Agro-ecologie in de opleiding Agro- en Biotechnologie
Een pilootproject in samenwerking met VIVES
Het traject binnen de opleiding Agro- en Biotechnologie (VIVES) had als doel om agro-ecologie en duurzaamheid te verankeren in de opleiding. Duurzaam Educatiepunt faciliteerde dit proces, bracht een dialoog tot stand tussen mensen met initieel erg uiteenlopende meningen over dit thema en kwam met hen tot een gezamenlijke visie en actieplan dat stapsgewijs vertaald zal worden in een toekomstbestendig curriculum.
Studenten – vaak zelf met een achtergrond in de landbouw – zouden na deze opleiding een stevige basis moeten hebben in agro-ecologische principes en in duurzaamheidscompetenties o.a. systeemdenken. Zo kunnen ze in de nabije toekomst als professional via duurzame landbouwmethoden bijdragen aan een robuust landbouw- en voedselsysteem.
Opschaling
Dit traject was een testcase binnen een breder netwerk rond agro-ecologie in het hoger onderwijs, en dient als inspirerend voorbeeld voor andere landbouwgerichte opleidingen die aan dit netwerk deelnemen.
In dit traject werd de toekomstmakerstool ontwikkeld, een bevraging ontworpen om studenten en docenten te laten reflecteren over hun eigen duurzame toekomst. De resultaten gaven aanleiding tot dialoog over agro-ecologie tussen verschillende partners. Dit instrument kan in alle (landbouw)opleidingen ingezet worden.
"Dit traject heeft hoe dan ook heel wat in beweging gezet… er werd in ons studiegebied net een kritische reflectie geschreven waarbij duurzaamheid als uitdaging voor de toekomst werd opgenomen. In de reflectie werd verwezen naar het traject dat we samen hebben doorlopen. De ‘problemen’ rond de visie, de complexe uitdagingen waar we voor staan,…ik ben alvast tevreden dat het ook zijn weg in ons kwaliteitssysteem heeft gevonden (want daarop worden we beoordeeld) en dat er in de toekomst meer aandacht aan gegeven zal worden. Zonder jullie input waren we daar zeker niet geraakt, daar ben ik van overtuigd."