Bachelier en Droit
ECOLE SUPERIEURE DES AFFAIRES
ODB-1002540
op: 18 november 2022
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
- Vlaams opleidingskrediet
Aantal studiepunten: 180
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://esa-namur.be/droit/opent in nieuw venster
Doelgroep
Volwassen studenten : Hoger onderwijs van het korte type
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Opleidingskrediet: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan je volgen met Vlaams opleidingskrediet. Hou er wel rekening mee dat als u hooggeschoold bent (graduaats-, bachelor- of masterdiploma), u deze opleiding enkel mag volgen als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 2
Als u geen diploma hoger onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan de helft van het factuurbedrag, met een maximum 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Dit gedeelte heeft tot doel de student in staat te stellen, met inachtneming van de ethische regels van de advocatuur, overeenkomstig het bijgevoegde beroepsprofiel en rekening houdend met zijn opleidingsniveau, de theoretische, technische en methodologische vaardigheden te verwerven met betrekking tot
• het aanleggen, organiseren, bewaren, presenteren en routinematig opvolgen van dossiers met betrekking tot de toepassing van wetten, decreten en reglementen in het kader van situaties die worden gekenmerkt door standaard juridische problemen waarmee personen, bedrijven, openbare diensten en verenigingen worden geconfronteerd;
• onderzoek en verificatie van gegevens in overeenstemming met de rechtsbronnen, hun hiërarchie en hun procedures,
• de raadpleging van wetten, decreten en richtlijnen - Belgisch, Europees en internationaal - maar ook van doctrine en rechtspraak,
• de analyse en eventueel de oplossing van concrete situaties en dit in overeenstemming met de haar gegeven mandaten,
• de uitoefening van administratieve, fiscale en sociale verantwoordelijkheden,
• communicatie Management.
Communiceren: luisteren, informeren, adviseren zowel intern als extern:
• Het toegankelijk maken van de exploitatie van juridische gegevens omwille van de popularisering;
• Presenteren van de meest geschikte beredeneerde oplossingen in recht en/of management;
• Zorg voor de interface tussen de verschillende gesprekspartners;
• Oefen diplomatieke observatie, empathie en actief luisteren.
Mobiliseer de kennis en knowhow eigen aan de Bachelor of Laws:
• Pas juridische basisprincipes en ethische regels toe die specifiek zijn voor het beroep
• legaal;
• Juridisch onderzoek doen naar verschillende vormen van media;
• Gebruik juridische terminologie in het Frans en in minstens één andere taal;
• blijk geven van beheersing van de concepten van de sociaal-economische sfeer, het functioneren van de Vennootschap en de sociale verantwoordelijkheid van deze laatste integreren;
• Gebruik IT-tools;
• Schrijf en controleer elk document of brief met betrekking tot de dagelijkse activiteiten van het bedrijf.
Analyseer de gegevens die nuttig zijn voor het uitvoeren van zijn missie door een systemische aanpak te hanteren:
• haar optreden situeren in de context van feiten, sociaal-economische en politieke instellingen en het betrokken publiek;
• De verschillende aan de orde gestelde juridische vragen richten, analyseren en vergelijken met de juiste rechtsbronnen;
• zoeken en ontwikkelen van de meest geschikte beredeneerde oplossingen in recht en/of management;
• Ontwikkel een geest van synthese;
• Werk de informatie bij, controleer de relevantie ervan in een bepaalde context.
Organiseer: structureer, plan, coördineer en beheer de acties en taken met betrekking tot uw missie rigoureus:
• Zelfstandig zorgdragen voor het onderhoud, de opvolging en de voltooiing van dossiers met betrekking tot juridische en/of beheerskwesties;
• Werk organiseren om deadlines te halen;
• Prioriteiten bepalen;
• Leid een team en stimuleer samenwerkingen binnen de dienst of afdeling.