Gedaan met laden. U bevindt zich op: Versterken van lerarenopleidingen voor een duurzame en kwaliteitsvolle omgeving Overzichtspagina pilootprojecten

Versterken van lerarenopleidingen voor een duurzame en kwaliteitsvolle omgeving

Pilootprojecten in samenwerking met UCLL Diepenbeek en PXL

 

Onderwijs speelt een sleutelrol in het verduurzamen van onze samenleving. Leraren beïnvloeden het denken en handelen van toekomstige generaties – niet alleen op school, maar ook daarbuiten. Door in te zetten op duurzaamheidscompetenties kunnen we jongeren versterken om omgevingsuitdagingen aan te pakken, zowel in hun persoonlijke leven als in hun latere beroep.

Met die overtuiging ondersteunde Duurzaam Educatiepunt 3 lerarenopleidingen2 in PXL en 1 in UCLL – in piloottrajecten rond deze centrale vragen:

  • Hoe bereid je toekomstige leerkrachten voor om hun leerlingen te leren omgaan met duurzaamheidsuitdagingen?
  • En op welke manier integreer je duurzaamheid op een heldere, gedragen en doordachte manier in het curriculum?
  • Op welke manier koppel je duurzaamheid(scompetenties) aan bestaande leerlijnen zoals wereldleraarschap, onderzoekend en ondernemend handelen,…

Duurzaam Educatiepunt werkte samen met hogescholen PXL en UCLL om binnen hun lerarenopleidingen de focus op duurzaamheidseducatie te versterken vanuit de 3 bovenstaande vragen. PXL ontwikkelde thematische clusters waaronder klimaatverandering en activerende werkvormen voor kleuteronderwijs en koppelde duurzaamheid aan de bestaande leerlijn. UCLL werkte aan een vernieuwde leerlijn en visie over wereldleraarschap in de opleiding lager onderwijs.

Opschaling

Deze pilootprojecten bieden handvatten voor lerarenopleidingen om bij te dragen aan een duurzame en kwaliteitsvolle leefomgeving. Onderwijs is immers een krachtige hefboom om gedragsverandering te stimuleren en jongeren te versterken om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken – zowel in hun persoonlijke leven als in hun toekomstige beroep.