Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe kunnen digitale overheidsdiensten ‘by design’ inclusief zijn? Digitaal Vlaanderen

Hoe kunnen digitale overheidsdiensten ‘by design’ inclusief zijn?

Blogbericht
5 maart 2024

Digitale overheidsdiensten bereiken vlot geëngageerde of geïnteresseerde burgers die over voldoende vaardigheden beschikken om mee te surfen op de golven van de digitalisering. Moeilijker wordt het om door te dringen tot wie zich niet aangesproken voelt of eenvoudigweg niet weet waar te beginnen. De roep naar meer inclusie is niet alleen terecht, ze weerklinkt ook altijd maar luider. Maar hoe kunnen overheden ervoor zorgen dat ze ‘by design’ inclusief zijn? Drie praktische tips uit het dagelijkse leven van digitaliserende overheden tonen de weg.

Goede wijn behoeft geen krans, zegt men soms, maar in een overprikkelde maatschappij gaat dit gezegde niet op. Burgers die zich uitgesloten voelen, doen geen moeite om ‘mee’ te zijn en te blijven. Communicatie speelt hierin een grote rol maar blijft, helaas, vaak onderbelicht. Inter, het Vlaamse expertisecentrum voor toegankelijkheid, zet sterk in op inclusie en digitale toegankelijkheid. Ze willen dat #IedereenOveral kan meedoen. Zo ook op hun nieuwe website. Die moest toegankelijk en logisch zijn voor alle gebruikers: burgers, beleidsmakers en professionelen. Ze vonden de oplossing in Webplatform van Digitaal Vlaanderen.

Webplatform is een webtool die Vlaamse overheden bouwblokken aanbiedt waarmee Inter zelf zijn website kon bouwen. De basisprincipes van Webplatform zijn vindbaarheid, eenvoud, toegankelijkheid en in overeenstemming met de huisstijl. Inter kreeg van Webplatform ook advies over de sitestructuur, toegankelijk taalgebruik, en allerhande andere tips rond logische navigatie. De website is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een beperking.

Meer weten over digitale toegankelijkheid? Check https://www.vlaanderen.be/inter/toolbox-toegankelijke-steden-en-gemeenten/algemeen-bestuur-dienstverlening-en-communicatie/digitale-toegankelijkheid

De overheid voorziet heel wat premies. Jammer genoeg vormt de aanvraagprocedure vaak een drempel voor wie de premie het meest nodig heeft. Het departement Werk en Sociale Economie (kort WSE) wilde anticiperen op deze nood. Het uitgangspunt was dat de administratieve handelingen sterk vereenvoudigd konden worden, waardoor meer mensen de weg zouden vinden naar, bijvoorbeeld, de Jobbonus en het Opleidingstegoed.

De oplossing werd gevonden in de combinatie van verschillende bouwstenen van Digitaal Vlaanderen. Aan de basis ligt een eenvoudig aanvraagformulier dat maximaal vooraf is ingevuld. De aanvrager hoeft niet zelf op zoek gaan naar de voorwaarden (inkomen, woonplaats, werkplaats,…) of de documenten om aan te tonen dat hij of zij in aanmerking komt. Dat gebeurt volledig automatisch, dankzij de integratie van de Formulierentool van Digitaal Vlaanderen. Deze bevraagt de relevante databanken met persoonsgegevens via MAGDA. De data worden niet opgehaald. Het antwoord komt onder de vorm van een advies: ‘je komt in aanmerking’ of je ‘komt niet in aanmerking’. WSE koos bovendien en resoluut voor een integratie met Mijn Burgerprofiel en de Mijn Burgerprofiel app. Te weten dat 93% van de Vlamingen een smartphone heeft, betekent dit dat ook kwetsbare groepen de premie vanop hun smartphone kunnen aanvragen. En dat is goed nieuws, want dichter bij de burger dan in z’n broekzak, kom je als overheid niet.

Bekijk de 5 minidocumentaires over Digitaal Vlaanderen op Kanaal Z: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/nieuwsberichten/reeks-van-5-minidocumentaires-over-digitaal-vlaanderen-op-kanaal-z#aflevering-5-proactieve-dienstverlening-magda-en-opleidingstegoed

Ook veiligheid is een voorwaarde voor inclusie en betrokkenheid. Misinformatie en hacking hebben het wantrouwen ten opzichte van digitale diensten ernstig beschadigd. Basisvoorwaarde om het vertrouwen te herstellen, is dat men in alle veiligheid kan aanmelden. Tot vorig jaar moesten gebruikers van overheidsdiensten vaak nog inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze wachtwoorden werden centraal beheerd door Geosecure, een inmiddels verouderde dienstverlening. De Vlaamse overheid koos ervoor om Geosecure uit te faseren en alle digitale dienstverlening via Toegangsbeheer Vlaanderen (ACM) te laten verlopen. De dubbele of sterke authenticatie biedt de beste garantie om veilig in te loggen op overheidsdiensten en dus betrouwbare informatie te vinden. Bovendien kan elke organisatie die applicaties van de Vlaamse overheid gebruikt nu ook het toekennen en schrappen van toegangsrechten zelf eenvoudig opnemen in Gebruikersbeheer Vlaanderen (IDM). Een nieuwe collega? Geen probleem. En dat wachtwoord geraak je ook niet meer kwijt.

Nog een voordeel: Toegangsbeheer Vlaanderen (ACM) is gebaseerd op open standaarden en zorgt voor een single-sign-on-gebruikerservaring. Je logt in zoals bij de bank: met itsme(R) of eID, en eenmaal ingelogd, ben je ook veilig aangemeld op andere toepassingen die via Toegangsbeheer Vlaanderen verlopen, zoals bijvoorbeeld Mijn Burgerprofiel.

Wie vragen heeft, kan via de website de informatie inkijken, of contact opnemen met de ondersteuners.

Toegangsbeheer: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/veiligheidsbouwstenen-applicatie-en-platformdiensten/toegangsbeheer

Gebruikersbeheer: https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/veiligheidsbouwstenen-applicatie-en-platformdiensten/gebruikers-en-rechten-tot-je-digitale-toepassingen-beheren.