Inter- en transdisciplinair werken als sleutel voor duurzaamheid (i.s.m. LUCA School of Arts)
Een pilootproject in samenwerking met LUCA School of Arts
Hoe kan inter- en transdisciplinair onderwijs bijdragen aan duurzaamheid? Onderzoekers van de opleiding Design for Impact (LUCA School of Arts) gingen op zoek naar antwoorden. Vanuit een eerder OOF-project werden barrières en kansen rond deze samenwerkingsvormen in kaart gebracht. In dit piloottraject vertaalt Duurzaam Educatiepunt, in samenwerking met Design for Impact, deze inzichten naar de praktijk.
In samenwerking met alle Vlaamse hogeronderwijsinstellingen werd geïnventariseerd welke vormen van inter- en transdisciplinaire samenwerking al bestaan (dit gebeurde in een sessie i.h.k.v. de Commissie Duurzaam Hoger Onderwijs). Daarna zal, samen met de Universiteit Utrecht, de definitie verder verfijnd worden en gedeeld worden hoe zij praktische obstakels — zoals financiële drempels — hebben aangepakt.
Tot slot begeleidt Duurzaam Educatiepunt sleutelspelers die inter- en transdisciplinair werken binnen het onderwijs kunnen realiseren. Het doel is hen te versterken om de noodzakelijke transities succesvol vorm te geven. Dit traject wil zo de weg vrijmaken voor intensieve samenwerking over disciplines en sectoren heen, essentieel om studenten voor te bereiden op het aanpakken van complexe duurzaamheidsthema’s.
De resultaten van dit project zullen begin 2026 beschikbaar zijn.