Hoe voeg je filterknoppen toe aan je tabel?
Wanneer je je gegevens als tabel hebt opgemaakt in Excel, dan zijn er enkele functionaliteiten onmiddellijk beschikbaar die vaak erg goed van pas komen om de inhoud van de tabel weer te geven of te sorteren: de standaard filterknoppen de nieuwe slicers: een mooie versie van de filterknoppen, ideaal om bijvoorbeeld een boordtabel te maken of een presentatie te geven over je cijfers.
Gebruik van filterknoppen
- Stap 1
Maak eerst een tabel in Excel zoals beschreven in Hoe maak je een correcte tabel?
- Stap 2
In de bovenste cel van elke kolom verschijnen nu filterknoppen. Door hier op te klikken krijg je een aantal interessante filtermogelijkheden voor die kolom.
Gebruik van slicers
- Stap 1
Maak eerst een tabel in Excel, zoals beschreven in Hoe maak je een correcte tabel?
- Stap 2
In het menu Hulpmiddelen voor tabellen > Ontwerpen, selecteer Slicer invoegen.
- Stap 3
Maak een keuze uit de voorgestelde lijst. De keuzes die je hebt, zijn de kolommen van de tabel. In dit voorbeeld kiezen we voor Bureaubenodigdheden.
Het resultaat is een lijst van iedere mogelijke waarde in bureaubenodigdheden. Bij het aanklikken van een optie (bv. Notitieblokken) krijg je enkel de informatie van die rij te zien. Wil je meerdere waarden tegelijk selecteren, gebruik dan CTRL-klik.