Gedaan met laden. U bevindt zich op: Impulsprogramma

Impulsprogramma

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zet sterk in op de bereikbaarheid van de Vlaamse zeehavens. Samen met Lantis en de havenbedrijven Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port lanceerde het departement twee oproepen rond het ondersteuningsprogramma ‘Versnelling modal shift’. Het doel is om het intermodaal aanbod van en naar de Vlaamse havens te verbeteren.

Tussen 11 januari en 14 maart 2022 vond de eerste oproep plaats. Uit de 9 projectconsortia die zich kandidaat stelden, werden 5 projectvoorstellen rond corridorshuttles geselecteerd. Tussen 7 september en 3 november 2023 organiseerden de projectpartners een tweede call. Uit de 6 kandidaten werden er uiteindelijk twee geselecteerd. Meer informatie over projectvoorstellen vindt u onderaan deze pagina.

Ondersteuningsprogramma

Het ondersteuningsprogramma ‘Versnelling modal shift’ bevat een tijdelijk en uitdovend pakket van financiële ondersteuningsmaatregelen voor de binnenvaartsector van 1 januari 2022 tot 31 december 2025.

Het Departement MOW, Lantis en de havenbedrijven zetten sterk in op de bereikbaarheid van de Vlaamse zeehavens. Concreet willen ze de containerbinnenvaart stimuleren door betrouwbare en aantrekkelijke binnenvaartproducten van en naar de Vlaamse zeehavens te promoten.

Het doel van dit ondersteuningsprogramma bestaat erin om de afhandeling van de containerbinnenvaart aan de maritieme kaaien betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de haven te verminderen. Het gaat telkens om samenwerkingsprojecten (corridor-shuttles en terminal-hub shuttles) op de belangrijkste vaarroutes van en naar de haven van Port of Antwerp-Bruges:

  • corridor Albertkanaal
  • corridor Zuid- en Centraal-Nederland
  • corridor Brussel-Schelde
  • corridor Gentse Kanaalzone

Goedgekeurde projectvoorstellen

Inlandterminals en barge-operators beschikken afzonderlijk vaak over onvoldoende volume voor regelmatige directe aanlopen naar één maritieme terminal in Antwerpen. De deelnemende terminals zullen nu regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen maritieme terminals en inlandterminals die langs dezelfde corridor gelegen zijn. In elke samenwerking worden containers gebundeld op één ‘corridorschip’ of een combinatie van een duwboot en een duwbak op de verschillende vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

5 goedgekeurde projectvoorstellen na eerste oproep

Tussen 11 januari en 14 maart 2022 konden kandidaten projectvoorstellen indienen. 9 projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden 5 projectvoorstellen rond nieuwe corridorshuttles geselecteerd.

Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 2 671 959,95 subsidies beschikbaar gemaakt.

Corridor

Project

Deelnemende inland terminals

Albertkanaal

AnGeL (Antwerpen-Genk-Luik)

  • Haven Genk
  • Trilogiport – Hermalle-sous-argenteau
  • Liège Container Terminal - Renory

Gentse Kanaalzone

North Sea Port shuttle (PSA)

  • 3MCT
  • Stukwerkers

Gentse Kanaalzone

North Sea Port shuttle (DP World)

  • DFDS
  • Stukwerkers

Brussel-Zeekanaal

Corridor Brussel-Zeekanaal: Brussel-Willebroek

  • TCT Willebroek
  • TTB Brussel
  • Van Moer Vilvoorde

Maas Corridor / Zuid-Nederland

Shuttle Maascorridor Nijmegen-
Alblasserdam

  • BCTN Alblasserdam
  • BCTN Nijmegen

2 goedgekeurde projectvoorstellen na tweede oproep

Tussen 7 september en 3 november 2023 konden kandidaten projectvoorstellen indienen. 6 projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden 2 projectvoorstellen rond nieuwe terminal-hub shuttles geselecteerd: ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ en ‘Flanders Container Corridor’.

Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 713.415 subsidies beschikbaar gemaakt.

Extra informatie over de projectvoorstellen: