Competentiegericht onboarden van nieuwe werknemers
GROEP MAATWERK
ODB-1001512
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 32 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Doelgroep
Begeleiders in maatwerkbedrijven
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Verhoogde tegemoetkoming 1
Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.
Inhoud van de opleiding
Doel
Monitoren/begeleiders aanleren om gericht aan de slag te gaan met het ontwikkelen van de kerncompetenties van maatwerkers op de werkvloer tijdens de inwerkperiode
Inhoud
Rol van de monitor/begeleider binnen het proces van onboarding
Hoe verloopt de onboarding van de maatwerkers?
Wat is mijn rol als monitor/begeleider binnen dit proces?
Wat moet ik doen voor de indiensttreding van nieuwe werknemer?
(Bv. Gegevens ergo nakijken, werkpost voorbereiden, overleg werkleider…)
Wat moet ik doen op de dag van de indiensttreding?
(Bv. voorstelling, werkpost aanwijzen, werk aanleren, …)
Wat moet ik doen in de volgende 6 maanden na de indiensttreding?
(Bv. evaluatie na 1 maand, overleg HR, …)
Welke kleur heb ik als monitor/begeleider? (gebaseerd op o.a. DISC en situationeel leiderschap)
(Bv. kleurbepaling, bespreking positieve punten en ontwikkelpunten monitor/begeleider)
Hoe ontwikkel ik als monitor/begeleider de basiscompetenties bij de maatwerkers?
Wat zijn competenties? (Bv. generieke competenties, talenten, …)
Wat zijn basiscompetenties voor maatwerkers?
Definitie en gedragsindicatoren van de basiscompetenties?
Hoe kan je kerncompetenties van maatwerkers ontwikkelen op de werkvloer?
(Vb. methodieken, tips en tricks)
Effect van mentale beperking, ASS, ADHD en psychische stoornissen op het ontwikkelen van competenties
Effect van ‘de kleur’ van de monitor/begeleider op het ontwikkelen van competenties bij maatwerkers
De monitor/begeleider als voorbeeld van de basiscompetenties
Evalueren van competenties
Basisprincipes van het evalueren
Tools om te evalueren
Valkuilen van het evalueren
Tijdlijn evalueren
Intervisie (laatste dag van de opleiding)
Verdieping rond competenties
Bespreking huiswerkopdracht
Intervisie