Gedaan met laden. U bevindt zich op: INO faalt met Paul Iske: Waarom je moet falen om te slagen Inspiratie

INO faalt met Paul Iske: Waarom je moet falen om te slagen

Zaken lopen nooit (helemaal) hoe je het had verwacht of gepland. En dus mislukt er wel eens iets, geheel of gedeeltelijk. Natuurlijk is het de job van ons allemaal om dat te managen, maar er is altijd van alles wat we niet weten, niet hadden verwacht, waren vergeten, hadden gehoopt dat anders zou lopen etc. Zelfs binnen de Vlaamse Overheid falen initiatieven soms. En uit dat falen is een hoop te leren, maar dat durven we (persoonlijk en als organisatie) niet altijd, laat staan er onze lessen uit te trekken. 

Op 25 oktober mochten we professor Paul Iske van het ‘Instituut Voor Briljante Mislukkingen’ verwelkomen in ons INO-midden om ons te bewust te maken dat ‘durven’ leren en delen van gefaalde pogingen, ze juist briljant en waardevol maken (voor onszelf en de ander). 

“Van fouten leer je zoveel"

Paul Iske van het Instituut van Briljante Mislukkingen

Paul’s grote drijfveer is het kweken van begrip voor de complexiteit van innoveren en ondernemen, ook (of zeker) bij de overheid. Hij wijst ons op het belang van (gezamenlijke) experimenten en de noodzaak om risico’s te accepteren en te leren van ervaringen met projecten die niet de uitkomst hebben opgeleverd die vooraf was gepland. De kans op een succes is immers zoveel kleiner dan op een mislukking. Durven we anders kijken naar onze mislukkingen? Durven we ons falen ook te delen met de buitenwereld en er iets van leren? Durven we het succes te zien in onze (in eerste opzicht) mislukking?

“Van fouten leer je zoveel, als je je niet laat verblinden door de angst en schaamte die aan mislukking kleven.” aldus Paul. Er zijn niet alleen kosten aan een falen verbonden, maar zeker ook faalopbrengsten. Het zichtbaar maken van de valkuilen zorgt voor herkenning voor een volgende keer en daardoor dus een uitgespaarde faalkost in de toekomst. Zeker wanneer je dit koppelt aan het idee van Learning Before Doing (waarbij je expliciet van te voren bekijkt wat er fout zou kunnen gaan en zo de zwakke schakels identificeert) stijgen de faalopbrengsten gevoelig Om daar te komen moet de mindset en misschien zelfs taal veranderen, het zichtbaar maken van falen, het vieren van falen, enz.

“Geef een organisatie ruimte voor fouten, anders ontstaat er georganiseerde domheid.”
PI

Paul Iske

Leren van mislukkingen aan de hand van 16 archetypen

Uit de verzameling van gefaalde initiatieven zijn een aantal universele lessen te trekken, zaken die regelmatig voorkomen. Paul heeft deze ondergebracht in 16 archetypes van mislukkingen, wat als instrument kan dienen om ex ante of tijdens het project zelf bepaalde valkuilen te identificeren. Deze archetypes passen perfect in het concept ‘forward failing’. Forward failing is zoveel als leren van falen of mislukkingen en toch succes boeken. Dat houdt ook in patronen herkennen in processen, reflectief omgaan met processen, durven stappen terugzetten, zaken aanpassen en weer verder gaan.

Ook ontwikkelde Iske de BriljanteMislukking (BriMi)-score, waarbij de formule VIRAL wordt toegepast. De letters staan voor Visie, Inspiratie, Risicomanagement, Aanpak en Leeropbrengst. De projecten met een voldoende hoge BriMi-score zijn verzameld op een online kennis- en leeromgeving(opent in nieuw venster) waar mensen op een eenvoudige manier de meest relevante aspecten van hun ervaringen kunnen delen, maar waarin het ook aantrekkelijk is om op zoek te gaan naar kennis van anderen. En er kunnen best nog Belgische voorbeelden bij, toch?!

De toekomst van falen ziet er rooskleurig uit

We kregen eerder al het idee dat falen en mislukken een boeiend thema is met veel groeipotentieel binnen innovatieprojecten in de Vlaamse Overheid en hebben in het voorjaar in een kleinere groep al eens geprobeerd van elkaars falen te leren Nu is er nog meer animo. Niet enkel in ons team maar, zoals op de bijeenkomst bleek, ook in het netwerk zelf. Ongetwijfeld krijgt dit een INO-staartje en werken we verder rond het zichtbaar maken, vieren, herkennen en leren van falen (in een veilige omgeving). Hou zeker onze website en nieuwsbrief in het oog voor het vervolg.

Meer info

Als je meer wil weten over het Instituut Voor Briljante Mislukkingen kan je terecht op de website(opent in nieuw venster) of koop het boek(opent in nieuw venster).

Met vragen, suggesties of concrete praktijkvoorbeelden m.b.t. leren van falen, kun je terecht bij het INO-team via ino@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).