Gedaan met laden. U bevindt zich op: Minimale levering van elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft

Minimale levering van elektriciteit voor wie Prepaid en exclusief nachttarief heeft

Als u klant bent bij de netbeheerder en voor elektriciteit betaalt via Prepaid (vroeger ‘budgetmeter’), kunt u tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering elektriciteit aanvragen om uw woning te verwarmen.

Voorwaarden

  • U bent klant bij de netbeheerder Fluvius, en betaalt voor uw elektriciteitsverbruik via Prepaid.
  • U hebt exclusief nachttarief.
  • U verwarmt op elektriciteit.
  • Het OCMW in uw woonplaats biedt een minimale levering elektriciteit aan tijdens de winterperiode.

Het OCMW kan ook voorwaarden bepalen aan het geven van de financiële steun (de opladingen), bijvoorbeeld:

  • het opstarten van budget- en/of schuldhulpverlening;
  • het afbetalen van de openstaande schuld;
  • maatregelen om het energiegebruik te verlagen (bijvoorbeeld Mijn Energiescan laten uitvoeren);
  • het uitvoeren van een oplading buiten de winterperiode met als doel om voor de volgende winterperiode een reserve te hebben;
  • de terugbetaling van een gedeelte van het toegekende bedrag.

Procedure

Er zijn 2 mogelijkheden om de minimale levering voor elektriciteit aan te vragen:

  1. U neemt contact op met het OCMW in uw gemeente
    U vraagt best eerst of het OCMW in uw gemeente een minimale levering voor elektriciteit aanbiedt. Zo ja, dan kunt u een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt uw aanvraag en laat u weten of u in aanmerking komt.
  2. Het OCMW neemt contact op met u
    Doorheen de winterperiode brengt de netbeheerder de OCMW’s in iedere gemeente wekelijks op de hoogte van klanten die het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Het OCMW neemt contact met u op en vraagt of u een minimale levering voor elektriciteit wilt. Zo ja, dan kunt u een aanvraag indienen. Het OCMW onderzoekt uw aanvraag en laat u weten of u in aanmerking komt.

Naar de afspraak met het OCMW neemt u de volgende bewijsstukken mee:

  • uw identiteitskaart;

  • het EAN-nummer van uw (digitale) meter. Dit vindt u op de meter zelf. Een EAN-nummer begint altijd met 54 en is 18 cijfers lang.

  • een bewijs van inkomsten van alle gezinsleden (bijvoorbeeld loonfiches, attesten van uitkering, rekeninguittreksels...);

  • een bewijs van uw vaste kosten (huur, water, energie, internet, verzekeringen,...);

  • de contactgegevens van uw schuldbemiddelaar, als u die hebt.

Na de goedkeuring laadt het OCMW iedere 14 dagen een bedrag voor u op, op uw digitale meter. U hoeft verder niets te doen.

Tussenkomst

De hoogte van de tussenkomst is afhankelijk van:

  • het tarief bij de netbeheerder en het sociaal tarief voor energie tijdens de laatste 3 maanden van het jaar;
  • het type woning waarin u woont;
  • of u beschermd afnemer bent of niet (dat bent u als het sociaal tarief voor energie krijgt).

Voor gewone afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2025:

  • voor een appartement: 94,77 euro per halve maand;
  • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 133,77 euro per halve maand;
  • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 160,77 euro per halve maand.

Voor beschermde afnemers is het bedrag vanaf 1 november 2025:

  • voor een appartement: 78,77 euro per halve maand;
  • voor een rijhuis of hoekhuis (maximaal 2 open gevels): 112,77 euro per halve maand;
  • voor een vrijstaand huis of een huis met meer dan 2 open gevels: 135,77 euro per halve maand.

De bedragen voor de volgende winterperiode 2026-2027 worden in oktober 2026 bekend gemaakt.

Veelgestelde vragen