Deelnemer aan het woord: MPC Sint-Franciscus
MPC Sint-Franciscus zet stappen richting een duurzamere werking. Van het testen van ecologische verzorgingsproducten tot het overschakelen op milieuvriendelijke onderhoudsproducten: hun deelname aan de Green Deal zorgt voor meer bewustzijn én structurele veranderingen. Lees hoe zij dit aanpakken en welke tips ze hebben voor andere organisaties.
Is er een duurzame actie binnen de organisatie die je graag even in de spotlight wil plaatsen?
Binnen onze organisatie wilden we graag extra inzetten op duurzame verzorgingsproducten. Veel van onze cliënten verblijven doorheen de week, en vaak ook tijdens het weekend, bij ons. Daardoor gebruiken we grote hoeveelheden verzorgings- en hygiëneproducten. We waren ervan overtuigd dat we op dat vlak nog mooie winst konden boeken, zowel op het gebied van afvalvermindering als op het vlak van milieu-impact.
Daarom hebben we onze leefgroepen gevraagd om duurzame verzorging uit te testen. Zes leefgroepen gingen enthousiast mee in dit pilootproject. Zij kregen van ons een overzicht van duurzame merken per productcategorie, samen met info waar deze producten te vinden zijn (online én in lokale winkels).
We voorzien ook evaluatieformulieren, zodat we kunnen leren uit hun ervaringen en tips kunnen verzamelen die we nadien breder kunnen delen binnen de organisatie.
Heb je tips of tricks voor andere deelnemers om duurzaamheid binnen de organisatie te bevorderen? Of leerlessen uit eigen acties?
Het is relatief makkelijk om collega’s warm te maken voor nieuwe duurzame initiatieven, maar het blijven vasthouden van die betrokkenheid vraagt tijd en opvolging. Voor velen is duurzaamheid niet de eerste zorg in hun dagelijkse werking, wat heel begrijpelijk is. Regelmatige reminders, samen aftoetsen, en concrete handvatten blijven daarom belangrijk.
Wat heeft de deelname aan de Green Deal binnen jouw organisatie teweeggebracht?
Onze deelname heeft gezorgd voor meer bewustzijn en gedragenheid rond duurzaamheid. We voelen dat het thema leeft. Bovendien hebben we niet alleen naar verzorgingsproducten gekeken: onze centrale aankoop van onderhoudsproducten is intussen volledig overgeschakeld naar ecologische alternatieven. Dat is een structurele verandering waar we trots op zijn. Verder zijn we ook bezig met mobiliteit (volgend jaar voorzien we een wedstrijd rond fietskilometers), en het verminderen van ons energieverbruik staat ook hoog op de agenda met Energie-ID fiches die nauw opgevolgd worden.