Gedaan met laden. U bevindt zich op: Interregionale opleiding voor animatoren – 1ste jaar - Charleroi

Interregionale opleiding voor animatoren – 1ste jaar - Charleroi

Opleidingsverstrekker
Formation, Education, Culture
Registratienummer
ODB-U00569
Geregistreerd
op: 7 november 2024

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 40 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

De opleiding is bedoeld voor animatoren die een brugfunctie vervullen tussen de vakbondspraktijk en hun socioculturele en werkcontext.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De opleiding is bedoeld om deelnemers te trainen in hun rol als socioculturele animatoren in lokale groepen en in de onderneming. De rol van de animator is belangrijk: hij/zij begeleidt, inspireert en motiveert zijn/haar omgeving (op het werk en daarbuiten) om op een actieve en democratische manier deel te nemen aan het sociaal overleg. Tijdens de 5-daagse opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • sociaal overleg in België, de verschillende bevoegdheidsniveaus en hun bevoegdheden;
  • sociale zekerheid in België;
  • de samenstelling van het werknemerscollectief en de vaststelling van gemeenschappelijke belangen;
  • de rol van jongeren binnen hun bedrijf en de samenleving, uitgaande van de historische arbeiderscontext;
  • ontwikkeling van communicatieve vaardigheden: een collectief vormen, werken en onderhandelen in teams, standpunten uitwisselen, eigen mening uiten;
  • sociale wetgeving en het bedrijf in zijn socio-economische omgeving;
  • ontwikkelen van kritisch denken, relevante informatie leren onderzoeken, verwerken en gebruiken;
  • competentiegericht denken ontwikkelen in overeenstemming met verschillende sociale en werkcontexten om beter te functioneren op de arbeidsmarkt;
  • omgaan met feedback en leren uit ervaring;
  • praktische oefeningen om de verworven kennis in de eigen onderneming in praktijk te brengen.