Gedaan met laden. U bevindt zich op: Basisopleiding begeleider individueel maatwerk

Basisopleiding begeleider individueel maatwerk

Opleidingsverstrekker

GROEP MAATWERK

Registratienummer

ODB-1002602

Geregistreerd

op: 10 februari 2023

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 35 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://ledenzone.groepmaatwerk.be/vormingenopent in nieuw venster

Doelgroep

Deze basisopleiding richt zich tot toekomstige begeleiders binnen individueel maatwerk.

Doelpubliek:

 Maatwerkcoaches die een extra willen toevoegen aan hun carrière.
 Jobcoaches GOB’s en actoren uit diverse tendertrajecten die gericht zijn op werkplekleren.
 HR-Professionals.
 Medewerkers sociale diensten maatwerkbedrijven.
 Toekomstige begeleiders individueel maatwerk uit het reguliere circuit.

Deze basisvorming legt zowel de focus op het coachen van de maatwerker als het ondersteunen van de werkgever/collega’s (Supported Employment). Het kader voor deze begeleiding is het ondersteuningsplan individueel maatwerk gebaseerd op de 5 A’s (arbeidsinhoud, -verhoudingen, -omstandigheden, -voorwaarden en -organisatie).

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

  • Verhoogde tegemoetkoming 1

    Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.

Inhoud van de opleiding

Lesthema’s:

Introductie individueel maatwerk / sociale wetgeving (1 dagdeel)
A. Individueel maatwerk: context & situering, loonpremie, begeleidingspremie, overgangsmaatregelen
B. Bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM): soorten en aanvraagprocedure
C. Redelijke aanpassingen (anti-discriminatiewetgeving)

Supported Employment (1 dagdeel)
A. Kader van Supported Employment aangevuld met generalistische kijk.
Supported Employment is een visie en model dat ingezet wordt in het reguliere arbeidscircuit. Het principe Place-Train-Maintain en Progress, vormde de basis voor het ‘werkplekleren’ en past perfect in het streven naar zo inclusief mogelijke werkvloeren.
De generalistische kijk zorgt voor actieve deelname aan het begeleidingstraject, inzetten op dialoog over de keuzemogelijkheden met zicht op realiseerbaarheid en consequenties.
B. Coachingsmodellen : Systemisch coachen en krachtgericht verbinden

Actief intrainen van communicatieve softskills (2 dagdelen)
We trainen essentiële communicatieve softskills in aan de hand van rollenspelen. Dit gebeurt op basis van eigen en opgelegde casussen.
 Actief luisteren (LSD)
 Doel loslaten
 Contact maken
 Matchen (spiegelen)
 Erkenning geven
 Doorvragen
 Samenvatten
 Coachen

Sociale wetgeving / Extern netwerk (1 dagdeel)
A. Sociale wetgeving:
 Arbeidsongeschiktheid in de private sector (algemene principes primaire arbeidsongeschiktheid/invaliditeit, uitkering, verlof, rol van de adviserend arts en controlearts)
 Re-integratie (formeel re-integratietraject volgens de Codex Welzijn op het Werk, informele re-integratie, gedeeltelijke werkhervatting tijdens arbeidsongeschiktheid, rol van de terug-naar-werk-coördinator, de preventie-adviseur arbeidsarts)
 Tijdskrediet, loopbaanonderbreking en thematische verloven
B. Extern netwerk hulporganisaties (OCMW, CGG, CAW,…)/sociale kaart

Arbeidsbeperking (1 dagdeel)
 VR experience licht verstandelijke beperking
 Ijsbergmetafoor
 Gevaar van overschatting bij personen met een ontwikkelingsstoornis
 Definitie psychische kwetsbaarheid (draagkracht – draagbalk)

Opstellen van het ondersteuningsplan ahv de 5 A’s (1/2 dagdeel)
A. Opmaak ondersteuningsplan:
 * In kaart brengen van de 5A's van arbeid (arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsorganisatie, arbeidsverhoudingen, arbeidsomstandigheden)
 * Opmaak bedrijfsprofiel ahv 5 A’s
 * Opmaak persoonsprofiel individueel maatwerker ahv 5 A’s
 * ...
B. Betrokkenheid werknemer bevragen
C. Zicht krijgen op mogelijkheden werknemer

Voorstelling en intrainen van gespreksmethodieken (1/2 dagdeel)
Via een gespreksmethodiekencafé kunnen cursisten kennismaken met verschillende gesprekmethodieken. Ze krijgen de kans om deze gespreksmethodieken in te oefenen en/of te observeren.

Werkgeversbenadering/betrokkenheid (1 dagdeel)
Als coach ben je meervoudig partijdig. Wat bedoelen we daarmee en hoe herken je het in je trajecten, de link naar Systemisch coachen en Generalistische kijk is hier cruciaal.
o Bedrijfsculturen
o Communiceren met werkgevers
o Hoe bereid ik me voor om een eerste contact ‘warmer’ te laten verlopen?
o Hoe verwoord ik een arbeidsdrempel?
o Een werkgever blijven overtuigen van de kwaliteiten van jouw coachee.

Bedrijfsbezoek collectief maatwerkbedrijf (1 dagdeel)
 Bezoek collectief maatwerkbedrijf waarbij verschillende economische activiteiten worden voorgesteld.
 Observatieopdracht op de werkvloer
 Inrichting werkvloer voor specifieke doelgroepen (ASS, LVB, ADHD, psychische stoornis,….)
 Kennismaking en voorstelling van diverse hulpmiddelen om werk / taken eenvoudiger te maken
 Taken opdelen in deeltaken
 EXTRA: voorstelling takenpakket sociale dienst maatwerkbedrijf (ism gastspreker)

Feedback geven + observeren via de WAKKER methode (1 dagdeel)
 Feedback geven (Feit / Effect / Actie: actief intrainen ahv rollenspelen op basis van eigen casussen
 De WAKKER- methode (semi-gestructureerd observeren).