Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mijn Energiescan

Mijn Energiescan

Via de gratis Mijn Energiescan komt u te weten hoe u thuis energie kunt besparen. 

Hoe verloopt een energiescan?

Een energiescanner komt langs bij u thuis en bekijkt samen met u hoe u zuiniger met energie kunt omspringen.

  • U krijgt kamer per kamer handige tips over uw verwarming, verlichting en huishoudtoestellen die u meteen kunt toepassen. Na afloop krijgt u een gepersonaliseerd verslag met daarin:
    • een overzicht van uw huidige energiesituatie;
    • bijbehorende energietips.
  • Waar mogelijk voert de uitvoerder kleine energiebesparende maatregelen uit, zoals het vervangen van een lamp door een LED-lamp.
  • U ontvangt een spaarpakket met energiebesparend materiaal ter waarde van 25 euro. Dat spaarpakket kan naast een LED-lamp, bestaan uit een spaardouchekop, tochtstrips, een woonmeter, …
  • U kunt hulp krijgen met vragen over uw energiefactuur.

Indien nodig komt de energiescanner opnieuw langs voor een opvolgafspraak.

    Tip

    Ga op voorhand op zoek naar uw energiecontract en een recente energiefactuur. Op die manier bespaart u tijd tijdens het huisbezoek.

    Wie heeft recht op een gratis Mijn Energiescan?

    U kunt (als huurder of eigenaar) een gratis Mijn Energiescan aanvragen als uw (gezins)inkomen lager is dan:

    • 29.220 euro voor een alleenstaande;
    • 43.820 euro voor een alleenstaande met een handicap of een alleenstaande met één persoon ten laste;
    • 43.820 euro voor een koppel zonder personen ten laste;

    Hebt u extra personen ten laste? Tel dan 4.330 euro per persoon ten laste op bij deze bedragen.

    Uw inkomsten en gezinssituatie bepalen of u voldoet aan de voorwaarden van Mijn Energiescan. De controle op deze voorwaarde gebeurt automatisch wanneer u een aanvraag indient. U hoeft dus geen bewijsstukken toe te voegen.

    Meer informatie over de controle van de inkomen en de gezinssituatie

    Hoe Mijn Energiescan aanvragen?

    • U kunt Mijn Energiescan aanvragen via het online loket.
    • Nadat uw aanvraag werd goedgekeurd, zal het scanbedrijf u binnen 1 maand contacteren om een afspraak in te plannen. Hoorde u na 1 maand nog niets? Neem zelf contact op met het scanbedrijf in uw buurt(opent in nieuw venster). Zoek de contactgegevens op via uw postcode.

    Bij uitzondering kan dit ook via:

    • de netbeheerder Fluvius(opent in nieuw venster): klanten van Fluvius kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor Mijn Energiescan. Zij kunnen hiervoor contact opnemen met Fluvius.
    • het OCMW: wie niet voldoet aan de inkomensvoorwaarde of al begeleiding krijgt van het OCMW, kan naar het OCMW of Sociaal Huis gaan om Mijn Energiescan aan te vragen. Zij kunnen op basis van uw huidige financiële situatie of omwille van andere redenen Mijn Energiescan rechtstreeks aanvragen bij het scanbedrijf.

    Onvolledige aanvragen

    4% van de aanvragen voor Mijn Energiescan kunnen niet automatisch behandeld worden omdat niet alle gegevens kunnen opgehaald worden uit de bronnen.

    Lees hier hier meer over de documenten die u moet bezorgen en waar u deze kunt terugvinden.

    Veelgestelde vragen