Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mentorschap KOPA vzw

Mentorschap KOPA vzw

Opleidingsverstrekker
Kans op Arbeid ABVV-Limburg
Registratienummer
ODB-1002956
Geregistreerd
op: 1 september 2023

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 16 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: ja

Doelgroep

Ervaren collega’s die instaan voor het onthaal en de integratie van nieuwe werknemers. Deze cursus is enerzijds interessant voor werknemers die reeds de rol opnemen van mentor, meter of peter en zo hun vaardigheden willen bijstellen. Anderzijds kunnen werknemers die in de toekomst de rol van mentor zullen opnemen zich inschrijven. Deze cursus focust expliciet op het onthaal en integratie van nieuwe werknemers, geen stagiairs.

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De inhoud bestaat uit een zelfgeschreven cursus die gericht is op een duurzaam onthaal en integratie van nieuwe werknemers, waarbij de volgende elementen aan bod komen:

  • De taken en rollen van een mentor.
  • Communicatievaardigheden, attitudes en diverse coaching technieken.
  • Als mentor goede vragen stellen.
  • De nieuwkomer begeleiden in het leerproces en leercondities op de werkvloer - fases in het leerproces.
  • De nieuwkomer competenties aanleren op een ervaringsgerichte manier - coachen.
  • De nieuwkomer motiveren.
  • Als mentor omgaan met weerstand tegen leren.
  • Uit je comfortzone komen.
  • Jezelf kennen: kernkwadranten van Ofman.
  • Houding tijdens het observeren en evalueren.
  • Casusbespreking door middel van de intervisietechniek OASE.
  • Persoonlijk ontwikkelplan opstellen.

De bovengenoemde elementen worden eerst gekaderd vanuit een theoretische achtergrond. Voorts komen er oefeningen aan bod die de materie in kwestie behandelen. Bovendien is er ruimte voorzien om cases uit de realiteit te behandelen.