Gedaan met laden. U bevindt zich op: 1700 test spraaktechnologie Nieuwsberichten

1700 test spraaktechnologie

Productupdate
17 april 2023

Wie belt naar het nummer 1700 krijgt voortaan de optie om zijn vraag kort in te spreken. De ingesproken vragen worden gebruikt om de nieuwe spraaktechnologie te trainen. Doel is om bellers in de toekomst meteen door te schakelen naar de juiste voorlichter, zonder dat ze eerst een uitgebreid keuzemenu moeten doorlopen.

44% van de bellers spreekt een vraag in, wat veel meer is dan verwacht. Het gaat om 1500 vragen per dag. Die korte opnames trainen de technologie in het herkennen van Vlaamse woorden en het correct categoriseren van de vragen. Op termijn wil het Contactcenter bellers meteen doorschakelen naar de juiste voorlichter. Ze hoeven dan niet eerst het keuzemenu te doorlopen. Tenzij ze dat echt wensen, want de optie om het keuzemenu te beluisteren, blijft behouden.

Innovatieproject

Het gaat om een innovatieproject, dat nu in de ontwikkelfase zit. Pas na een evaluatie, die nog voor de zomer is gepland, beslist het Contactcenter of ze de technologie ook echt gaan implementeren.

Samenwerking met VLAIO

Dit project is het resultaat van een Innovatieve Overheidsopdracht die in de markt werd gezet door Digitaal Vlaanderen en VLAIO. Het project startte met een (wetenschappelijk) voortraject binnen het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO).