Gedaan met laden. U bevindt zich op: Competentiegericht onboarden van nieuwe werknemers

Competentiegericht onboarden van nieuwe werknemers

Opleidingsverstrekker

GROEP MAATWERK

Registratienummer

ODB-1001512

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Begeleiders in maatwerkbedrijven

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

  • Verhoogde tegemoetkoming 1

    Als u geen diploma secundair onderwijs hebt, kan u voor deze opleiding een opleidingscheque aanvragen waarvan de subsidie gelijk is aan het factuurbedrag, met een maximum van 250 euro per schooljaar.

Inhoud van de opleiding

Doel
 Monitoren/begeleiders aanleren om gericht aan de slag te gaan met het ontwikkelen van de kerncompetenties van maatwerkers op de werkvloer tijdens de inwerkperiode
Inhoud
Rol van de monitor/begeleider binnen het proces van onboarding
 Hoe verloopt de onboarding van de maatwerkers?
 Wat is mijn rol als monitor/begeleider binnen dit proces?
 Wat moet ik doen voor de indiensttreding van nieuwe werknemer?
(Bv. Gegevens ergo nakijken, werkpost voorbereiden, overleg werkleider…)
 Wat moet ik doen op de dag van de indiensttreding?
(Bv. voorstelling, werkpost aanwijzen, werk aanleren, …)
 Wat moet ik doen in de volgende 6 maanden na de indiensttreding?
(Bv. evaluatie na 1 maand, overleg HR, …)
 Welke kleur heb ik als monitor/begeleider? (gebaseerd op o.a. DISC en situationeel leiderschap)
(Bv. kleurbepaling, bespreking positieve punten en ontwikkelpunten monitor/begeleider)
Hoe ontwikkel ik als monitor/begeleider de basiscompetenties bij de maatwerkers?
 Wat zijn competenties? (Bv. generieke competenties, talenten, …)
 Wat zijn basiscompetenties voor maatwerkers?
 Definitie en gedragsindicatoren van de basiscompetenties?
 Hoe kan je kerncompetenties van maatwerkers ontwikkelen op de werkvloer?
(Vb. methodieken, tips en tricks)
 Effect van mentale beperking, ASS, ADHD en psychische stoornissen op het ontwikkelen van competenties
 Effect van ‘de kleur’ van de monitor/begeleider op het ontwikkelen van competenties bij maatwerkers
 De monitor/begeleider als voorbeeld van de basiscompetenties
Evalueren van competenties
 Basisprincipes van het evalueren
 Tools om te evalueren
 Valkuilen van het evalueren
 Tijdlijn evalueren
Intervisie (laatste dag van de opleiding)
 Verdieping rond competenties
 Bespreking huiswerkopdracht
 Intervisie