Binnen deze 3 modules zullen de future leaders en managers worden geconfronteerd met ‘the next step’. De opportuniteiten die ze eerder op poten hebben gezet moeten blijven renderen. Zowel op professioneel als persoonlijk vlak moeten er nog vele watertjes doorzwommen worden. Het unieke aan dit traject is dat je het niet alleen moet doen. Velen onder generatie Y zetten graag samen met jou koers naar onbekende werelden.
De wereld om ons heen blijft in een versneld tempo veranderen. We moeten constant een stap terug doen, een diepe en brede blik werpen op de nieuwe realiteit, ervoor zorgen dat we nog steeds verbonden zijn met onze missie en visie, onze strategieën uitdagen en bijwerken, controleren of we het beste van leiderschapsvaardigheden en -gedrag toepassen, en ervoor te zorgen dat onze mensen volledig bij ons zijn. Deze workshop gaat verder op de “introductie” tot strategie en innovatie.
We zullen samenvatten, opnieuw verbinden en opnieuw aarden om te internaliseren wat we hebben geleerd en toegepast vanuit de eerste sessie. En nagaan waar wij en onze bedrijven, onze organisaties nu staan.
We zullen grondig kijken naar het bedienen van onze klant. Hoe aangesloten zijn we echt echt. Hoe kunnen we de relaties versterken en ons aanbod afstemmen en focussen.
Dan gaan we naar buiten. Wat is er aan de hand in de wereld? Hoe strategiseren en innoveren de beste bedrijven?
We gaan in op de noodzaak van partnerschappen en de kracht van ecosystemen - hoe zet je ze op, hoe speel je, hoe kies je de juiste en hoe benut je ze het beste.
We zullen een geactualiseerde kijk nemen op leiderschap en hoe een betrokken cultuur tot stand te brengen, geïnspireerd door de geweldige ommekeer bij Microsoft. Ten slotte laten we u uw bedrijfsmodel, waardevoorstel en plannen definiëren en/of verfijnen, zodat u vertrekt met een reeks tastbare acties/interventies in de richting van uw visie en uw doelen.
In module 2 van deze vervolgopleiding heeft iedereen de missie en visie opnieuw vertaald naar strategische keuzes. In deze tweede module leggen we de focus op de processen die zich in de organisatie aandienen in het concreet waarmaken van deze strategische lijn. Hoe kan je vanuit jouw rol leidinggeven aan deze processen?
Centraal staat hierin de vraag: hoe slaag ik er als leider in om de medewerkers uit te nodigen tot medeverantwoordelijkheid op alle aspecten die in deze fase relevant zijn in onze organisatieontwikkeling?
In welke mate zijn de medewerkers gecommitteerd aan de missie en visie en de uitgezette strategische lijn? Slagen zij erin deze te vertalen naar hun eigen rol en taakgebied? Welke samenwerkingsdynamieken vragen intussen aandacht? Welke individuele medewerkers houden je bezig? Is er sprake van contextbewust bij de medewerkers en in welke mate geven zij concreet vorm aan een goede wisselwerking met relevante interne en externe partijen?
In deze module ligt de focus op de persoon zelf en op de hardnekkige patronen die nog steeds de kop opduiken en waar hij/zij tegen blijft botsen. ‘Welke patronen zijn sterker dan mezelf ? Wat zijn mijn patronen ? Hoe kan ik hierin groeien, meer vrij worden, een betere en ruimere versie van mezelf worden ?’ Het doel van deze module is door diep zelfonderzoek meer bewustzijn te creëren van wie je bent, je sterktes, je patronen, en hoe je hierin kan groeien. Dit zelfonderzoek helpt je sterker te staan in het leven en meer authentiek te zijn, als persoon en als leider. Bovendien helpt het je een positieve en duurzame impact te hebben op je omgeving. Immers ‘the impact of an intervention depends on the inner state of the intervener’.