2 Classificatie van tracks
De software bij de radar geeft een automatische classificatie van de ruwe tracks. In tabel 2.1 geven we een overzicht van het aantal ruwe tracks per categorie na automatische classificatie. Het betreft de ruwe tracks van January 2021 tot en met November 2023.
klasse | aantal | aandeel |
---|---|---|
SMALL_BIRD | 143607011 | 26.0% |
INSECTS | 135516955 | 24.5% |
MEDIUM_BIRD | 80308285 | 14.5% |
LARGE_BIRD | 65911588 | 11.9% |
VEHICLE | 41458617 | 7.5% |
UNKNOWN | 34912334 | 6.3% |
SLOW_TARGET | 26231854 | 4.7% |
FLOCK | 14126072 | 2.6% |
AIRCRAFT | 5774040 | 1.0% |
FAST_TARGET | 4816261 | 0.9% |
Een kleine fractie van de ruwe tracks hebben we in het veld gecontroleerd (tab. 2.2). In tabel 2.3 geven we een overzicht van de waarnemingen. Tenslotte geeft tabel 2.5 per automatische categorie het aantal manueel gecontroleerde tracks dat effectief vogels zijn.
klasse | automatisch | manueel | aandeel |
---|---|---|---|
SMALL_BIRD | 143602675 | 4336 | 0.00302% |
MEDIUM_BIRD | 80304702 | 3583 | 0.00446% |
FLOCK | 14123122 | 2950 | 0.02088% |
LARGE_BIRD | 65910013 | 1575 | 0.00239% |
INSECTS | 135515637 | 1318 | 0.00097% |
VEHICLE | 41458582 | 35 | 0.00008% |
UNKNOWN | 34912316 | 18 | 0.00005% |
SLOW_TARGET | 26231839 | 15 | 0.00006% |
FAST_TARGET | 4816250 | 11 | 0.00023% |
AIRCRAFT | 5774030 | 10 | 0.00017% |
vogel | soort | aantal | aandeel |
---|---|---|---|
ja | zilvermeeuw | 1996 | 14.41% |
ja | kokmeeuw | 1370 | 9.89% |
ja | houtduif | 1231 | 8.89% |
nee | geen vogel | 895 | 6.46% |
nee | schip | 668 | 4.82% |
ja | buizerd | 584 | 4.22% |
ja | gierzwaluw | 583 | 4.21% |
ja | kauw | 493 | 3.56% |
ja | grauwe gans | 491 | 3.54% |
nee | regen | 404 | 2.92% |
nee | kraan | 349 | 2.52% |
ja | boerenzwaluw | 345 | 2.49% |
ja | kleine mantelmeeuw | 323 | 2.33% |
ja | kievit | 301 | 2.17% |
ja | kolgans | 281 | 2.03% |
ja | zwaluw | 274 | 1.98% |
nee | vleermuis spec | 273 | 1.97% |
ja | lijster | 252 | 1.82% |
ja | eend spec | 199 | 1.44% |
ja | zangvogel | 190 | 1.37% |
ja | vink | 173 | 1.25% |
ja | koperwiek | 163 | 1.18% |
ja | veldleeuwerik | 159 | 1.15% |
ja | wilde eend | 150 | 1.08% |
ja | gans spec | 147 | 1.06% |
ja | spreeuw | 143 | 1.03% |
ja | grote meeuw | 115 | 0.83% |
ja | aalscholver | 109 | 0.79% |
ja | zwartkopmeeuw | 100 | 0.72% |
ja | zanglijster | 83 | 0.60% |
ja | holenduif | 71 | 0.51% |
ja | vogel spec | 64 | 0.46% |
ja | ooievaar | 57 | 0.41% |
ja | zwarte kraai | 51 | 0.37% |
nee | windturbine | 50 | 0.36% |
ja | slechtvalk | 47 | 0.34% |
nee | gewone dwergvleermuis | 46 | 0.33% |
ja | kleine vogel | 44 | 0.32% |
ja | bruine kiekendief | 43 | 0.31% |
ja | smient | 41 | 0.30% |
ja | watersnip | 37 | 0.27% |
ja | blauwe reiger | 32 | 0.23% |
ja | canada gans | 27 | 0.19% |
ja | huiszwaluw | 26 | 0.19% |
ja | havik | 23 | 0.17% |
ja | duif spec | 22 | 0.16% |
ja | nijlgans | 20 | 0.14% |
ja | sperwer | 20 | 0.14% |
nee | voertuig | 19 | 0.14% |
ja | lepelaar | 19 | 0.14% |
nee | gebouw | 18 | 0.13% |
ja | graspieper | 18 | 0.13% |
ja | kleine meeuw | 16 | 0.12% |
ja | kramsvogel | 16 | 0.12% |
