Lopend onderzoek: IMP>ACT Project
Impact Assessment for Action Competence (Horizon Europe Project)
Het IMP>ACT-project ontwikkelt een beoordelingskader om de impact van duurzaamheids- en klimaateducatie te meten, wat leraren, educatoren, organisaties en overheden helpt om effectiever te werken.
Horizon Europe-subsidie
In 2023 ontving een consortium, geleid door de Universiteit Utrecht, een Horizon Europe-subsidie van 5 miljoen euro. Dit project ontwikkelt een beoordelingskader om de impact van duurzaamheids- en klimaateducatie te meten. Duurzaam Educatiepunt en de Universiteit van Antwerpen zijn de Vlaamse partners.
Doel van het project
Dit kader helpt leraren, educatoren, organisaties en overheden om meer impact te maken met duurzaamheids- en klimaateducatie. Wat voor impact kun je verwachten? Welke methodes, projecten en programma’s werken het best om leerlingen/studenten kritisch te laten nadenken over duurzaamheid en klimaat en hen voor te bereiden om actie te ondernemen? Dit consortium ontwikkelt hiervoor een beoordelingskader.
Testfase
Eerst wordt een demoversie van het beoordelingskader getest op verschillende interventies van duurzaamheid- en klimaateducatie. MOS is in deze fase een van de proefprojecten(opent in nieuw venster) met de campagne #iktrekhetmijaanéén.
Toekomstige stappen
In 2026 gebruikt Duurzaam Educatiepunt het beoordelingskader voor een grotere survey in Vlaanderen. Het IMP>ACT-project startte in januari 2024 en duurt vier jaar.
Meer informatie
Wil je meer weten?
- Bekijk dit filmpje voor een overzicht van het project: YouTube-link(opent in nieuw venster)
- Bezoek de projectwebsite voor meer informatie over het project en de partners.(opent in nieuw venster)
- Volg het onderzoek op LinkedIn(opent in nieuw venster)
- Neem contact op voor meer informatie: