiets kunnen ontlenen (Blue-bike-Ticket-formule), en is er nu de mogelijkheid om ritten van korte duur af te leggen aan een goedkoper tarief. De combinatie van deze nieuwe tariefmogelijkheden en de meer flexibele back-to-many-formule opent heel wat nieuwe mogelijkheden naast het gebruik van de Blue-bike-deelfiets voor de klassieke ‘last-mile’ vanuit het treinstation.
Timing
Vrijwel alle nieuwe Blue-bike-locaties in vervoerregio Leuven zijn al operationeel. Voor een aantal locaties wordt nog een geschikte plaats gezocht om de fiets te stallen. Bedoeling is dat de fietsen op alle locaties beschikbaar zijn op 15 oktober. De werking van de 12 Blue-bike-locaties die al operationeel waren op het grondgebied van de stad Leuven wijzigt niet tot 31 december van dit jaar. Vanaf 1 januari volgend jaar stappen ze mee in de werking én de voorwaarden van de vervoerregio.
Hoe werkt Blue-bike?
Met Blue-bike heb je overal in België een fiets op zak. In vervoerregio Leuven betaal je als Blue-bike Member per halfuur tot een maximum van € 2,5 voor een rit tot 12 uur met een stadsfiets en € 5 met een e-bike. Je kan via de app kiezen welke tariefformule je best past: voor een los ticket (geen vaste kost) of voor de meest voordelige rittarieven met een lidmaatschap (op maand- of jaarbasis). De kost per rit kan per locatie variëren als de stad of gemeente er via een derdebetalersregeling voor kiest om het gebruik te stimuleren.
Alle Blue-bike-locaties en alle fietsen werken met digitale sloten en worden ontsloten via de Blue-bike-app. Gebruikers selecteren een fiets uit de lijst en hebben dus geen fysieke kaart of sleutel nodig.
Voor onderhoud, herstellingen, herverdeling en het batterijbeheer van de fietsen werkt Blue-bike samen met VELO in Leuven. VELO is actief op de Veilingsite in Leuven en in de fietspunten van Leuven, Aarschot en Diest (in totaal actief op 7 locaties). Velo biedt tewerkstelling aan voor mensen die moeilijker toegang tot een job hebben en kent de Blue-bike-fietsen dankzij een jarenlange samenwerking door en door. Bij pech onderweg kunnen gebruikers rekenen op gratis pechverhelping van Ethias.
Vervoerregio Leuven
De vijftien vervoerregio’s in Vlaanderen werden in 2019 opgericht om mobiliteitsuitdagingen vanuit een ruime, regionale benadering aan te pakken, over de stads- of gemeentegrenzen heen. De oprichting kadert binnen Hoppin, de nieuwe Vlaamse visie op mobiliteit. De vervoerregio Leuven bestaat uit 31 steden en gemeenten, en is zo de vierde grootste vervoerregio van Vlaanderen: Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boutersem, Diest, Glabbeek, Geetbets, Haacht, Herent, Hoegaarden, Hoeilaart, Holsbeek, Huldenberg, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Leuven, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Overijse, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Tervuren, Tielt-Winge, Tienen, Tremelo en Zoutleeuw.
Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.
Over Blue-bike
Het fietsdeelproject Blue-bike werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer en fiets te faciliteren. In 2024 werden ruim 375.000 Blue-bike-ritten gemaakt vanuit 202 uitleenlocaties. Uit onderzoek blijkt dat 93% van Blue-bike-ritten in combinatie met het openbaar vervoer gebeuren en bovendien dat 28% van deze ritten voordien met de wagen werden gemaakt. Blue-mobility (met aandeelhouders De Lijn en TEC) ontleent Blue-bikes aan ruim 55.000 actieve gebruikers. Gebruikers kunnen in het hele land een Blue-bike ontlenen via de Blue-bike-app, of via een ‘Mobility-as-a-service’ platform zoals Olympus Mobility of KBC Mobile. Ethias zorgt voor een unieke pechbijstand voor alle Blue-bike gebruikers. In 2023 noteerde Blue-bike een klanttevredenheid van 97%.
Over Interleuven
Interleuven is de intergemeentelijke dienstverlenende vereniging voor de regio Oost-Brabant. Als partner van de steden en gemeenten stuurt zij mee de duurzame ontwikkeling van de streek aan. Een onderdeel van deze missie is het ondersteunen van de lokale besturen met de transitie naar een duurzame mobiliteit. Het penhouderschap voor deelfietsen voor de vervoerregio Leuven én het raamcontract deelwagens kaderen binnen deze ondersteuning.