ja | torenvalk | 16 | 0.12% |
ja | stormmeeuw | 15 | 0.11% |
ja | oeverzwaluw | 14 | 0.10% |
ja | wulp | 14 | 0.10% |
ja | grote zilverreiger | 12 | 0.09% |
ja | boomvalk | 10 | 0.07% |
ja | wespendief | 9 | 0.06% |
ja | wintertaling | 8 | 0.06% |
ja | meerkoet | 6 | 0.04% |
ja | scholekster | 6 | 0.04% |
ja | boomleeuwerik | 5 | 0.04% |
ja | grote lijster | 5 | 0.04% |
nee | balonnetje | 4 | 0.03% |
ja | goudplevier | 4 | 0.03% |
ja | keep | 4 | 0.03% |
ja | krakeend | 4 | 0.03% |
ja | reiger spec | 4 | 0.03% |
ja | rietgors | 4 | 0.03% |
ja | rode wouw | 4 | 0.03% |
ja | slobeend | 4 | 0.03% |
nee | openstaande brug | 3 | 0.02% |
nee | rosse vleermuis | 3 | 0.02% |
ja | brandgans | 3 | 0.02% |
ja | witte kwikstaart | 3 | 0.02% |
ja | bergeend | 2 | 0.01% |
ja | grutto | 2 | 0.01% |
ja | middelgrote vogel | 2 | 0.01% |
ja | uil spec | 2 | 0.01% |
ja | visarend | 2 | 0.01% |
ja | grote zaagbek | 1 | 0.01% |
ja | houtsnip | 1 | 0.01% |
ja | knobbelzwaan | 1 | 0.01% |
ja | putter | 1 | 0.01% |
ja | raaf | 1 | 0.01% |
ja | visdief | 1 | 0.01% |
klasse | vogel | geen vogel | aandeel |
---|---|---|---|
SMALL_BIRD | 4090 | 246 | 94.3% |
MEDIUM_BIRD | 3168 | 415 | 88.4% |
FLOCK | 2450 | 500 | 83.1% |
INSECTS | 942 | 376 | 71.5% |
LARGE_BIRD | 456 | 1119 | 29.0% |
VEHICLE | 5 | 30 | 14.3% |
FAST_TARGET | 4 | 7 | 36.4% |
SLOW_TARGET | 4 | 11 | 26.7% |
UNKNOWN | 0 | 18 | 0.0% |
AIRCRAFT | 0 | 10 | 0.0% |
totaal | 11119 | 2732 | 80.3% |
2.1 Relevante tracks
Relevante tracks zijn tracks met een hoge waarschijnlijkheid om een vogel te zijn. We stellen dat de tracks voldoende lang in duur moeten zijn. Ten eerste omdat we dan zicht krijgen op een mogelijke verplaatsing. Ten tweede omdat we voldoende lange tracks nodig hebben wanneer we naar verschillen in gedrag willen kijken. Hoewel de tracks een positie per seconde hebben, zullen de meeste punten relatief kleine verschillen hebben. Voor verdere analyse moeten we de tracks mogelijk reduceren tot een punt per 5 of 10 seconden. Door de korte tijd tussen twee punten is er een sterke temporele autocorrelatie.
We gebruiken als ondergrens 60 seconden voor de duur van de track. Indien we de tracks per seconde kunnen gebruiken zijn dit minstens 60 punten. Dat komt overeen met minstens 12 (1 punt per 5 seconden) of 6 punten (1 punt per 10 seconden). We kijken in eerste instantie enkel naar de tracks die door de automatische classificatie als een vogel aangegeven zijn. We stellen vast dat bij de kortere tracks het vaker om een verkeerde indeling gaat (tabel 2.6). 95% van de tracks zijn hoogstens 3,5 minuten lang (fig. 2.1).
klasse | manueel | < 30 sec | 30-60 sec | >60 sec |
---|---|---|---|---|
FLOCK | enkel automatisch | 76.6% | 17.4% | 6.0% |
FLOCK | geen vogel | 48.8% | 29.0% | 22.2% |
FLOCK | vogel | 47.8% | 28.2% | 24.0% |
MEDIUM_BIRD | enkel automatisch | 75.5% | 16.3% | 8.1% |
MEDIUM_BIRD | geen vogel | 72.8% | 18.6% | 8.7% |
MEDIUM_BIRD | vogel | 25.0% | 25.3% | 49.7% |
SMALL_BIRD | enkel automatisch | 71.5% | 18.7% | 9.9% |
SMALL_BIRD | geen vogel | 58.5% | 24.8% | 16.7% |
SMALL_BIRD | vogel | 24.5% | 26.6% | 48.9% |

