Gedaan met laden. U bevindt zich op: Mobia Automotive Management School

Mobia Automotive Management School

Opleidingsverstrekker

EDUCAM Service nv

Registratienummer

ODB-1002226

Geregistreerd

op: 7 maart 2022

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 72 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Managers en toekomstige managers in de automotive en mobiliteitssector

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

De mobiliteitssector evolueert in een snel tempo. Nieuwe technologieën, veranderd consumentengedrag en schaarste op de arbeidsmarkt hebben een enorme impact op de ondernemingen in de diverse deelsectoren.
Om competitief te blijven moeten zij voortdurend het huidige business model tegen het licht houden en bijstellen. Het management moet voortdurend op zoek naar nieuwe kansen, inzichten en vaardigheden.

De “Mobia Automotive Management School” heeft als doel managers en toekomstige managers te ontwikkelen om die uitdagingen op een gefundeerde manier het hoofd te bieden.

Na het volgen van de opleiding is de deelnemer in staat om:

  • sector tendensen en consumenteninformatie kritisch te analyseren, verbanden te leggen en te beoordelen
  • de visie en strategie van de onderneming in kaart te brengen
  • een analyse van de onderneming te maken op gebied van diensten, processen financiële middelen en resources
  • ken- en stuurgetallen van de onderneming te identificeren en op te volgen
  • vanuit objectieve analyse een idee vorm te geven
  • een business plan op te stellen
  • een afdeling van een onderneming of vestiging in de automotive of mobiliteitssector optimaal te managen

Module 1: DNA van mijn onderneming ( 0.5 dag klassikale training)

  • Golden cirkel Simon Sinek
  • SWOT-analyse van de onderneming met presentatie en peer feedback
  • Clustering van de diverse sterktes, zwaktes, opportuniteiten, bedreigingen
  • Distilleren van de tendensen
  • Toelichting traject en praktische afspraken

Module 2 Visie en Strategie ( 1 dag klassikale training)

  • Het tot stand komen van een visie
  • Een visie omzetten naar een strategie
  • Een strategie omzetten naar een actieplan
  • Waarden identificeren
  • Werken met een business model
  • Het Business Model Canvas van Osterwalder

Module 3 “Megatrends“ ( 0.5 dag Virtual Classroom Training )

  • Megatrends: analyse van voorspellende markt- en consumententrends
  • Mobility of the future CASE
  • Bedrijfsmobiliteit als strategische keuze

Module 4 “Landscape, evoluties in de sector” ( 0.5 dag Virtual Classroom Training)

  • Tendensen & evoluties
  • Begrippen zoals OEM – NSC – Retail
  • Verschillen tussen dealercontracten en agentuurcontracten
  • Voor- en nadelen van diverse contracten en structuren voor de diverse stakeholders

Module 5 “Reglementering” ( 0.5 dag Virtual Classroom Training)

  • Inzicht in de Europese reglementering voor verkoop en herstel van voertuigen en de distributie van onderdelen

Module 6 Impactanalyse Sales ( 1 dag klassikale training)

  • Opstellen van een marktanalyse
  • Opmaken van een mijn concurrentieanalyse
  • Evolutie van de verwachtingen van de klant
  • Sales strategie uitwerken

Module 7 Aftersales ( 1 dag klassikale training)

  • Impact van de megatrends en de veranderde marktsituatie
  • Evolutie van de verwachtingen van de klant
  • Afstemmen van aanbod op de verwachtingen van de (nieuwe) klant
  • Processen analyseren
  • Rendabiliteit beoordelen

Module 8 Finance ( 2 dagen klassikale training)

  • Kostenstructuur van een onderneming analyseren
  • Welke gegevens heb ik tot mijn beschikking?
  • Welke kosten neem ik mee in de Waarde propositie?
  • Prijsbepaling
  • Management van de budgetten sales & aftersales
  • Opvolging van de Business KPI’s en opmaak dashboard
  • Management van het atelier en het magazijn
  • Sturen op SMART doelstellingen

Module 9 Resources ( 1 dag klassikale training)

  • Bepalen van de “future proof” organisatie
  • Leiderschap in de onderneming
  • Een HR-beleid uitwerken
  • Omgaan met arbeidsmarktkrapte
  • Werken aan employer branding

Module 10 Eindpresentatie ( 0.5 dag klassikale training)

  • Individuele presentatie van de deelnemers van hun visie en waarde propositie voor de toekomstige onderneming op basis van het Business Model Canvas
  • De presentatie gebeurt voor een jury van afgevaardigden uit de federaties Febiac, Renta en Traxio en in bijzijn van de eigen manager
  • De deelnemers worden beoordeeld op het tot stand komen van hun visie, hun logische redenering en besluitvorming.