Gedaan met laden. U bevindt zich op: Waaruit bestaat de begeleiding bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan? Aanvullende steun voor lokale besturen door het CRT: hulp bij bedrijfscontinuïteitsplan en multifactor authenticatie

Waaruit bestaat de begeleiding bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan?

​​​​​​Het Cyber Response Team zal in 2024 in totaal 50 lokale besturen begeleiden bij het opmaken van een bedrijfscontinuïteitsplan. Dit gebeurt aan de hand van een reeks interactieve workshops, die in twee golven worden georganiseerd. Per golf worden 25 lokale besturen begeleid.

De workshops behandelen verschillende aspecten van bedrijfscontinuïteitsplan (BCP):

  • Eerst wordt toegelicht wat een BCP is, waarom het zo belangrijk is en wat het betekent voor een lokaal bestuur. Daarbij wordt aan de hand van een zelfevaluatie nagegaan waar het lokaal bestuur staat.

  • Vervolgens wordt dieper ingegaan op de impact van een incident op de continuïteit in dienstverlening en worden kritieke processen geïdentificeerd, als voorbereiding van het BCP.

  • Op basis van een grondige impactanalyse, krijgen de lokale besturen de nodige ondersteuning om de BCP’s op te maken en te verankeren in de eigen organisatie.

  • Tot slot wordt toegelicht hoe lokale besturen verder aan de slag kunnen gaan, om hun BCP zelf actueel te houden.

De workshops worden over een periode van enkele maanden gespreid, zodat deelnemende lokale besturen voldoende tijd hebben om:

  • De nodige informatie te verzamelen.
  • Contacten te leggen.
  • De nodige voorbereidingen te treffen.

Doorheen het proces worden experten ter beschikking gesteld vanuit het CRT om feedback te geven op tussentijdse resultaten en vragen van deelnemende lokale besturen te beantwoorden.

Die inzichten en geleerde lessen worden nadien door het CRT vertaald in tastbare instrumenten voor lokale besturen om zelf, zonder begeleiding mee aan de slag te gaan.

Hoe faseert het CRT deze opdracht?

  • Voorbereiden en plannen van de workshops.

  • Workshop 1: theoretisch kader Business Continuity Management (BCM) en zelfevaluatie.

  • Workshop 2: identificatie kritieke processen | Business Impact Analyse (BIA).

  • Workshop 3: Hoe maak ik mijn Bedrijfscontinuïteitsplan (BCP)?

  • Workshop 4: Hoe ziet mijn BCP eruit en hoe veranker ik dit in de organisatie?

  • Workshop 5: Geleerde lessen voor de toekomst en verdere verankering.

  • Individuele feedback.

  • Rapportering van geleerde lessen.