Figuur 2.1: Histogram van de duur per tracks voor alle tracks die minstens 60 seconden lang zijn. De verticale stippellijn geeft 95% van de tracks aan.
Behalve de lengte van de track kunnen we tevens kijken naar de luchtsnelheid van de track. Vogels hebben een minimale snelheid nodig om in de lucht te blijven. Anderzijds hebben ze een topsnelheid waar ze niet boven kunnen. Momenteel weerhouden we enkel tracks met een luchtsnelheid tussen 5 en 30 m/s (18 en 108 km/u). Het aantal tracks sneller dan 30 m/s is verwaarloosbaar klein (fig. 2.2). Ongeveer 1% van de tracks is trager dan 5 m/s. Slechts zes van de manueel gecontroleerde tracks zijn vogels waarbij de snelheid trager dan 5 m/s was.

Figuur 2.2: Histogram van de luchtsnelheid (in m/s) volgens de radar voor tracks van minstens 1 minuut.
In tabel 2.7 geven we per soort aan welke fractie van ruwe tracks aan deze criteria voldoet.
De categorie MEDIUM BIRD
omvat alle ruwe tracks met automatische categorie MEDIUM BIRD
die niet manueel gecontroleerd werden.
Alle andere rijen in de tabel zijn manueel gecontroleerde tracks.
soort | totaal | import | verhouding |
---|---|---|---|
MEDIUM_BIRD | 80304702 | 5934204 | 7.4% |
zilvermeeuw | 1996 | 941 | 47.1% |
kokmeeuw | 1370 | 491 | 35.8% |
houtduif | 1231 | 294 | 23.9% |
geen vogel | 895 | 61 | 6.8% |
schip | 668 | 161 | 24.1% |
buizerd | 584 | 293 | 50.2% |
gierzwaluw | 583 | 160 | 27.4% |
kauw | 493 | 88 | 17.8% |
grauwe gans | 491 | 96 | 19.6% |
regen | 404 | 0 | 0.0% |
kraan | 349 | 40 | 11.5% |
boerenzwaluw | 345 | 28 | 8.1% |
kleine mantelmeeuw | 323 | 166 | 51.4% |
kievit | 301 | 83 | 27.6% |
kolgans | 281 | 79 | 28.1% |
zwaluw | 274 | 35 | 12.8% |
vleermuis spec | 273 | 104 | 38.1% |
lijster | 252 | 122 | 48.4% |
eend spec | 199 | 101 | 50.8% |
zangvogel | 190 | 89 | 46.8% |
vink | 173 | 48 | 27.7% |
koperwiek | 163 | 72 | 44.2% |
veldleeuwerik | 159 | 42 | 26.4% |
wilde eend | 150 | 50 | 33.3% |
gans spec | 147 | 60 | 40.8% |
spreeuw | 143 | 30 | 21.0% |
grote meeuw | 115 | 65 | 56.5% |
aalscholver | 109 | 38 | 34.9% |
zwartkopmeeuw | 100 | 31 | 31.0% |
zanglijster | 83 | 42 | 50.6% |
holenduif | 71 | 18 | 25.4% |
vogel spec | 64 | 27 | 42.2% |
ooievaar | 57 | 13 | 22.8% |
zwarte kraai | 51 | 12 | 23.5% |
windturbine | 50 | 6 | 12.0% |
slechtvalk | 47 | 20 | 42.6% |
gewone dwergvleermuis | 46 | 3 | 6.5% |
kleine vogel | 44 | 17 | 38.6% |
bruine kiekendief | 43 | 14 | 32.6% |
smient | 41 | 14 | 34.1% |
watersnip | 37 | 2 | 5.4% |
blauwe reiger | 32 | 10 | 31.2% |
canada gans | 27 | 6 | 22.2% |
huiszwaluw | 26 | 7 | 26.9% |
havik | 23 | 11 | 47.8% |
duif spec | 22 | 7 | 31.8% |
nijlgans | 20 | 8 | 40.0% |
sperwer | 20 | 12 | 60.0% |
lepelaar | 19 | 5 | 26.3% |
voertuig | 19 | 6 | 31.6% |
gebouw | 18 | 3 | 16.7% |
graspieper | 18 | 6 | 33.3% |
kleine meeuw | 16 | 13 | 81.2% |
kramsvogel | 16 | 8 | 50.0% |
torenvalk | 16 | 4 | 25.0% |
stormmeeuw | 15 | 9 | 60.0% |
oeverzwaluw | 14 | 2 | 14.3% |
wulp | 14 | 4 | 28.6% |
grote zilverreiger | 12 | 5 | 41.7% |
boomvalk | 10 | 9 | 90.0% |
wespendief | 9 | 6 | 66.7% |
wintertaling | 8 | 2 | 25.0% |
meerkoet | 6 | 4 | 66.7% |
scholekster | 6 | 2 | 33.3% |
boomleeuwerik | 5 | 3 | 60.0% |
grote lijster | 5 | 2 | 40.0% |
balonnetje | 4 | 3 | 75.0% |
goudplevier | 4 | 2 | 50.0% |
keep | 4 | 0 | 0.0% |
krakeend | 4 | 0 | 0.0% |
reiger spec | 4 | 2 | 50.0% |
rietgors | 4 | 0 | 0.0% |
rode wouw | 4 | 0 | 0.0% |
slobeend | 4 | 1 | 25.0% |
brandgans | 3 | 0 | 0.0% |
openstaande brug | 3 | 2 | 66.7% |
rosse vleermuis | 3 | 0 | 0.0% |
witte kwikstaart | 3 | 2 | 66.7% |
bergeend | 2 | 1 | 50.0% |
grutto | 2 | 0 | 0.0% |
middelgrote vogel | 2 | 1 | 50.0% |
uil spec | 2 | 1 | 50.0% |
visarend | 2 | 2 | 100.0% |
grote zaagbek | 1 | 0 | 0.0% |
houtsnip | 1 | 1 | 100.0% |
knobbelzwaan | 1 | 1 | 100.0% |
putter | 1 | 0 | 0.0% |
raaf | 1 | 0 | 0.0% |
visdief | 1 | 1 | 100.0% |
2.2 Gestandaardiseerde tracks
De tracks bevatten ongeveer elke seconde een punt. We zetten de tracks om naar tracks met vaste tijdsintervallen. We gebruik hiervoor een lineaire interpolatie op basis van de waargenomen posities. Wanneer de originele track posities bevat met minder dan 0.9 seconde tussentijd1, dan verwijderen we beide posities. Wanneer de snelheid over de grond groter is dan 30 meter per second is, de wijziging in richting groter dan 157.5°, of de tijd tussen twee punten groter dan 5 seconden, splitsen we de tracks tussen deze twee punten. We weerhouden enkel de delen die minstens 60 seconden duren.

