Makerspace 2.0 binnen de opleidingen architectuur en interieurarchitectuur
Een pilootproject in samenwerking met Universiteit Antwerpen
Binnen de opleidingen architectuur en interieurarchitectuur werd de vernieuwing van de bestaande makerspace aangegrepen als hefboom om duurzaamheid sterker te integreren in onderwijs en praktijk. Wat vroeger vooral een plek was voor maquettebouw, wordt nu ontwikkeld tot een fysieke leeromgeving rond duurzame bouwmaterialen, circulaire maakprocessen en transdisciplinair (andere opleidingen + samenleving) samenwerken.
De nieuwe makerspace wordt zo een hybride plek waar studenten, docenten en onderzoekers samenkomen, leren, ontwerpen én experimenteren met toekomstgerichte oplossingen voor de bebouwde omgeving.
Dit traject werd opgezet met actieve deelname van verschillende partners, bijvoorbeeld de onderwijsdienst van UAntwerpen. De ontwikkelde werkwijze en leeromgeving inspireerde om het idee van een stadsacademie te voeden.
Opschaling
De aanpak biedt inspiratie voor andere opleidingen en instellingen die transdisciplinair willen werken rond duurzaamheidsthema’s zoals klimaat, circulaire economie en leefomgeving. Net bij dit soort complexe maatschappelijke uitdagingen is het cruciaal dat studenten niet alleen leren samenwerken over vakgebieden heen, maar ook actief aan de slag gaan met echte materialen, relevante ruimtelijke vraagstukken en praktijkgerichte ontwerpopgaven.