Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gebruikersgroep MAGDA Documentendienst: maak kennis met de nieuwigheden

Gebruikersgroep MAGDA Documentendienst: maak kennis met de nieuwigheden

Nieuwsbericht
5 juni 2023

Op donderdag 8 juni vond een online gebruikersgroep van de MAGDA Documentendienst plaats.  Hierbij werden de nieuwigheden toegelicht, en dat zijn er in deze periode heel wat. Er werd ook nog even vooruitgekeken naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen, en gepeild naar de interesse daarin. De volgende gebruikersgroepen zullen in de MAGDA Nieuwsbrief worden aangekondigd.

Wat is er nieuw?

Voor gebruikers van de API is het voortaan mogelijk om automatisch alsnog een papieren brief te laten versturen indien een bericht in de eBox na een bepaald aantal dagen nog steeds ongelezen is. Deze optie is beschikbaar op het moment van verzending en biedt de mogelijkheid om een termijn naar keuze van 1 tot 30 dagen in te stellen. Met deze nieuwigheid willen we verder bijdragen tot het maximaal elektronisch verzenden via de eBox, maar met aandacht voor het feit dat belangrijke berichten de bestemmeling zeker moeten bereiken.

In de komende weken en maanden worden nog verschillende nieuwigheden gelanceerd:

  • Verzendstatistieken en rapporten worden voor alle afnemers van de Documentendienst ter beschikking gesteld. Zowel afnemers van de API als van MAGDA Online zullen via MAGDA Online hun verzendstatistieken kunnen raadplegen.
  • Gebruikers van de API zullen binnenkort papieren verzendingen kunnen versturen door enkel een INSZ- of KBO-nummer op te geven, een mogelijkheid die via MAGDA Online al langer bestaat. De brief wordt dan naar het officiële adres van de bestemmeling gestuurd. Dit vereist wel de nodige juridische machtigingen.
  • We werken aan een gestandaardiseerd, digitaal ondertekend PDF-bewijs van verzending naar de eBox. Dit kan dan bijvoorbeeld toegevoegd worden aan het dossier in geval van juridische geschillen.
  • Bpost stelt een track&trace API ter beschikking om de afgifte- en ontvangstbewijzen in PDF-formaat en track&trace informatie van nationale aangetekende zendingen te kunnen opvragen. Onze printpartner is bijna rond met de integratie en we verwachten dit na de zomer aan te kunnen bieden.

Nog niet vertrouwd met de Documentendienst?

Maakt u nog geen gebruik van de MAGDA Documentendienst en wilt u graag meer weten over de mogelijkheden? We organiseren regelmatig online introductiesessies(opent in nieuw venster) waarvoor u vrijblijvend kunt inschrijven. De volgende sessie staat gepland op 6 juli. De mogelijkheden van de Documentendienst en de beide opties om er gebruik van te maken, via een softwarekoppeling (API) of via MAGDA Online, worden uitgebreid toegelicht en we beantwoorden graag al uw vragen.