Figuur 2.3: Aantal ruwe tracks opgedeeld per aantal bruikbare tracks met vaste intervallen dat de ruwe track oplevert.
35.2% van de ruwe tracks blijken minstens een bruikbare track met vaste intervallen op te leveren (fig. 2.3). Gemiddeld resulteert een bruikbare ruwe track in 1.11 tracks met vaste tijdsintervallen.
2.3 Kans op bruikbare gestandaardiseerde tracks in functie van generieke kenmerken
Het standaardiseren van een individuele track gebeurt op zicht relatief snel. Het grote aantal tracks zorgt ervoor dat de volledige omzetting veel tijd vraagt. Om tijd en kosten uit te sparen, kunnen we overwegen om te starten met de ruwe tracks met voldoende potentie.
We beschouwen in eerste instantie enkel de relevante tracks. Deze voldoen aan volgende voorwaarden:
- Ofwel manuele identificatie als vogel, ofwel automatische classificatie als
MEDIUM_BIRD
. - Minimale duur van 1 minuut.
- Gemiddelde snelheid tussen 5 en 30 meter per seconde.
Vervolgens kijken we of we minstens één track met gelijke tijdsintervallen overhouden. In dat geval beschouwen de ruwe track als bruikbaar. Wegens het grote aantal relevante tracks loont het de moeite om na te gaan welke eenvoudig te berekenen kenmerken een invloed hebben om de kans om een bruikbare track op te leveren. We beschouwen volgende kenmerken:
- Verhouding tussen de oppervlakte van de convex schil (
convex hull
) en de lengte van de track. Hoe kleiner de verhouding, hoe kleiner het gebied dat de track bestrijkt in verhouding tot de lengte van de track. - Hoogteverschil tussen het hoogte en laagste punt van de track.
- Midden hoogte: het gemiddelde van de kleinste en grootste hoogte van de track.
Uit de dataverkenning kunnen we al een eerste inschatting maken van de effecten.
- Bij een lage verhouding van de oppervlakte van de convexe schil en de lengte van de track is de kans klein op bruikbare tracks (fig. 2.4 en 2.5).
- Naarmate het hoogteverschil binnen de track groter is, stijgt de kans op een bruikbare track (fig. 2.6).
- De midden hoogte vertoont een maximum rond de 300 tot 500 m (fig. 2.7). Boven 1000 m is het effect onstabiel, deels door het beperkt aantal tracks.
- Op basis van de combinatie van de verhouding en het hoogteverschil krijgen we de indruk dat beide een ondergrens vertonen (fig. 2.8).
- De combinatie van verhouding en midden hoogte lijkt een optimale gebied te suggereren bij hoge verhouding en midden hoogte onder de 750 m (fig. 2.9).
- De combinatie van verhouding en midden hoogte lijkt een optimale gebied te suggereren bij een midden hoogte onder 750 m en een hoogteverschil boven 100 m (fig. 2.9).
We voeren deze analyse uit op alle relevante tracks die we gestandaardiseerd hebben. In eerste instantie hebben we een aselecte set van relevante tracks gestandaardiseerd die de beschikbare variabiliteit van de drie kenmerken volledig dekt. Deze set liet toe om een eerste analyse uit te voeren. In tweede instantie hebben we ons beperkt tot de relevante tracks met een verhouding groter dan 1 en een hoogteverschil van groter dan 10 m. Omdat we relatief weinig tracks op lage hoogte hebben, zijn we in eerste instantie met deze tracks gestart. De grootte van de punten in de figuren is relatief ten opzicht van het aantal gestandaardiseerde tracks met die kenmerken. De zone met grotere punten geeft inzage in het verloop van de standaardisatie. Momenteel hebben we van de 5938434 relevante tracks 22.5% gestandaardiseerd. Dit leverde 171791 bruikbare gestandaardiseerde tracks op.

