Duurzaamheidscompetenties in de opleiding Built Environment
Een pilootproject in samenwerking met Howest
De opleiding Built Environment (Howest) leidt studenten op tot ontwerpers van een circulaire en leefbare samenleving. Afgestudeerden komen terecht in functies zoals bouwkundig ontwerper, projectleider, duurzaamheidsadviseur of ruimtelijk planner — beroepen waarin systeemdenken, toekomstdenken en samenwerking essentieel zijn om complexe uitdagingen rond klimaat, energie en ruimtelijke ordening aan te pakken.
Hoewel duurzaamheid al wel aanwezig was in het curriculum, leefde de vraag hoe de duurzaamheidscompetenties nog sterker geïntegreerd én geëvalueerd konden worden. Veel opleidingen worstelen met deze uitdaging, terwijl het net van groot belang is om studenten te leren omgaan met complexe duurzaamheidsthema’s. Duurzaam Educatiepunt begeleidde het docententeam bij het ontwikkelen van o.a. een reflectiekader waarmee studenten hun duurzaamheidscompetenties zelf kunnen inschatten, verdiepen en bijsturen.
Opschaling
Door duurzaamheidscompetenties concreet maken in deze opleiding, biedt deze case een bruikbaar model voor andere opleidingen die actief zijn rond de gebouwde omgeving, ruimtelijke planning, infrastructuur of klimaatadaptatie.
Na afronding van dit traject nam opleidingshoofd Els Denaeghel het voorzitterschap op in de Green Deal werkgroep Vorming en Opleiding.
“Het is super interessant om vanuit de competenties te starten. Meestal start onderwijs vanuit kennis. Dan is het moeilijk die vaardigheden en attitude achteraf nog toe te voegen. Het is inspirerend een bestaand systeem opnieuw in vraag te stellen”