Digitale aanvraag conformiteitsattest via het Vlaams formulierenloket
Vanaf 1 september 2025 kunnen lokale besturen kiezen om via het formulierenloket van Wonen in Vlaanderen digitale aanvragen van conformiteitsattesten te activeren voor inwoners van hun gemeente. Deze functionaliteit is volledig kosteloos en vormt een uitbreiding op het bestaande digitale aanbod zoals het Vlaamse kotlabel en de huursubsidie/huurpremie.
Gemeenten beslissen autonoom of ze deze dienst activeren voor hun inwoners. De toepassing is ontworpen met het oog op gebruiksvriendelijkheid en administratieve vereenvoudiging.
Integratie met VLOK
Een belangrijke troef is de koppeling met VLOK (Vlaams Loket Woningkwaliteit). Hierdoor kunnen gemeentelijke dossierbeheerders de aanvragen vlot verwerken binnen de bestaande werkwijze. De digitale aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar VLOK, waar het dossier verder wordt opgevolgd en afgehandeld.
De functionaliteit voorziet bovendien ook in een digitale communicatiestroom naar de aanvrager en/of verhuurder, die via het portaal zijn of haar aanvraag verder kan opvolgen, eventueel bijkomende vragen beantwoorden en de finale beslissing raadplegen.
Meer informatie en ondersteuning
- Meer informatie over het conformiteitsattest
In de rubriek van de instructiefilmpjes kunt u in één oogopslag zien hoe eenvoudig het is om een aanvraag digitaal in te voeren. - Meer informatie over hoe u deze digitale aanvraagmogelijkheid als lokaal bestuur invoert(opent in nieuw venster)
Als u de digitale aanvraagmogelijkheid al aanbiedt voor het Vlaamse kotlabel, dan kunt u via de VLOK parameters deze mogelijkheid ook aanvinken voor het conformiteitsattest en onmiddellijk van start gaan. - Na de pilootgroep van 5 september 2025 stellen we ook de demo van de digitale aanvraagmogelijkheid en de verwerking in VLOK (Vlaams loket woningkwaliteit) ter beschikking.
Heeft u nog bijkomende vragen, neem dan gerust contact op met woningkwaliteit.centraal@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).