Figuur 2.4: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. de verhouding van de oppervlakte van de convex hull en de lengte van de track.

Figuur 2.5: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. de de oppervlakte van de convex hull en de lengte van de track.

Figuur 2.6: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. het hoogteverschil van de track.

Figuur 2.7: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. de hoogte in het midden van het laagste en het hoogste punt van de track.

Figuur 2.8: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. de verhouding van de oppervlakte van de convex hull en de lengte van de track en het hoogteverschil van de track.

Figuur 2.9: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. de verhouding van de oppervlakte van de convex hull en de lengte van de track en de middenhoogte van een track.

Figuur 2.10: Aandeel bruikbare tracks i.f.v. het hoogteverschil van de track en de middenhoogte van de track.
In fig. 2.11 geven we de voorspelde kans op een bruikbare track weer in functie van de verhouding tussen de oppervlakte van de convexe schil en de lengte van de track, het hoogteverschil en de midden hoogte van de track. We hebben de hoogste kans op een bruikbare track wanneer de verhouding tussen 25 en 1000 is, het hoogteverschil minstens 10 m is en de midden hoogte onder de 800 m blijft.

Figuur 2.11: Voorspeld aandeel bruikbare tracks i.f.v. de verhouding van de oppervlakte van de convex hull en de lengte van de track, het hoogteverschil van de track. Opgesplitst volgens de middenhoogte van de track.
in de praktijk vaak minder dan 0.1 seconde↩︎
Onkelinx, T. & Carmen, R. (2024). 10.21436/inbor.114415092