Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe wordt geselecteerd welke lokale besturen hulp krijgen bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan? Aanvullende steun voor lokale besturen door het CRT: hulp bij bedrijfscontinuïteitsplan en multifactor authenticatie

Hoe wordt geselecteerd welke lokale besturen hulp krijgen bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan?

De selectie van de lokale besturen zal gebeuren op basis van vooraf bepaalde criteria. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar de verschillende grootte, maturiteit en geografische spreiding van lokale besturen en de deelname aan eerdere ondersteuningsinitiatieven, zoals de ICT-veiligheidsaudits met cofinanciering of het traject ethisch hacken i.s.m. VVSG.  

Lokale besturen die wensen deel te nemen aan dit traject, zullen een aanvraag moeten indienen waarin hun maturiteit en visie rond cyberveiligheid wordt duidelijk gemaakt. Vier criteria:

  1. In eerste instantie wordt een objectieve en kwalitatieve selectie gemaakt op deze visie en argumentatie van de maturiteit. Het is belangrijk dat een lokaal bestuur alvorens de deelname aan het traject blijk geeft van een goede voorbereiding en motivatie. in hun aanvraag moeten lokale besturen aangeven in welke mate ze de interne processen al in kaart hebben gebracht. De voorkeur zal hierbij gaan naar lokale besturen die de processen al (gedeeltelijk) in kaart hebben gebracht.

  2. Als tweede wordt gekeken naar de mate waarin het lokaal bestuur risicoanalyses uitvoert. Alvorens deel te nemen aan dit traject, is het belangrijk dat het lokaal bestuur zijn risico’s heeft geïdentificeerd en geëvalueerd. (bv. via een zelfevaluatie, ICT-veiligheidsaudit, traject ethisch hacken, andere…)
    Daarnaast zal het lokaal bestuur in zijn aanvraag ook moeten concretiseren binnen welke dienst het traject zal worden opgevolgd en wie de verantwoordelijkheid zal dragen tijdens dit begeleidingstraject. Ook de aanduiding van (meerdere) SPOC’s is gewenst.

  3. Vervolg: het lokaal bestuur dient te concretiseren hoe het BCP te verankeren en te verduurzamen. Bijvoorbeeld door een verantwoordelijke aan te duiden die zal toezien dat het BCP na afloop van het traject wordt besproken met het management en door een jaarlijkse herziening van het document te voorzien.

  4. Daarnaast zal het lokaal bestuur in zijn aanvraag ook moeten concretiseren binnen welke dienst het traject zal worden opgevolgd en wie de verantwoordelijkheid zal dragen tijdens dit begeleidingstraject. Ook de aanduiding van (meerdere) SPOC’s is gewenst.

Indien meer kandidaten dan beschikbare plaatsen wordt tot slot gekeken naar de geografische spreiding en de grootte van het lokaal bestuur.