Marktbevraging

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Lantis, North Sea Port Flanders en Port of Antwerp-Bruges hielden op 17 januari 2022 een marktbevraging om inland terminals, barge-operators en andere intermodale partijen aan te zetten tot het uitwerken van samenwerkingsprojecten (‘corridor-shuttles’ en ‘terminal-hub shuttles’) op de verschillende vaarroutes van en naar de haven van Antwerpen en Zeebrugge:

  • corridor Albertkanaal
  • corridor Zuid- en Centraal-Nederland
  • corridor Brussel-Schelde
  • corridor Gentse Kanaalzone

Doel: binnenvaart stimuleren

Het doel van dit ondersteuningsprogramma bestaat erin om de afhandeling van de containerbinnenvaart aan de maritieme kaaien betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de haven te verminderen. Samenwerking tussen inlandterminals in het achterland is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. Een aantrekkelijker binnenvaartaanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken, zet volop zijn schouders onder deze maatregel die past binnen de ‘Minder Hinder’-campagne om de files op de Antwerpse Ring terug te dringen.

Vijf goedgekeurde projectvoorstellen

Kandidaten konden tot en met 14 maart 2022 projectvoorstellen indienen. Negen projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden vijf projectvoorstellen rond nieuwe corridorshuttles geselecteerd.

Inlandterminals en barge-operators beschikken afzonderlijk vaak over onvoldoende volume voor regelmatige directe aanlopen naar één maritieme terminal in Antwerpen. Daardoor is het moeilijk om vaste behandelingsvensters af te spreken met de maritieme terminals. De deelnemende terminals zullen nu regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen maritieme terminals en inlandterminals die langs dezelfde corridor gelegen zijn. In elke samenwerking worden containers gebundeld op één ‘corridorschip’ of een combinatie van een duwboot en een duwbak op de verschillende vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 2 671 959,95 subsidies beschikbaar gemaakt.

Corridor

Project

Deelnemende inland terminals

Albertkanaal

AnGeL (Antwerpen-Genk-Luik)

  • Haven Genk
  • Trilogiport – Hermalle-sous-argenteau
  • Liège Container Terminal - Renory

Gentse Kanaalzone

North Sea Port shuttle (PSA)

  • 3MCT
  • Stukwerkers

Gentse Kanaalzone

North Sea Port shuttle (DP World)

  • DFDS
  • Stukwerkers

Brussel-Zeekanaal

Corridor Brussel-Zeekanaal: Brussel-Willebroek

  • TCT Willebroek
  • TTB Brussel
  • Van Moer Vilvoorde

Maas Corridor / Zuid-Nederland

Shuttle Maascorridor Nijmegen-
Alblasserdam

  • BCTN Alblasserdam
  • BCTN Nijmegen

Extra informatie over de projectvoorstellen: