Centraal inschrijvingsregister: wijzigingen in beheer
In maart 2024 ging het centraal inschrijvingsregister (CIR) live. Kandidaat-huurders voor een sociale woning en woonmaatschappijen werken via dit centrale register voor de inschrijving. Als lokaal bestuur krijgt u mogelijks ook vragen van kandidaten. Daarom informeren we u graag over de verbeteringen aan het beheer en de werking van het CIR die we de voorbije maanden doorvoerden en zullen blijven doorvoeren.
We verbeterden de beheersstructuur samen met onze partners, zoals de nieuwe technische partner, de softwareleveranciers, de koepel Initia en de vertegenwoordigers van woonmaatschappijen. Het beheer van het CIR gebeurt nu via een stuurgroep, een functionele werkgroep met vertegenwoordigers uit de woonmaatschappijen en een intern stakeholderoverleg binnen Wonen in Vlaanderen. U ziet hoe deze zich verhouden op de afbeelding.
De helpdeskwerking die er al was van bij de start, versterken we. Zo kunnen we samen met de technische teams tegelijk werken op dossiers deblokkeren en nieuwe functionaliteiten ontwikkelen.
Samen met alle stakeholders kwamen we tot de ‘roadmap’ van nieuwe of aangepaste functionaliteiten waar we in 2025 op inzetten. Naast nieuwe functionaliteiten ontwikkelen, werken we het komende jaar ook aan ‘refactoring’. Dit betekent dat er veranderingen zullen gebeuren aan de fundamenten van het CIR, die de gebruikservaring optimaliseren voor alle gebruikers.