Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitaal Vlaanderen ijvert voor een inclusieve digitale overheid met DIGIT ALL Digitaal Vlaanderen

Digitaal Vlaanderen ijvert voor een inclusieve digitale overheid met DIGIT ALL

Nieuwsbericht
23 januari 2024

In een wereld die steeds sneller digitaliseert, moet de overheid erover waken dat haar dienstverlening voor iedereen toegankelijk blijft. Niettegenstaande 99% van de Vlamingen toegang heeft tot een toestel dat verbonden kan worden met het internet, blijkt digitale uitsluiting een groeiend probleem.

Volgens de imec.digimeter 2023(*) ligt dat vooral aan een gebrek aan digitale vaardigheden en aan attitude (“kunnen” en “willen”). Daarnaast zorgen complexe of weinig gebruiksvriendelijke websites en apps ervoor dat mensen afhaken.

Als partner voor de digitale transformatie van overheden in Vlaanderen wil Digitaal Vlaanderen dit probleem aanpakken en de digitale inclusie actief bevorderen. Op 10 maart 2022 ondertekende Digitaal Vlaanderen, samen met andere prominente bedrijven en organisaties, het charter voor digitale inclusie genaamd DigitAll.

Wat is DigitAll?

Het DigitAll-charter is een samenwerking tussen bedrijven, sociale organisaties en overheidsinstanties, waaronder Proximus, VRT, BNP Paribas Fortis en Itsme. Het charter ijvert voor de gezamenlijke inzet om van digitale inclusie een prioriteit te maken, de ongelijkheid te verminderen en ervoor te zorgen dat de overheid van morgen voor iedereen toegankelijk is. Digitaal Vlaanderen ondertekende het charter in 2022 en kan, als digitaliseringspartner van overheden, behoorlijk wegen op de 9 engagementen voor meer digitale inclusie.

De 9 engagementen om digitale uitsluiting tegen te gaan:

  1. Best Practices Delen: Actief delen van best practices om digitale inclusie in kaart te brengen en te bevorderen.
  2. Onderzoek en Actie: Onderzoeken wat digitale inclusie belemmert en gezamenlijke acties ontwikkelen om deze obstakels te overwinnen.
  3. Leiderschap: Topmanagement aanmoedigen om actief deel te nemen en het engagement te leiden.
  4. Interne Verbeteringen: Digitale inclusie verbeteren binnen de eigen organisatie door interne opleidingen te stimuleren en vooruitgang te delen.
  5. Promotie Buiten de Organisatie: Actief digitale inclusie promoten buiten de eigen organisatie om het bewustzijn en de impact van het charter te vergroten.
  6. Campagneondersteuning: Ondersteunen van campagnes die digitale inclusie als prioriteit stellen en het publiek bewust maken van de digitale kloof.
  7. Interne Beoordeling: Implementeren van procedures om digitale inclusie bij medewerkers, klanten en begunstigden te beoordelen.
  8. Vertrouwen in Digitale Tools: Acties ondernemen om het vertrouwen in digitale tools te vergroten, online veiligheidsgevoel te verhogen en gebruikers te wapenen tegen misbruik.
  9. Evaluatie en Vervolgstappen: Het charter opvolgen en na 3 jaar samen met alle ondertekenaars evalueren om mogelijke vervolgstappen uit te werken.

Digitaal Vlaanderen beschikt over sleutelcompetenties voor digitale inclusie

Digitaal Vlaanderen bouwt samen met, en in opdracht van andere overheden oplossingen en bouwstenen voor een digitale dienstverlening die ‘by design’ inclusief is. Met deze oplossingen draagt Digitaal Vlaanderen bij aan het creëren van toegankelijke en inclusieve dienstverlening. Enkele voorbeelden:

  • Mijn Burgerprofiel app brengt de overheid via een app op de smartphone dichter bij de burger. Attesten opvragen, dossiers opvolgen en je eBox raadplegen kunnen gewoon via de app. Steeds meer gemeenten bieden de lokale variant van de app aan en kunnen zo eigen dienstverlening toevoegen, zoals afspraken maken, een Afvalkalender, Mijn bibliotheek, lokaal nieuws,…. Te weten dat de smartphone één van de belangrijkste kanalen is om de minder digitaal vaardigen te bereiken, opent dit vele mogelijkheden.
  • Het contactcenter 1700 staat dagelijks ter beschikking van burgers die met vragen zitten: digitaal via chat en mail en ook telefonisch. Om de dienstverlening te verbeteren kunnen mensen via de telefoon hun vraag inspreken. Spraakherkenning en artificiële intelligentie helpen de vrager meteen door te verwijzen naar de juiste ondersteuner.
  • Proactieve dienstverlening is een dienstverlening die kadert binnen MAGDA. Het doel is bepaalde rechten sneller en eenvoudiger, soms zelfs semiautomatisch, toe te kennen. De jobbonus is er een mooi voorbeeld van. Met bijna een miljoen rechthebbenden, vaak mensen die de bonus het meeste nodig hebben, is dit een grote stap richting inclusie.

Naar meer vertrouwen in digitale tools

Uit de imec.digimeter blijkt dat 3 op 4 Vlamingen bezorgd is over de impact van desinformatie en hacking op de maatschappij. Dat die groep gestaag groeit, is geen goed nieuws. Dat wantrouwen ligt immers mee aan de basis van digitale uitsluiting. Zij het dan dat mensen er zelf voor kiezen om af te haken. Door betrouwbare oplossingen te creëren, zoals Mijn Burgerprofiel, en mensen veilig te laten aanmelden met de tweefactor-authenticatie van Toegangsbeheer Vlaanderen ACM/IDM, kan dat vertrouwen worden hersteld. Ook het bekendmaken van die veilige oplossingen behoort tot de opdracht die Digitaal Vlaanderen omarmt.

DigitAll is slechts een begin

Als actieve ondertekenaar van het DigitAll-charter, zet Digitaal Vlaanderen zich in voor een inclusieve digitale toekomst. Het charter ondertekenen is slechts een begin. Digitaal Vlaanderen neemt de leiding in het verminderen van de digitale kloof door partners opleidingen aan te bieden en een baken te zijn in de tsunami van technologieën en wetgeving. Onder meer de Digital Leaders Academy is een veelgesmaakte opleiding voor niet-techneuten uit Vlaamse en lokale overheden. Recent werd ook het AI Competence Center in het leven geroepen, dat, zoals het zegt, ondersteuning en begeleiding biedt in het gebruik van artificiële intelligentie.

Meer informatie?

Op de website van DigitAll(opent in nieuw venster).

Digitaal Vlaanderen over digitale inclusie en Proactieve dienstverlening op Kanaal Z.

Meer over de imec.digimeter(opent in nieuw venster).

Oplossingen van Digitaal Vlaanderen.

Toegangsbeheer Vlaanderen ACM/IDM.