Gedaan met laden. U bevindt zich op: Lopend onderzoek: IMP>ACT Project Onderzoek en publicaties

Lopend onderzoek: IMP>ACT Project

Impact Assessment for Action Competence (Horizon Europe Project)

Het IMP>ACT-project ontwikkelt een beoordelingskader om de impact van duurzaamheids- en klimaateducatie te meten, wat leraren, educatoren, organisaties en overheden helpt om effectiever te werken.

Horizon Europe-subsidie

In 2023 ontving een consortium, geleid door de Universiteit Utrecht, een Horizon Europe-subsidie van 5 miljoen euro. Dit project ontwikkelt een beoordelingskader om de impact van duurzaamheids- en klimaateducatie te meten. Duurzaam Educatiepunt en de Universiteit van Antwerpen zijn de Vlaamse partners.

Doel van het project

Dit kader helpt leraren, educatoren, organisaties en overheden om meer impact te maken met duurzaamheids- en klimaateducatie. Wat voor impact kun je verwachten? Welke methodes, projecten en programma’s werken het best om leerlingen/studenten kritisch te laten nadenken over duurzaamheid en klimaat en hen voor te bereiden om actie te ondernemen? Dit consortium ontwikkelt hiervoor een beoordelingskader.

Testfase

Eerst wordt een demoversie van het beoordelingskader getest op verschillende interventies van duurzaamheid- en klimaateducatie. MOS is in deze fase een van de proefprojecten(opent in nieuw venster) met de campagne #iktrekhetmijaanéén.

Toekomstige stappen

In 2026 gebruikt Duurzaam Educatiepunt het beoordelingskader voor een grotere survey in Vlaanderen. Het IMP>ACT-project startte in januari 2024 en duurt vier jaar.