Basisvorming 4 : Stappen zetten naar duurzame bedrijfsoplossingen via het sociaal overleg. (2024-2025) Franstaligen
Vorming en Actie
ODB-V00488
op: 10 juni 2024
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 40 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Franstalige leden van het ABVV die basisvorming 1, 2 en 3 van het basistraject voltooid hebben.
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
In basisvorming 4 leren we de deelnemers om in het sociaal overleg geen ondoordachte acties of beslissingen te nemen bij onverwachte gebeurtenissen over moeilijkere kwesties binnen sociaal overleg. We trainen hen in het toepassen van een theoretisch model âonderhandelen bij onverwachte beslissingenâ (van Vorming & Actie vzw). Dat is erop gericht om het overleg op basis van informatie en sereniteit te voeren. Hiervoor focussen we op het moment van de onverwachte beslissing, het overleg binnen de ploeg van werknemersvertegenwoordigers (eventueel ook met die van andere vakbonden), het creëren van een onderhandelingskader voor het sociaal overleg en het informeren en engageren van het personeel. Dit moet het sociaal overleg verstevigen en duurzame oplossingen mogelijk maken.
We verruimen het inzicht van de deelnemers in de werking van het sectoroverleg. We gaan ook de draagwijdte van sectorreglementering na en hoe die het sociaal overleg binnen hun onderneming beïnvloedt. We duiden hun rol in het sectoroverleg.
De deelnemers leren hun de al verworven vaardigheden actief luisteren en assertief gedrag te combineren en in te zetten om de nodige informatie te verkrijgen tijdens een overlegvergadering. Ze onderkennen de impact van verschillende soorten vragen. Ze onderscheiden duidelijk een verkennende houding ten opzichte van een onderhandelende houding.
De deelnemers leren bij reële overlegsituaties op welke machtsbronnen ze kunnen terugvallen: relevante wetgeving, bevoegdheden, informatie van het personeel, de werkgever en experten. Ze leren deze informatie gezamenlijk in te schatten. Zo kunnen ze in groep, op een democratische manier, beslissen over de verdere aanpak. Ze leren ook de informatie- en overlegnoden op langere termijn te detecteren en in de juiste organen toe te passen. Daarbij bepalen ze passend onderhandelingskader. Ze kunnen dit onderhandelingskader geloofwaardig beargumenteren. Ze verkennen pistes om door middel van een compromis tot een akkoord te komen.
De deelnemers kiezen een geschikt communicatiemiddel, dat rekening houdt met de specifieke werksituatie waarin hun collega's zich bevinden. Daarbij is speciale aandacht voor ICT-toepassingen. Zo leren ze tegelijk gericht en genuanceerd informatie over te brengen én steun bij grotere groepen collega's te verwerven.
De deelnemers verruimen hun kennis en inzichten over het sociaal overleg. Ze verbeteren hun vaardigheden en werken aan hun persoonlijke houding. Vooral activerende en dialoogtechnieken worden als methode gebruikt. Omwille van de aanpak wordt vaak in kleine groepen gewerkt. We wenden daarbij vormingstechnieken aan die de zelfredzaamheid van de deelnemers verhogen. Daarenboven proberen we de realiteit te benaderen door vaardigheden te oefenen via simulaties. Dit doen we naast pure vaardigheidstrainingen.