Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijsspiegel 2025 brengt de onderwijskwaliteit in beeld na een jaar doorlichten Nieuws

Onderwijsspiegel 2025 brengt de onderwijskwaliteit in beeld na een jaar doorlichten

Nieuwsbericht
13 mei 2025

Vandaag, 13 mei 2025, stelde de onderwijsinspectie haar jaarverslag voor. In een volle zaal met actoren uit het volledige onderwijsveld.

Wat leren we uit doorlichtingen tijdens het schooljaar?

Ieder jaar rapporteert de onderwijsinspectie over wat ze ziet tijdens de doorlichtingen van het voorbije schooljaar in de Onderwijsspiegel.

Dit jaar? Scholen doen het opnieuw goed op vlak van visie, strategie en organisatiebeleid. Maar opnieuw geen hoge punten als het gaat over de doorvertaling hiervan naar de klasvloer. Ook bij de leerlingenbegeleiding wringt het schoentje: er is nog te weinig aandacht voor een preventieve aanpak en de brede basiszorg.

De Onderwijsspiegel toont dat duidelijke keuzes en samenwerking het verschil maken. Door in te zetten op hoge verwachtingen, sterke didactiek en professionalisering kunnen alle onderwijsactoren samen de onderwijskwaliteit verder verbeteren.
KB

Katrien Bonneux

Inspecteur-generaal

Vier richtingwijzers

De Onderwijsspiegel valt in herhaling. De bevindingen bevestigen niet alleen de resultaten van voorbije Onderwijsspiegels, maar ook de resultaten van andere (internationale) onderzoeken en de Vlaamse toetsen.

In de Onderwijsspiegel staan 4 richtingwijzers geformuleerd:

  1. Stel hoge verwachtingen. Geloof in het groeipotentieel van elke leerling en neem dit als vertrekbasis.
  2. Werk aan een doelgerichte aanpak met oog voor effecten. Stel prioriteiten en volg de gemaakte keuzes op tot in de klas.
  3. Investeer in duurzame professionalisering op maat van het schoolteam en een lerende cultuur. Kies voor kwaliteitsvolle nascholingen en ga voor een evidence-informed aanpak.
  4. Zorg voor een samenwerking met partners, ouders en leerlingen. Een sterk partnerschap tussen scholen, CLB, leersteuncentra, pedagogische begeleidingsdiensten én welzijnspartners is essentieel. Ook ouders en leerlingen kunnen nog meer betrokken worden bij de schoolpraktijk.

Nieuw dit jaar: 2 praktijkgerichte publicaties

Nieuw dit jaar zijn twee praktijkpublicaties voor de schoolteams van het basis- en secundair onderwijs. Hiermee wilt de onderwijsinspectie een inspirerende rol opnemen.