Mentorenopleiding (blended learning)
HIVSET
ODB-1002992
op: 1 september 2023
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 17 uur
Eindbeoordeling voorzien: nee
Blended leren: ja
Mentoropleiding: ja
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
De ONLINE mentorenopleiding is een combinatie van een beperkte theoretische kadering en veel praktische oefeningen. Deze opleiding is een variant op onze reguliere mentorenopleiding die je volledig online kan volgen. Een deel via live online lessen met een docent (12u), een deel via afstandsonderwijs (5u) dat je zelfstandig doorloopt via een online leerplatform.
Er wordt gebruik gemaakt van activerende werkvormen die je onmiddellijk kan toepassen in je eigen situatie. Tijdens de opleiding wordt er tijd gemaakt voor probleemsituaties die deelnemers aanhalen en wordt er ruimte gegeven om vragen te stellen. Volgende thema’s komen aan bod: Onthaal: hoe organiseer je een goed onthaal voor je stagiair? Leren: wat is leren, wat zijn competenties, wat is een competentieprofiel/functieprofiel, hoe beoordeel je op basis van een competentieprofiel/functieprofiel, hoe ontwikkel je competenties? Observeren: wat moet je observeren, hoe doe je dat, wanneer? Wat noteer je? Actief luisteren: wat is actief luisteren? Wanneer doe je dat? En waarom is dat belangrijk? Feedback geven: hoe geef en ontvang je zowel positieve als opbouwende feedback? Wat doe je als een stagiair of collega feedback ontkent, er niets mee doet? Wat doe je bij weerstand? Reflecteren: wat zijn goede methoden om te reflecteren? Hoe ondersteunt reflectie het leerproces op de werkvloer? Motiveren: hoe begeleid je mensen die wat minder zelfvertrouwen hebben, die niet geïnteresseerd zijn in de richting die ze volgen, enz. Coachen: hoe kan je het leerproces begeleiden? Hoe kan je iemand zijn persoonlijke ontwikkeling stimuleren? Hoe kan je jouw manier van coachen afstemmen op de student (situationeel leidinggeven)? Evaluatie: wat is evalueren? Wanneer evalueer je iemand? Hoe voer je een evaluatiegesprek? Doelen stellen: Hoe stel je goede korte en lange termijndoelen op (Smart-principe)? Hoe kan dit plan helpen bij het begeleiden van stagiairs? Enz.