Dodehoekspiegel

Door de dodehoekspiegel wordt de ruimte rond de vrachtwagen beter zichtbaar voor de chauffeur en verhoogt de veiligheid voor andere weggebruikers. Ondanks het verplichten van de dodehoekspiegel op vrachtwagens, tellen we nog jaarlijks verschillende dodelijke dodehoekongevallen.

Spiegelafstelplaats

De Vlaamse overheid helpt bij het goed afstellen van de spiegels door op allerlei plaatsen in Vlaanderen zogeheten spiegelafstelplaatsen aan te (laten) aanleggen.

Een spiegelafstelplaats is een hulpmiddel dat door middel van getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats de verplichte zichthoeken van de spiegels laat zien. Via een instructiebord weet de chauffeur welk vak in welke spiegel zichtbaar moet zijn. Zo’n afstelling is individueel bepaald, afhankelijk van de lengte, zithouding en ervaring van de chauffeur. Voor de duidelijkheid: niet de werkgever is verantwoordelijk voor goed afgestelde spiegels, maar de chauffeur zelf, net zoals in een personenauto.

Instructies

U rijdt met uw vrachtwagen recht tussen de opstellijnen. Wanneer u tussen de gele lijnen bent, stopt u ter hoogte van het aangegeven bord. Het is hierbij ook belangrijk dat u in de juiste positie zit, stoel op juiste hoogte en afstand. U volgt dan het instructiebord dat aangeeft in welke spiegel u welk vlak moet zien. Indien u de spiegels op deze manier correct zet, is uw dode hoek het kleinst.

Spiegelafstelplaatsen in Vlaanderen

West-Vlaanderen

  • Luchthaven Oostende
    Vlak voor het hoofdgebouw aan de rechter kant (loskades)
  • Gheeraert Transport Zedelgem
    Autobaan 10, afrit Loppem (E40)
  • Haven Zeebrugge
    Ter hoogte van de hoek Kustlaan-Isabellalaan
  • Transportcentrum LAR Menen
    Afrit LAR Rekkem E 17, parking 4

Oost-Vlaanderen

  • Collitax bvba (linkeroever haven Gent)
    havennummer : 8000A
    Finlandstraat 1, Evergem, gelegen aan de R4
  • Terreinen Grensinspectiepost (linkeroever Haven Antwerpen)
    St-Antoniusweg (bereikbaar via Liefkenshoektunnel)
  • Snel Logistic Solutions Deinze
    E3 Laan 62, Deinze tussen N494 en N35 ter hoogte van E17
  • Internationaal transport Gilbert De Clercq Temse
    Kapelanielaan 8 Temse ter hoogte van N16, nabij E 17
  • Transport Macharis
    Bosveld 24 Hoogveld J, 9200 Dendermonde (ter hoogte van N41 en N17)

Antwerpen

  • H.Essers Wilrijk
    Terbekenhofdreef 19B, te bereiken vanaf de A12 (Boomsesteenweg)
  • Nike site Laakdal
    Distributiecentrum gelegen aan de inland terminal, te bereiken via de E313
  • DBT Bulktransport Kalmthout
    Magermanse Heide 11 Nieuwmoer, zijstraat N133
  • Vervoer Verbessem Kontich (Waarloos)
    Herman De Nayerstraat 6 Waarloos, ter hoogte van de N1
  • BASF Antwerpen
    Scheldelaan 600, parking aan de overkant van de PSA Noordzee Terminal
  • Haven Antwerpen
    Kempisch dok Antwerpen, thv Kempenstraat en thv Asiabrug
  • V&V truckcleaning center Puurs
    Brabantstraat 12 Puurs, ter hoogte van N16, dicht bij A12

Limburg

  • N702 Hasselt - Genk
    N 702 (Boudewijnlaan), vanuit Genk richting Hasselt, kilometerpaal 9.1, ter hoogte van de weegbrug
  • GOBO Transport Lanaken
    Europark 26 Lanaken, tussen N77 en N78
  • Alders Transport Overpelt
    E. Vlieberghlaan 8, industriepark Overpelt, ter hoogte van N715, N74, N790, N71

Vlaams-Brabant

  • Ninatrans
    Geldenaaksebaan 489, Heverlee ter hoogte van N26 (afrit Haasrode E40)
  • Wambacq - Peeters (groep Van Moer) Zellik
    Isidoor Crockaertstraat 25 Asse ter hoogte van N 9
  • Brucargo Zaventem
    Ter hoogte van het Shell station

Voorwaarden voor het inrichten van een spiegelafstelplaats

  1. Bereikbaarheid en toegankelijkheid
    De spiegelafstelplaats moet vlot bereikbaar zijn voor vrachtwagens en de infrastructuur moet toelaten om vlot af en op de spiegelafstelplaats te rijden, zonder te hinderen of grote manoeuvres uit te voeren. De spiegelafstelplaats moeten verder toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor vrachtwagens vreemd aan het bedrijf.
  2. Ligging
    De spiegelafstelplaats moet gelegen zijn op een plaats waar voldoende vrachtvervoer komt. Het is niet de bedoeling de vrachtwagens te laten omrijden om gebruik te kunnen maken van de spiegelafstelplaats. Uit ervaringen in het buitenland blijkt dat dit niet werkt en dat er geen gebruik gemaakt wordt van dergelijke infrastructuur. In eerste instantie willen wij de spiegelafstelplaats zoveel mogelijk positief lokaliseren. Wij proberen te vermijden de spiegelafstelplaats aan te leggen bij bv. een weegbrug, e.d. De bedoeling is hiermee de verkeersveiligheid te verhogen en dat kan enkel indien er veel gebruik van gemaakt wordt.
  3. Aantal vrachtwagens
    Er moeten voldoende vrachtwagens in de nabijheid passeren/aanwezig zijn. Het is onmogelijk hierop een cijfer te plaatsen, gezien andere factoren zoals ligging en spreiding eveneens een grote rol spelen.
  4. Spreiding
    Vanuit de Vlaamse overheid zullen wij trachten de 20 spiegelafstelplaatsen te spreiden over heel Vlaanderen, rekening houdend met de andere voorwaarden.
  5. Overeenkomst
    De aanvragers moeten bereid zijn een overeenkomst te ondertekenen met de Vlaamse overheid. Deze overeenkomst omvat het kosteloos ter beschikking stellen van het terrein, afspraken rond toegankelijkheid (dagen, uren, enz), afspraken rond verantwoordelijkheden en de minimale duur van de spiegelafstelplaats. Dit laatste om te voorkomen dat het terrein bv. 2 weken na de aanleg van een spiegelafstelplaats een andere bestemming krijgt.