Juridische eerstelijnshulp

Voor volgende problemen kunt u juridische bijstand vragen:

  • huur en huurcontract
  • faillissement van uw bedrijf
  • familiale zaken (adoptie, ouderlijk gezag, echtscheiding, ...)
  • probleem rond uitkering levensonderhoud
  • consumentenproblemen
  • als u voor de rechtbank moet verschijnen
  • ontevredenheid over een advocaat
  • als een rechterlijke straf uitgevoerd moet worden (bv. werkstraf, elektronisch toezicht, voorwaardelijke vrijlating).

De advocaten geven normaal gezien enkel bijstand en advies in een gesprek ter plaatse, na afspraak. Om de verspreiding van corona tegen te gaan wordt indien mogelijk ook telefonisch advies gegeven.

De juridische hulp kan bestaan uit:

  • een antwoord op eenvoudige juridische vragen, zoals:
    • Wat zijn mijn rechten en plichten?
    • Hoe verloopt de procedure?
    • Welke dienst is bevoegd?
    • Wat zijn de juridische mogelijkheden?
    • ...
  • informatie over bevoegde diensten
  • zo nodig een verwijzing naar bevoegde diensten
  • advies over de juridische mogelijkheden om (nog) iets te ondernemen (bv. Is het aangewezen om een advocaat te nemen?)

Op de website advocaat.be vindt u meer info over de gratis eerstelijnshulp en de contactgegevens van de Commissies voor Juridische Bijstand(opent in nieuw venster). Klik op de kaart voor de dichtstbijzijnde commissie.

Wat doet een Commissie voor Juridische Bijstand NIET?

U kunt niet bij de Commissies voor Juridische Bijstand terecht voor juridische tweedelijnsbijstand:

  • uw zaak onderzoeken en behandelen
  • opstellen van brieven of van een akte
  • advies geven in een ingewikkelde zaak
  • een langdurige bespreking houden.

Voor juridische tweedelijnsbijstand moet u zelf een advocaat aanspreken. Als u bepaalde voorwaarden voldoet, kunt u wel rekenen op een pro-Deoadvocaat(opent in nieuw venster).